Kompetencje przyszłości, czyli zarządzanie w świecie VUCA

Od ponad roku musimy sobie radzić w zmienionych, w dodatku wciąż nieustabilizowanych, warunkach. Coś, co mogło się wydawać chwilową przerwą w normalnym działaniu, pomału staje się naszą rzeczywistością, z którą przyjdzie nam żyć dłużej. Tym bardziej czas najwyższy wypracować nowe strategie działania, by nie ogarnęła nas wieczna prowizorka. Trzeba się pogodzić z myślą, że musimy podejść w nowy, inny sposób do zarządzania i budowania strategii. Kompetencje przyszłości, potrzebne do zarządzania w warunkach niepewności, stały się kompetencjami teraźniejszości i pewnych zmian nie można dłużej odkładać

Skuteczność i efektywność w świecie VUCA oznacza konieczności przejścia ku zwinnemu zarządzaniu, co wymaga od nas nowych kompetencji, nazywanych tzw. kompetencjami przyszłości.

VUCA jest akronimem po raz pierwszy zastosowanym w 1987 roku w odniesieniu do teorii przywództwa Warrena Bennisa i Burta Nanusa w celu opisania i refleksji nad:

Volatility – zmiennością ,

Uncertainty – niepewnością ,

Complexity – złożonością i

Ambiguity – niejednoznacznością ogólnych warunków i sytuacji.

Program szkolenia:

Zmieniające się paradygmaty: minione i obecne modele organizacyjne

  • Etapy rozwoju organizacji w historii: stosowane metody zarządzania
  • Przewidywania co do rynku pracy
  • Czym jest świat VUCA? Pojęcia i koncepcja
  • Szanse i zagrożenia wynikające ze złożoności biznesu świata VUCA

Kluczowe kompetencje Lidera Przyszłości / Zwinnego Lidera (relacje z zespołem vs. realizacje celów)

  • Budowanie pogłębionych relacji
  • Empatyczne przywództwo
  • Inspirowanie w zmianie

Analiza organizacji

  • Kruchość i antykruchość wg. Taleba
  • Triada ekspozycji: kruche, wytrzymałe, antykruche
  • Racjonalność i racjonalizacja
  • Perspektywy na XXI wiek wg. Harari’ego

Kiedy mózg nam pomaga być racjonalnym wg Kahnemana

  • Budowa mózgu – rola ciała migdałowatego
  • Cechy systemu I
  • Wpływ systemu II na myślenie proaktywne
  • Ramy myślenia

Rozwój umiejętności krytycznego myślenia  

  • Wyzwania i bariery w rozwoju krytycznego myślenia
  • Sposoby i narzędzia rozwoju krytycznego myślenia
  • Rodzaje pytań krytycznych. Jak kwestionować status quo?
  • Pytania sokratejskie

Organizacja pracy wspierająca radzenie sobie z nadmiarem informacji

  • VUCA Prime – kluczowe kompetencje w świece VUCA
  • Wielozadaniowość – fakty i mity
  • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
  • Małe zespoły, częste spotkania osobiste – czy to może być tak proste?
  • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
  • Elastyczne techniki pracy
  • Zasady organizacji pracy własnej
  • Work-life balance – czyli BHP myślenia

Nadmiar informacji w firmie

  • Przyczyny nadprodukcji informacji w firmie
  • Symptomy nadmiaru informacji w firmie. W jaki sposób reagują ludzie? Syndrom zmęczenia informacyjnego i przeładowania poznawczego
  • Konsekwencje przeładowania informacyjnego w pracy zespołów m.in.:
    – Problem rosnącego deficytu uwagi
    – Problem z wydłużeniem lub zakłóceniem czasu realizacji zadań
    – Problemy z wyszukiwaniem właściwych informacji i rozwiązywaniem problemów na czas
    – Problem z podejmowaniem właściwych decyzji w krótkim czasie
  • Sposoby radzenia sobie z szumem informacyjnym
  • Wzrost ilość informacji fałszywych – co to są fake news? Jak je rozpoznać i radzić sobie z nimi?
  • Bańka informacyjna – jak wyjść poza ograniczony zasób informacji?
  • Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami
  • Analiza dużej ilości danych oraz ocena wiarygodności informacji – czyli weryfikacja treści i źródła informacji

Zarządzanie obiegiem informacji w zespole

  • Rola menedżera w kreowaniu kultury informacyjnej w organizacji
  • Przebieg procesu informacyjnego w organizacji i etapy, na których dochodzić może do nadprodukcji informacji: 

                – pozyskiwanie informacji

                – przetwarzanie

                – gromadzenie

                – udostępnianie

                – przesyłanie

                – rozpowszechnianie

  • Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna – ustalenie zasad komunikacji w zespole oraz zasad korzystania z narzędzi
  • Właściwe adresowanie informacji w zespole
  • Podejmowanie decyzji na podstawie właściwych informacji
  • Zarządzanie jakością informacji w zespole (źródła i przyczyny obniżających jakość komunikacji, kryteria jakości informacji) 

Organizacja pracy wspierająca zespoły międzypokoleniowe

  • Świat VUCA – świat wielopokoleniowy
  • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
  • Konflikt w zespole wielopokoleniowym (przyczyny konfliktu i sposoby jego rozwiązywania)
  • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
  • Mentoring odwrócony – zasady
  • Podejście do zmian w firmie
    – zasady zarządzania swoimi zadaniami
    – elastyczność – co to znaczy w praktyce
    – tempo adaptacji – jak na nie wpływać

Celem warsztatu jest:

  • Zapoznanie ze specyfiką świata VUCA
  • Zaplanowanie rozwoju kompetencji przyszłości

Po szkoleniu Uczestnicy będą wiedzieli:

  • jaka jest historia świata VUCA oraz jaka jest charakterystyka 4 obszarów, które tworzą świat VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność),
  • jakie są czynniki ryzyka płynące z otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji w świecie VUCA,

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Rozpoznać i przeanalizować słabe i mocne strony organizacji w kontekście zarządzania nią w rzeczywistości VUCA oraz dostosować odpowiednią interwencję do zaistniałej sytuacji
  • Swobodnie funkcjonować w środowisku charakteryzującym się dużą zmiennością/niepewnością/złożonością/nieprzewidywalnością,
  • Poruszać się w świecie VUCA i planować adekwatny rozwój kompetencji przyszłości
  • Zastosować różne metody i narzędzia wspomagające właściwy przepływ informacji
    w sytuacji ciągłych zmian
  • Wzmocnić swoje cechy przywódcze i menedżerskie
  • Budować autorytet i wykorzystać swoje mocne strony w kierowaniu zespołem
  • Motywować i angażować zespół do efektywnej pracy w turbulentnych warunkach pracy
  • Świadomie zarządzać efektywnym przepływem informacji pomiędzy pracownikami
  • Identyfikować miejsca kumulacji informacji oraz sposoby udrażniania ich przepływu
  • Skutecznie selekcjonować otrzymane informacje na: ważne i szum informacyjny
  • Skutecznie targetować odbiorców danej informacji
  • Lepiej rozumieć wzajemne potrzeby, preferencje i możliwości współpracowników reprezentujących różne grupy pokoleniowe
  • Skuteczniej porozumiewać się i współpracować w zespole wielopokoleniowym

W cenie uwzględniono koszty:

  • 16 godzin lekcyjnych intensywnych warsztatów,
  • materiałów szkoleniowych i pomocniczych,
  • serwisu kawowego oraz lunchu,
  • imiennego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.

Miejsce szkolenia:
WenderEdu Business Center, ul. Św. Józefa 1/3, Wrocław

Informacja dodatkowa:
Koszt noclegu w WenderEdu Business Center w pok. 1-os. ze śniadaniem wynosi 155 zł brutto

ZASTRZEŻENIE COVIDOWE

Zastrzegamy sobie prawo do odwołania szkolenia, zmiany jego terminu lub zmiany formuły ze szkolenia stacjonarnego na szkolenie ON-LINE, jeśli do daty rozpoczęcia zajęć nie zostaną zniesione obostrzenia związane z organizacją spotkań (w tym szkoleń)  w salach konferencyjnych.

Dokonaj zgłoszenia

Udział w szkoleniu (1 osoba) 1290 zł netto
Dostępne Bilety: 100
Bilety Udział w szkoleniu (1 osoba) zostały wyprzedane. Możesz spróbować wybrać inny bilet.
Kompetencje menedżerskie
Zgłoszenie Pobierz ofertę

Data

14 - 15 marzec 2022

Czas

09:00 - 16:00

Koszt

1 290 zł netto

Etykiety

Dwudniowe,
Wrocław

Lokalizacja

Wrocław

Organizator

Vademecum - Konferencje i Szkolenia
Telefon
+48 71 341 85 10
Email
vade@vade.com.pl
Strona WWW
https://vade.com.pl

Prowadzący

  • Dorota Jurzysta
    Dorota Jurzysta
    Doświadczony coach ICC, trener biznesu, praktyk i konsultant z zakresu zarządzania. Menadżer wysokiego szczebla z ponad 15-letnim doświadczeniem w kierowaniu spółkami prawa handlowego. W latach 90-tych związana z grupa PPI-ETC, jako dyrektor zarządzający i wiceprezes zarządu RR SERWIS. Poza zarządzaniem zespołami pracowniczymi odpowiadała m.in. za planowanie strategiczne oraz organizację oddziałów zagranicznych w Europie Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry). Przekazuje wiedzę w sposób interesujący, dowcipny, maksymalnie wykorzystując zdobyte doświadczenie. Jej ulubione tematy to zarządzanie strategiczne, finanse dla kadr zarządzających, myślenie analityczne, wnioskowanie, podejmowanie decyzji.

Comments are closed