Metody oceny dostawców. To szkolenie przynosi wymierne korzyści

Największą część obrotów – nawet do 70% – stanowią koszty zakupów. Oczywistym jest, że tak ważna część naszego biznesu musi być prowadzona w sposób ustrukturyzowany i metodyczny. Oszczędność 10% na zakupach to dokładnie 10% wzrostu zysków firmy. Dlatego też metodyczna ocena dostawców powinna być ważna dla każdej firmy.

Jak zarządzać dostawcami?

Wszystkie międzynarodowe korporacje, jak również małe przedsiębiorstwa borykają się z problemami jasności i klarowności komunikacji między działami wewnętrznymi. Każdy z nas ma przecież inną wrażliwość na ocenę ryzyka i inną skłonność do jego podejmowania. Wybiera też inne kryteria oceny dostawców i sposób ich prezentacji. Dlatego tak ważne jest, żeby wprowadzać najlepsze narzędzia oceny dostawców pomagające precyzyjnie i w oparciu o wymierne dane podejmować decyzje jednolite i standardowe dla całej firmy. Dostawcami zarządzamy na trzech głównych płaszczyznach – strategicznej, taktycznej i operacyjnej. Przede wszystkim musimy wiedzieć, jaką mamy strategię dla grupy asortymentowej, a także dla bazy dostawców w naszej firmie.

Co rozumieć pod pojęciem strategii dla bazy dostawców?

Tak samo, jak musimy mieć pomysł na nasz biznes, musimy też wiedzieć m.in., jakich dostawców chcemy. Dobrze jest też wiedzieć ilu ich chcemy, gdzie mają być zlokalizowani, jakie muszą posiadać kompetencje oraz technologie. Te kryteria powinny pokrywać się z założeniami firmy.

Bardzo często kupcy ograniczają się tylko do poziomu taktycznego zarządzania dostawcami. Czyli koncentrują się na wysyłaniu zapytań, negocjacjach warunków zakupu, a czasem rozpiszą przetarg. Nadal rodzi to mnóstwo wątpliwości. Którego dostawcę powinienem wybrać? Czy ten nowy, tańszy o 2% będzie lepszy? Wówczas warto odwołać się do strategii, jaką oferuję w ramach szkoleń dla firm i do modułu kryteriów doboru dostawców. Zgodnie ze słowami Sun Tzu „Strategia bez taktyki, to najdłuższa droga do zwycięstwa, taktyka bez strategii do chaos przed porażką”.

Jakie korzyści można osiągnąć dzięki właściwej ocenie dostawców?

Po pierwsze – oszczędności. Wynikają one bezpośrednio z konsolidacji bazy dostawców. Wystarczy przeanalizować sytuację, czy faktycznie potrzebuję ośmiu dostawców dla produktów z grupy X? Czy może wystarczy mi tylko trzech? Po drugie – dobre zarządzanie dostawcami i budowanie zdrowych relacji biznesowych. Zdrową relację z dostawcą dobrze obrazuje jazda na rowerze typu tandem. Kupiec siedzi za kierownicą i pedałuje. Dostawca ma wspomagać pedałowanie, by razem mogli jechać do przodu. Dostawcy to tak naprawdę nasi partnerzy, z którymi łączy nas wspólny cel – zwiększenie obrotów na rynku. Relacje z nimi budujemy przy każdym kontakcie. To proces, który nigdy się nie kończy. Po trzecie, zwiększanie wartości firmy i produktów. Niekoniecznie trzeba kupować produkty taniej. Zamiast tego można kupować lepsze i bardziej innowacyjne. To moi dostawcy mają mi w tym pomóc. Profesjonalni kupcy nie tylko kupują, a dostawcy nie tylko sprzedają produkty za określoną cenę. Nabywca kupuje środki służące zwiększeniu swoich obrotów.

Wykorzystuj zasoby

Międzynarodowe korporacje już dawno zwietrzyły szansę w wykorzystaniu zasobów swoich dostawców, teraz czas na firmy z sektora MSP. Mała firma, która z definicji dysponuje mniejszą ilością własnych zasobów, powinna tym chętniej korzystać z zasobów swoich dostawców. O tym, jak to zaplanować i zrealizować w biznesowej rzeczywistości jest właśnie szkolenie z zarządzania dostawcami, które prowadzę z powodzeniem od lat.

O metodach oceny dostawców opowiedział doświadczony na rynkach międzynarodowych manager zakupów Jacek Jarmuszczak – trener współpracujący z Vademecum – Konferencje i Szkolenia Sp. z o.o.