Jak delegować, egzekwować i rozliczać zadania?
„Jeśli chcesz, aby coś było zrobione dobrze, zrób to sam”. W książce „Jak nie wpaść w depresję” (Lazarus, Fay) opisano przykłady wyznawców takiego poglądu, którzy nie tylko wykonywali sami wszystko w domu, ale jeszcze przynosili pracę z biura. Przez to nigdy nie mieli wolnego czasu, żyli w ciągłym stresie i powodowali wiele spięć w rodzinie. W firmie (nie)dzielenie się obowiązkami – delegowanie zadań – działa na tej samej zasadzie.
Jakie korzyści przynosi delegowanie zadań?
Jakie są korzyści z delegowania zadań pracownikom? Delegowanie obowiązków wielotorowo wpływa na rozwój przedsiębiorstwa.
- Zarządzający firmą mogą więcej czasu poświęcić na swój rozwój i wykonywanie działań bezpośrednio związanych z przychodem. Ponadto lepiej poznają swój zespół i inne rozwiązania danego problemu.
- Proces delegowania sprawia, że pracownicy zyskują swobodę działania i możliwość nabycia nowych umiejętności. Czują się docenieni, przez co rośnie ich zaangażowanie.
- Delegowanie zadań pracownikom wymaga dobrej komunikacji, wzajemnego zaufania i cierpliwości. Dzięki temu buduje się atmosfera potrzebna do wydajnej i długotrwałej współpracy.
Jak powinno wyglądać delegowanie zadań pracownikom?
Czy delegowanie zadań świadczy o słabości i niewłaściwej organizacji pracy? Wręcz przeciwnie!
Delegowanie zadań to nie to samo, co zlecenie obowiązków i wydanie konkretnych instrukcji. To dzielenie się władzą, odpowiedzialnością, umiejętnościami i zasługami. Od przełożonych delegujących zadanie wymaga zaufania do pracowników i stworzenia im przestrzeni do podejmowania decyzji, swobodnego wprowadzania innowacyjnych rozwiązań oraz popełniania i naprawiania błędów.
Wymaga także od lidera panowania nad sobą, aby ciągle nie sprawdzać, jak wygląda postęp prac i nie ingerować w realizację projektu. Delegowanie zadań nie oznacza też przerzucenia ich całkowicie na pracowników. Dobry przełożony zawsze jest do dyspozycji i podpowie coś mądrego — zarówno przed, jak i po wykonaniu zadania. Ponadto upewni się, że pracownik zrozumiał zadanie, jest w stanie je wykonać, a gdy to konieczne — wesprze w pojawiających się trudnościach.
Jak skutecznie delegować zadania pracownikom? 7 zasad delegowania zadań
Jak więc efektywnie delegować zadania pracownikom? Zastosuj się do poniższych kroków.
- Przede wszystkim zastanów się, jakie działania nie wymagają twojego całkowitego zaangażowania, a jednocześnie które z nich pochłaniają tyle czasu, że z ich delegacji odniesiesz korzyści. Oczywiście nie chodzi tutaj o proste, codzienne czynności takie jak zrobienie sobie kawy, ale o zadania, które przyczyniają się do wydajności firmy.
- Nie deleguj kluczowych dla rentowności firmy zadań osobom, które nie mają niezbędnych szkoleń, kwalifikacji, certyfikatów albo nie czują się gotowe do ich wykonania. Lepiej zleć je zewnętrznemu specjaliście z odpowiednimi kompetencjami.
- Skup się na zawodowym rozwoju pracowników. Z jednej strony może to być branżowy kurs, a z drugiej twoje wyjaśnienia albo szkolenie. Konkretne umiejętności pracowników pomagają w przyszłości delegować zadania, zwalniając tym samym kolejne moce przerobowe.
- Zadbaj o jasne instrukcje niezbędne do zrealizowania projektu. Wyjaśnij, co i na jakim poziomie powinno być zrobione, ale nie w jaki sposób. Ustal terminy i ramy czasowe, poinformuj o oczekiwaniach, a także wyjaśnij, dlaczego to zadanie jest ważne. Na koniec poproś pracownika, aby powtórzył to swoimi słowami.
- Co jakiś czas upewniaj się, czy pracownik ma niezbędne zasoby i uprawnienia do zrealizowania delegowanej mu pracy. Regularny kontakt z nim umożliwi ci reakcję na zaistniałe problemy lub opóźnienia. Pozwól im zadawać pytania, wspierać mocne strony, podejmować samodzielne decyzje.
- Postaraj się motywować pracowników, żeby podejmowali nowe wyzwania. Zamiast premii finansowej, nagrodą mogą być bardziej elastyczne godziny pracy. Pomóc Ci w tym może szkolenie „Zarządzanie zespołem produkcyjnym„, które nastawione jest m.in. na ocenianie bieżącej pracy i udzielanie informacji zwrotnej zespołowi, pracującymi na produkcji.
- Rotuj delegowane zadania, jednak nie rób tego zbyt często. Pozwól, aby pracownicy nabrali doświadczenia i poczuli się pewniej w najważniejszych zadaniach.
Więcej o delegowaniu zadań dowiesz się w cyklu szkoleń dla menedżerów od Vademecum — kursach, które nastawione są na rozwijanie konkretnych kompetencji miękkich. To dzięki nim m.in. opanujesz nowe umiejętności, które podniosą Twoją wartość na rynku pracy oraz wymienisz się doświadczeniami z menedżerami i właścicielami innych firm.
Kontrola delegowanego zadania
Sprawdzaj realizację delegowanego zadania w taki sposób, aby pracownik czuł wsparcie, a nie kontrolę. Najlepiej na początku ustali z nim momenty, w których będziecie omawiać stopień realizacji projektu i ewentualne problemy. Bądź wówczas elastyczny i otwarty na sugestie.
Oceniając ostatecznie realizację delegowanego zadania, musisz pamiętać, aby:
- pochwalić zespół np. za zaangażowanie i wysiłek,
- omówić tylko te błędy i ich rozwiązania, których uniknięcie przyczyni się do efektywniejszej pracy. Bądź konkretny, a jednocześnie miły.
- zastanowić się, co przyczyniło się do terminowego/nieterminowego wykonania zadania.
Umiejętne delegowanie zadań pozwala szefowi nie tylko zadbać o zdrowie psychiczne swoje i swojej rodziny, ale też rozwijać się zadowolonym pracownikom, a co za tym idzie – całej firmie. To zaś decyduje o jej sukcesie i pozycji na rynku. Z tych powodów „nigdy sam nie rób tego, co mogą zrobić inni”!
Jako firma szkoleniowa pomagamy w osiągnięciu lepszych rezultatów ludziom i organizacjom. Realizujemy szkolenia w formie zamkniętej oraz otwartej z zakresu kompetencji osobistych, menadżerskich, dla działów produkcji, działów zakupów oraz prawa celnego.