Czy nowoczesne metody zarządzania pracą zdalną sprawdzą się w każdej branży?

nowoczesne metody zarządzania praca zdalna

W dobie cyfrowej transformacji możliwość pracy zdalnej staje się istotnym elementem całej strategii biznesowej. Nic więc dziwnego, że wprowadzenie nowoczesnych metod, które mają pomóc w zarządzaniu i delegowaniu obowiązków, jest tak ważnym krokiem – zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników, którzy chętnie korzystają z możliwości home-office. Tylko czy nowoczesne metody są wystarczająco uniwersalne i efektywne dla każdej branży?

O pracy zdalnej słów kilka

Jak podają raporty przygotowane przez GOV — w czerwcu 2020 r., w środku pandemii, liczba pracowników zdalnych przekroczyła 10,2%. Badania przeprowadzone w tamtych miesiącach wskazały, że ich ilość w dużej mierze uzależniona była od charakteru pracy i branży.  Tak oto w  niektórych zakładach pracy nawet co 20 pracownik pozostawał w trybie home office. Taką możliwością szczególnie mocno zainteresowane były branże, tj.: informacja, komunikacja, działalność naukowa i edukacja. 

Potrzeba pracy zdalnej to zarówno wynik nowych technologii, oczekiwań, szeregu możliwości, cyfryzacji, jak i bezpośredni wynik pandemii, która wymusiła na pracodawcach poszukiwanie bezpiecznych rozwiązań. Wraz z tym okazało się, że wprowadzenie takiej opcji pociągnęło za sobą szereg zalet. Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor wskazał, że nawet 82% pracowników stwierdziło, że dzięki pracy zdalnej są bardziej efektywni.

Warto w tym miejscu zauważyć, że home-office to nie tylko wyzwanie organizacyjne, ale również technologiczne. Nowoczesne narzędzia komunikacyjne, systemy zarządzania projektami, platformy do wideokonferencji czy zaawansowane rozwiązania chmurowe, stały się kluczowe w efektywnym zarządzaniu zespołami zdalnymi. Jednakże ich skuteczność może różnić się w zależności od specyfiki danej branży.

Nowoczesne metody zarządzania pracą zdalną

  • Narzędzia związane z komunikacją. W grupie tej wymienia się m.in. Zoom, Microsoft Teams, Slack, które umożliwiają wirtualne spotkania, czaty grupowe i współpracę w czasie rzeczywistym.
  • Narzędzia do zarządzania projektami. Asana, Trello, czy Jira, które pomagają w organizacji zadań, śledzeniu postępów, ustaleniu terminów i priorytetyzacji pracy.
  • Cloud Computing.Pozwalający na dostęp do danych i aplikacji firmowych z dowolnego miejsca na świecie.
  • Narzędzia do mierzenia i śledzenia wydajności. Time Doctor lub RescueTime, które pomagają w śledzeniu czasu pracy i efektywności pracowników.
  • Szkolenia. Te mają zapewnić odpowiednie narzędzia, praktyki i wiedzę teoretyczną, ułatwiającą organizację, komunikację i procesowanie pracy zdalnej.

Branże vs. praca zdalna

Bez wątpienia w branżach takich jak IT, marketing czy konsulting, gdzie praca jest z natury cyfrowa, zastosowanie powyższych metod pracy zdalnej wydaje się być najbardziej naturalnym kierunkiem.

Z drugiej jednak strony, branże takie jak produkcja, logistyka czy opieka zdrowotna mogą napotkać trudności we wprowadzaniu home office. W obszarach tych zwykle wymaga się pracowników w siedzibie firmy, a procesy biznesowe są ściśle związane z konkretnymi lokalizacjami i sprzętem. W tych przypadkach nowoczesne metody zarządzania pracą zdalną mogą być stosowane jedynie częściowo, głównie w obszarach administracyjnych.

Istotne jest również zrozumienie, że zarządzanie zdalne wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi, ale także zmiany kultury organizacyjnej. Kluczowe więc w delegowaniu i procesowaniu zadań wykonywanych w home office jest zaufanie, uczciwość, motywowanie, ale także sprawne, klarowane zarządzanie zespołem. W tym celu menedżerowie muszą wykazać się szeregiem kompetencji miękkich – tj. empatia, efektywna komunikacja, umiejętność feedbacku oraz zarządzania zespołem hybrydowym, który zmaga się z różnymi (często odmiennymi) wyzwaniami. Kluczowe jest więc wdrożenie szkoleń, które skupią się na tych rozwijaniu tych kompetencji. Te znajdziesz w cyklu Vademecum, który koncentruje się na m.in. psychologicznej wiedzy w zakresie zarządzania zespołem, a także na narzędziach, które usprawnią komunikację i przepływ informacji pomiędzy różnymi działami. Więcej o zbliżających się spotkaniach przeczytasz na: https://vade.com.pl/szkolenia-otwarte/kompetencje-menedzerskie/