Kompetencje cyfrowe pracowników ważniejsze niż kiedykolwiek?
Czym są kompetencje cyfrowe? Ich współczesna definicja znacznie odbiega od tej tradycyjnej, ograniczającej się do technicznych umiejętności informatycznych, które na poziomie podstawowym umożliwiają korzystanie z Internetu i aplikacji, a na zaawansowanym – programowania. Agencja Rozwoju Przemysłu podaje, że obecnie aż 9 na 10 zawodów wymaga przynajmniej podstawowych kompetencji cyfrowych! Jakie znaczenie mają te praktyczne umiejętności dla pracowników, menedżerów i właścicieli firm?
Czym są kompetencje cyfrowe w miejscu pracy?
Według zaleceń Rady UE z dnia 22 maja 2018 r. kompetencje cyfrowe to „pewne, krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych” w celu uczenia się, pracy i uczestnictwa w życiu społecznym. Obejmują dużo więcej niż używanie komputera czy Internetu – to zdolność do refleksji zarówno nad możliwościami, jak i ograniczeniami nowoczesnych technologii, a także do oceny wiarygodności i trafności informacji udostępnianych drogą cyfrową. W grę wchodzi również korzystanie z technologii w sposób etyczny oraz dbanie o cyberbezpieczeństwo.
Rozwój kompetencji cyfrowych zdaje się więc być kluczowym na rynku pracy — zwłaszcza w branżach nastawionych na innowację.
Dlaczego kompetencje cyfrowe mają tak duże znaczenie?
Wyróżnienie się na tle konkurencji to cel każdej firmy. Wyniki badań i analiz pokazują, że pracownicy, którzy mają rozwinięte kompetencje cyfrowe, znacznie zwiększają konkurencyjność przedsiębiorstwa. Nic więc dziwnego, że znalazły się one w trzech grupach kompetencji, które pozwalają zdobyć przewagę na rynku. Mowa tu o m.in.:
- kompetencje kluczowe – umożliwiające pełne uczestniczenie w życiu społecznym i radzenie sobie ze zmianami na rynku pracy. We wspomnianych już zaleceniach Rady uznano je wręcz za umiejętności podstawowe, na równi z czytaniem ze zrozumieniem czy liczeniem (w sumie jest ich osiem),
- kompetencje 4.0, inaczej kompetencje ery cyfrowej – niezbędne do przystosowania się przedsiębiorstw do coraz większej automatyzacji i cyfryzacji,
- kompetencje przyszłości – ułatwiające podejmowanie decyzji i wykonywanie zadań w pracy, ale też adaptowanie do dynamicznie zmieniającego się świata. Obok kompetencji cyfrowych pojawiają się tutaj kompetencje społeczno-emocjonalne oraz poznawcze.
Raport Światowego Forum Ekonomicznego „The Future of Jobs Report 2020” podaje, że do 2025 roku z powodu automatyzacji i mechanizacji aż 85 milionów miejsc pracy zostanie zlikwidowanych. Jednocześnie – dzięki rozwojowi nowych technologii – pojawi się prawie 100 milionów nowych. Chociaż nie każdy zawód przyszłości oznacza pracę w sektorze IT, wszystkie będą wymagały przynajmniej podstawowej wiedzy o transformacji cyfrowej. Szkolenia pracowników w tym obszarze jawi się więc jako długoterminowa inwestycja, która wyjątkowo szybko przyniesie oczekiwane korzyści.
Kompetencje cyfrowe muszą rozwijać przede wszystkim menedżerowie!
Jeszcze w 2019 r. 1/3 dorosłych aktywnych zawodowo lub szukających pracy w UE nie miała żadnych umiejętności cyfrowych. Deficyt kompetentnych cyfrowo pracowników to bariera w rozwoju ponad 2/3 europejskich firm. Jednocześnie rewolucja technologiczna wymaga zarówno od pracowników, jak i menedżerów czy właścicieli firm rezygnację z analogowych, nieekonomicznych i mało wydajnych sposobów pracy. Skąd więc bierze się ten brak kompetencji?
Według badania przeprowadzonego przez EY Polska — barierą transformacji cyfrowej jest m.in. obawa pracowników (28%) albo zarządu (12%) przed zmianą oraz brak kompetencji i zasobów (25%). Często menedżerowie czy szefowie po prostu nie chcą nadążać za technologią, nawet tą już dostępną w firmie. Mimo to sytuacja często wymusza od nich chociażby zarządzanie ludźmi w cyfrowym środowisku, cyfryzacją, cyberbezpieczeństwem czy zintegrowanymi danymi. Pandemia COVID-19 udowodniła, że taka konieczność może pojawić się nawet z dnia na dzień.
Szkolenia pracownicze w zakresie kompetencji miękkich
Tylko jeśli liderzy zespołów będą w stanie szybko reagować na światowe trendy, firma ma szansę na progres. Warto więc korzystać ze szkoleń od Vademecum, które pomagają w nabywaniu i rozwijaniu kompetencji cyfrowych oraz zarządzaniu transformacją cyfrową, niezbędną do wykonywania pracy. Dostarczane materiały szkoleniowe, konkretne narzędzia oraz praktyki sprawiają, że pracownicy sukcesywnie zdobywają wiedzę w zakresie szeroko rozumianej technologii i cyfryzacji. Szkolenia biznesowe przełamują tym samym ewentualne bariery wynikające z różnic pokoleniowych czy wykształcenia, stopniowo pogłębiając umiejętności pracowników danej organizacji.
Przy tym wszystkim należy rozważyć równoległe szkolenia pracownicze i szkolenie biznesowe z szeroko rozumianych umiejętności miękkich (tj. umiejętność rozwiązywania konfliktów, organizacji pracy zdalnej). Specjaliści podkreślają, że szkolenie pracowników w maksymalnie szerokim zakresie (np. umiejętności cyfrowe + rozwiązywanie konfliktów) to najrozsądniejsze podejście w kontekście budowania świadomego, kompetentnego zespołu. Zadbaj o zdobycie nowych umiejętności swoich pracowników z pomocą naszych szkoleń zwiększających kompetencje miękkie.
Źródła:
- https://www.parp.gov.pl/component/content/article/79901:kompetencje-cyfrowe-niezbednik-kazdego-pracownika. [dostęp online: 8.02.2024].
- https://www.frse.org.pl/czytelnia/kompetencje-przyszlosci. [dostęp online: 8.02.2024].
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=en. [dostęp online: 8.02.2024].
- https://arp.pl/documents/41/Kompetencje_cyfrowe_ARP_part_I.pdf. [dostęp online: 8.02.2024].
Jako firma szkoleniowa pomagamy w osiągnięciu lepszych rezultatów ludziom i organizacjom. Realizujemy szkolenia w formie zamkniętej oraz otwartej z zakresu kompetencji osobistych, menadżerskich, dla działów produkcji, działów zakupów oraz prawa celnego.