Przewozy kontenerowe i drobnicowe – spedycja i transport morski

W trakcie szkolenia:

  • przedstawimy specyfikę transportu i spedycji morskiej,
  • omówimy charakterystyczne dla transportu morskiego pojęcia, dokumenty, a także systemu stawek za przewóz morski i opłat portowych
  • pokażemy, jak składać reklamacje dotyczące przewoźnika lub spedytora morskiego,
  • zaznajomimy Cię z zagadnieniami ubezpieczeń morskich i dlaczego akurat w przypadku transportu morskiego tak ważne jest ubezpieczenie ładunku CARGO

03.06.2024

On-line

699 pln netto

Pobierz program

Program szkolenia

Wykładowca

Adresaci

Informacje organizacyjne

  1. 1
    Podstawowe pojęcia w transporcie morskim
    • Jakie przepisy regulują przewóz ładunku drogą morską (Kodeks morski, Hague-Visby Rules a Konwencja Brukselska, Reguły Hamburskie, Reguły Roterdamskie, Cogsa …) 
    • przewoźnik morski (armator), przewóz ładunku, statek morski,
    • wyjaśnienie pojęć takich jak: armator, przewoźnik, NVOCC, frachtujący,
    • shipper, cut off, clousing time, agent, makler, FCL/LCL i wiele innych
    • żegluga liniowa – umowa bukingowa, linie żeglugowe,
    • przewozy kontenerowe „drzwi-drzwi” (przewozy drobnicowe – LCL),
    • sprzęt kontenerowy, ocena techniczna kontenera
    • problem „rolowania” kontenerów.
  2. 2
    Koszty transportu morskiego:
    • koszty transportu w żegludze liniowej,
    • stawka frachtowa: LILO, LIFO, FILO, FIFO, dodatki frachtowe: BAF, CAF, congestion, inne
    • koszty portowe i koszty przewozów lądowych: THC, demurrage, detention, storage, inne
  3. 3
    Kilka słów o charterach (o ile potrzeba)
    • rodzaje charterów
    • ladydays, cancelling date, laytime
    • Notice of Readiness
    • Kwit sternika i wystawianie konosamentu na podstawie kwitu sternika (konosament  „clean on board”, konosament klauzulowy czyli „brudny)
    • Pojęcia podobne ale inne niż w żegludze liniowej: demurrage payment, detention of vessel, despatch money…
    • statement of facts
  4. 4
    Konosament i inne dokumenty:
    • wystawianie konosamentu i jak czytać konosament (omówimy poszczególne rubryki)
    • rodzaje konosamentu: załadowania i przyjęcia do załadowania (shipped, on board), (received for shipment), konosament multimodalny
    • Express bill, Sea waybill – czy zastępuje konosament?
    • rola konosamentu w umowie handlowej (akredytywa, inkaso dokumentowe),
    • prezentacja konosamentu – zwalnianie ładunku w porcie przeznaczenia, telex release, czy rzeczywiście do zwolnienia ładunku w porcie potrzeba wszystkich oryginałów?
  5. 5
    Szkody w transporcie morskim i ubezpieczenia morskie:
    • przesłanki zwalniające przewoźnika od konieczności wypłaty odszkodowania
    • ograniczenia co do wysokości odszkodowania za ładunek w transporcie morskim
    • awaria wspólna (general average) i szczególna (partucular average),
    • ubezpieczenie ładunku czyli CARGO,
    • reklamacje do przewoźnika morskiego: forma, terminy, osoba uprawniona
  6. 6
    Pytania, dyskusja

Andrzej Sikorski

Praktyk, konsultant i trener, specjalista w dziedzinie spedycji międzynarodowej i transportu. Doświadczenie zdobył pracując w Zarządzie Portu Gdynia, C.Hartwig Warszawa, również jako przedstawiciel na Polskę koncernu logistycznego Geologistics Corp. Odpowiedzialny za obronę interesów korporacji oraz za szkolenia.

Na szkolenie zapraszamy handlowców importerów/eksporterów drogą morską, logistyków, spedytorów

W trakcie szkolenia:

  • przedstawimy specyfikę transportu i spedycji morskiej,
  • omówimy charakterystyczne dla transportu morskiego pojęcia, dokumenty, a także systemu stawek za przewóz morski i opłat portowych
  • pokażemy, jak składać reklamacje dotyczące przewoźnika lub spedytora morskiego,
  • zaznajomimy Cię z zagadnieniami ubezpieczeń morskich i dlaczego akurat w przypadku transportu morskiego tak ważne jest ubezpieczenie ładunku CARGO

Program szkolenia

  1. Podstawowe pojęcia w transporcie morskim
    • Jakie przepisy regulują przewóz ładunku drogą morską (Kodeks morski, Hague-Visby Rules a Konwencja Brukselska, Reguły Hamburskie, Reguły Roterdamskie, Cogsa …) 
    • przewoźnik morski (armator), przewóz ładunku, statek morski,
    • wyjaśnienie pojęć takich jak: armator, przewoźnik, NVOCC, frachtujący,
    • shipper, cut off, clousing time, agent, makler, FCL/LCL i wiele innych
    • żegluga liniowa – umowa bukingowa, linie żeglugowe,
    • przewozy kontenerowe „drzwi-drzwi” (przewozy drobnicowe – LCL),
    • sprzęt kontenerowy, ocena techniczna kontenera
    • problem „rolowania” kontenerów.
  2. Koszty transportu morskiego:
    • koszty transportu w żegludze liniowej,
    • stawka frachtowa: LILO, LIFO, FILO, FIFO, dodatki frachtowe: BAF, CAF, congestion, inne
    • koszty portowe i koszty przewozów lądowych: THC, demurrage, detention, storage, inne
  3. Kilka słów o charterach (o ile potrzeba)
    • rodzaje charterów
    • ladydays, cancelling date, laytime
    • Notice of Readiness
    • Kwit sternika i wystawianie konosamentu na podstawie kwitu sternika (konosament  „clean on board”, konosament klauzulowy czyli „brudny)
    • Pojęcia podobne ale inne niż w żegludze liniowej: demurrage payment, detention of vessel, despatch money…
    • statement of facts
  4. Konosament i inne dokumenty:
    • wystawianie konosamentu i jak czytać konosament (omówimy poszczególne rubryki)
    • rodzaje konosamentu: załadowania i przyjęcia do załadowania (shipped, on board), (received for shipment), konosament multimodalny
    • Express bill, Sea waybill – czy zastępuje konosament?
    • rola konosamentu w umowie handlowej (akredytywa, inkaso dokumentowe),
    • prezentacja konosamentu – zwalnianie ładunku w porcie przeznaczenia, telex release, czy rzeczywiście do zwolnienia ładunku w porcie potrzeba wszystkich oryginałów?
  5. Szkody w transporcie morskim i ubezpieczenia morskie:
    • przesłanki zwalniające przewoźnika od konieczności wypłaty odszkodowania
    • ograniczenia co do wysokości odszkodowania za ładunek w transporcie morskim
    • awaria wspólna (general average) i szczególna (partucular average),
    • ubezpieczenie ładunku czyli CARGO,
    • reklamacje do przewoźnika morskiego: forma, terminy, osoba uprawniona
  6. Pytania, dyskusja

Cena zawiera:

  • 7 godzin dydaktycznych warsztatów.
  • Dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia.
  • Autorskie materiały szkoleniowe (w formie PDF – przesłane przed rozpoczęciem szkolenia).
  • Zaświadczenia o przebytym szkoleniu dla każdego uczestnika.

Wymagania techniczne:

  • komputer lub telefon z dostępem do Internetu,
  • przeglądarka internetowa,
  • głośniki lub słuchawki,
  • kamera, mikrofon