Przewozy kontenerowe i drobnicowe – spedycja i transport morski
W trakcie szkolenia:
- przedstawimy specyfikę transportu i spedycji morskiej,
- omówimy charakterystyczne dla transportu morskiego pojęcia, dokumenty, a także systemu stawek za przewóz morski i opłat portowych
- pokażemy, jak składać reklamacje dotyczące przewoźnika lub spedytora morskiego,
- zaznajomimy Cię z zagadnieniami ubezpieczeń morskich i dlaczego akurat w przypadku transportu morskiego tak ważne jest ubezpieczenie ładunku CARGO
Program szkolenia
- Podstawowe pojęcia w transporcie morskim
- Jakie przepisy regulują przewóz ładunku drogą morską (Kodeks morski, Hague-Visby Rules a Konwencja Brukselska, Reguły Hamburskie, Reguły Roterdamskie, Cogsa …)
- przewoźnik morski (armator), przewóz ładunku, statek morski,
- wyjaśnienie pojęć takich jak: armator, przewoźnik, NVOCC, frachtujący,
- shipper, cut off, clousing time, agent, makler, FCL/LCL i wiele innych
- żegluga liniowa – umowa bukingowa, linie żeglugowe,
- przewozy kontenerowe „drzwi-drzwi” (przewozy drobnicowe – LCL),
- sprzęt kontenerowy, ocena techniczna kontenera
- problem „rolowania” kontenerów.
- Koszty transportu morskiego:
- koszty transportu w żegludze liniowej,
- stawka frachtowa: LILO, LIFO, FILO, FIFO, dodatki frachtowe: BAF, CAF, congestion, inne
- koszty portowe i koszty przewozów lądowych: THC, demurrage, detention, storage, inne
- Kilka słów o charterach (o ile potrzeba)
- rodzaje charterów
- ladydays, cancelling date, laytime
- Notice of Readiness
- Kwit sternika i wystawianie konosamentu na podstawie kwitu sternika (konosament „clean on board”, konosament klauzulowy czyli „brudny)
- Pojęcia podobne ale inne niż w żegludze liniowej: demurrage payment, detention of vessel, despatch money…
- statement of facts
- Konosament i inne dokumenty:
- wystawianie konosamentu i jak czytać konosament (omówimy poszczególne rubryki)
- rodzaje konosamentu: załadowania i przyjęcia do załadowania (shipped, on board), (received for shipment), konosament multimodalny
- Express bill, Sea waybill – czy zastępuje konosament?
- rola konosamentu w umowie handlowej (akredytywa, inkaso dokumentowe),
- prezentacja konosamentu – zwalnianie ładunku w porcie przeznaczenia, telex release, czy rzeczywiście do zwolnienia ładunku w porcie potrzeba wszystkich oryginałów?
- Szkody w transporcie morskim i ubezpieczenia morskie:
- przesłanki zwalniające przewoźnika od konieczności wypłaty odszkodowania
- ograniczenia co do wysokości odszkodowania za ładunek w transporcie morskim
- awaria wspólna (general average) i szczególna (partucular average),
- ubezpieczenie ładunku czyli CARGO,
- reklamacje do przewoźnika morskiego: forma, terminy, osoba uprawniona
- Pytania, dyskusja
Minimalne wymagania sprzętowe dla uczestników:
- komputer lub telefon z dostępem do Internetu,
- przeglądarka internetowa,
- głośniki lub słuchawki,
- kamera, mikrofon
Cena zawiera:
- 7 godzin dydaktycznych warsztatów.
- Dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia.
- Autorskie materiały szkoleniowe (w formie PDF – przesłane przed rozpoczęciem szkolenia).
- Zaświadczenia o przebytym szkoleniu dla każdego uczestnika.
Prowadzący
-
Andrzej SikorskiPraktyk, konsultant i trener, specjalista w dziedzinie spedycji międzynarodowej i transportu. Doświadczenie zdobył pracując w Zarządzie Portu Gdynia, C.Hartwig Warszawa, również jako przedstawiciel na Polskę koncernu logistycznego Geologistics Corp. Odpowiedzialny za obronę interesów korporacji oraz za szkolenia.