Moduł IV
Rozwiązywanie konfliktów i prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami
Na jakie problemy odpowiada szkolenie?
- Atmosfera w zespole jest napięta, często wybuchają konflikty, co obniża motywację i niszczy satysfakcję z pracy.
- Zespół jest podzielony na dwa lub więcej obozów, które mają trudność w realizacji zadań gdy wymagana jest współpraca między nimi.
- Problematyczny pracownik sprawia, że energia zespołu jest wykorzystywana do radzenia sobie z trudnymi emocjami, zamiast do poprawiania efektywności realizacji celów
- Trudne sytuacje w zespole są „zamiatane pod dywan”, ale nie rozwiązywane – przez co spada innowacyjność, rośnie skala zachowań bierno-agresywnych i maleje wydajność zespołu.
- Pracownicy powołując się trudności osobiste nie realizują w pełni swoich zadań, co wpływa na efektywność zespołu i obniżenie motywacji jego członków
-
DYNAMIKA KONFLIKTÓW W ZESPOLE
-
Konflikty budujące i niszczące – najczęstsze przyczyny i rodzaje konfliktów w zespołach pracowniczych
-
Emocje (ukryte i jawne) w relacjach zawodowych
-
Zachowania agresywne i bierno-agresywne w zespole – jak rozpoznać
-
Rola lidera w rozwiązywaniu konfliktów
-
Dynamika konfliktów w zespołach zdalnych i hybrydowych
-
NARZĘDZIA ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
-
Jak zidentyfikować źródła konfliktu i sklaryfikować sedno konfliktu
-
Komunikacja w konflikcie – dobre praktyki
-
Mediacje w konflikcie – najważniejsze zasady i dobre praktyki
-
Arbitraż – w jakich sytuacjach lider powinien wskazywać rozwiązania z pozycji autorytetu
-
Kształtowanie wzajemnego zrozumienia i koncentracja na rozwiązaniach
-
PROWADZENIE TRUDNYCH ROZMÓW Z PRACOWNIKAMI
-
Asertywność i stawianie granic w relacjach z pracownikami
-
Rezultaty poniżej oczekiwań – kiedy wspierać, kiedy dyscyplinować
-
Trudna rozmowa krok po kroku – najważniejsze elementy
-
Pracownik w trudnościach vs. „trudny” pracownik - sposoby odróżniania,
-
analiza case study i propozycje rozwiązań
W trakcie warsztatów uczestnicy otrzymają solidną dawkę wiedzy oraz praktyczne narzędzia, które pomogą im zwiększyć skuteczność w prowadzeniu zespołów.
Rozwiną umiejętności w ważnych obszarach kompetencji liderskich: komunikacji, budowaniu relacji w zespole, motywowaniu, delegowaniu zadań, rozwiązywaniu konfliktów i prowadzeniu trudnych rozmów z pracownikami.
Jakie narzędzia otrzymają uczestnicy:
- matryca doboru interwencji menedżerskich w zależności od rodzaju konfliktu
- kluczowe zasady prowadzenia mediacji
- zestaw dobrych praktyk komunikacji w konflikcie
- 5 kroków trudnej rozmowy – schemat rozmowy z pracownikiem
Korzyści ze szkolenia dla uczestnika:
- pozna narzędzia do radzenia sobie z konfliktami w zespołach stacjonarnych i hybrydowych
- ograniczy negatywny wpływ konfliktów na efektywność pracy i relacje w zespole
- rozwinie umiejętności prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami
Korzyści dla organizacji:
- zwiększenie efektywności i produktywności
- skuteczniejsze rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji
- zmniejszenie rotacji wśród pracowników