Warunki handlowe Incoterms® 2020, spedycja i transport drogowy: krajowy i międzynarodowy

Konwencja CMR i Prawo przewozowe. Odpowiedzialność, reklamacje i tryb dochodzenia roszczeń

SPRAWDŹ AKTUALNE SZKOLENIE:

Konwencja CMR, Prawo przewozowe, reklamacje w transporcie >>>

  • Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.

  • Program szkolenia

    Wykładowca

    Adresaci

    Informacje organizacyjne

    1. 1
      WARUNKI DOSTAW INCOTERMS®2020 – POJĘCIA PODSTAWOWE
      • czy jest obowiązek stosowania Warunków Handlowych INCOTERMS® ?
      • co regulują a czego nie regulują INCOTERMS®2020
      • co to jest „ryzyko” w dostawie
      • co oznacza „termin dostawy”
      • płatności w handlu zagranicznym (kilka słów o akredytywie i dokumentach)
      • obowiązek dokonania odprawy celnej eksportowej/importowej
      • możliwe modyfikacje formuł INCOTERMS®
      • reklamacje z tytułu umowy sprzedaży a reklamacje z tytułu umowy o przewóz (uszkodzenie, ubytek, utrata towaru w transporcie, opóźnienie w dostawie)
      • reklamacje z tytułu szkody w przewozie, kto jest uprawniony do ich składania i czy wynika to z INCOTERMS® czy z innych przepisów?
      • czy można używać poprzednich wersji INCOTERMS® (np. INCOTERMS®2010 albo starszych), a jak z już zawartymi umowami?
    2. 2
      PODSTAWOWE ZMIANY W WERSJI INCOTERMS®2020 W PORÓWNANIU Z WERSJĄ INCOTERMS®2010 – CO NOWEGO A CO POZOSTAJE?
      • jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
      • rozszerzony wstęp i aktualizacja not wyjaśniających
      • nowy układ artykułów (układ bardziej czytelny)
      • zmiana inicjałów z DAT na DPU (delivery at place unloaded)
      • zmiany w zakresie ubezpieczeń: CIP I CIF
      • adnotacja “on board” na konosamencie przy FCA
      • sytuacja użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP
      • włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakresie obowiązków dotyczących przewozu i kosztów (A4/B4 I A9/B9)
    3. 3
      OMÓWIENIE POSZCZEGÓLNYCH FORMUŁ – JAK JE STOSOWAĆ PRAWIDŁOWO: ZALECENIA I PRZECIWSKAZANIA
    4. 4
      Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu
      • EXW Ex Works (… named place)
      • FCA Free Carrier (… named place)
      • CPT Carriage PaidTo (… named place of destination)
      • CIP Carriage Insurance Paid To (… named place of destination)
      • DAP Delivered At Place (… named place of destination)
      • DPU Delivery at Place Unloaded (… named place of destination)
      • DDP Delivered Duty Paid (… named place of destination)
    5. 5
      Ubezpieczenia CARGO w CIF i CIP – w pozostałych formułach „ubezpiecza ten co ma w tym interes” – co o ubezpieczeniu kupujący powinien obowiązkowo wiedzieć.
      • dlaczego wyłączne bazowanie na ubezpieczeniu przewoźnika (OCP) czy spedytora (OCS) jest niezalecane ­
      • ograniczenia kwotowe przy odpowiedzialności przewoźnika
      • przesłanki zwalniające przewoźnika od konieczności wypłaty jakiegokolwiek odszkodowania
    6. 6
      Reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego Klika słów o transporcie morskim: odpowiedzialność przewoźnika morskiego, rola i znaczenie Konosamentu (B/L), co to jest morski list przewozowy i kiedy stosować zamiast B/L, demurrage, detention, …
      • FAS Free Alonside Ship (…named port ofshipment)
      • FOB Free On Board (… named port of shipment)
      • CFR Cost and Freight (… named port of destination)
      • CIF Cost Insurance Freight (…named port of destination)
      • Inne?
    7. 7
      TOP10 CZYLI NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PRZY STOSOWANIU WARUNKÓW HANDLOWYCH INCOTERMS®
      • np. czemu zasadniczo nie zaleca się stosowania FAS, FOB, CFR i CIF – do sytuacji gdy przewóz towaru następuje w kontenerze, chociaż te formuły dotyczą transportu morskiego… a jeżeli nie te formuły to jakie?
      • po trzech literach INCOTERMS® dalej nie ma wskazanego żadnego miejsca dostawy lub jest podany obszar a nie punkt np. CPT Warszawa zamiast np. CPT ul. Radiowa 1, Warszawa, Polska
      • uzgodnienie warunków handlowych ale bez podania wersji INCOTERMS® a potem dopisywanie ich na dokumentach handlowych i transportowych
      • dlaczego EXW należy stosować wyjątkowo rzadko,
      • nadużywanie DDP
      • powszechnie błędne interpretowanie terminu dostawy przy warunkach z grupy „C”
      • inne, możliwe błędy przy stosowaniu aktualnej wersji INCOTERMS®2020
      • Zalecenie – kiedy stosować daną formułę INCOTERMS®, przykłady praktyczne
    8. 8
      UMOWA SPEDYCJI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPEDYTORA
      • czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
      • zakres odpowiedzialności spedytora
      • najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji
      • skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
      • czego klient ma prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie
      • czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
      • instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora
      • reklamacje z tytułu umowy spedycji, kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik
      • problem fałszywych przewoźników i podwykonawców – procedury zaradcze
    9. 9
      UBEZPIECZENIA (CARGO, OCP, OCS) – CO NALEŻY WIEDZIEĆ
      • ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika co do wysokości odszkodowania w przewozach międzynarodowych
      • przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie przewozu międzynarodowego
      • OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek
      • można mieć rację ale nie mieć pieniędzy…
      • zakres ubezpieczenia CARGO
      • czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?
      • co należy obowiązkowo musi sprawdzić w ubezpieczeniu przewoźnika (a z reguły się tego nie robi)?
      • najczęstsze powody odmowy wypłaty odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej
    10. 10
      ODPOWIEDZIALNOŚĆ I DOCHODZENIE ROSZCZEŃ Z TYTUŁU UMOWY PRZEWOZU TOWARÓW – KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE (PRAWO PRZEWOZOWE, KONWENCJA CMR
      • podstawy prawne,
      • zakres odpowiedzialności przewoźnika,
      • niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron) np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej,
      • kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe, podstawy prawne, wysokie kary dla nadawców i załadowców (8 tys. zł za wykroczenie),
      • czy kierowca powinien pomagać przy czynnościach ładunkowych np. przesuwać palety do krawędzi naczepy?
      • umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy,
      • najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych,
      • zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych,
      • najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych,
      • postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor),
      • przykłady praktyczne,
      • jak powinna wyglądać poprawnie złożona reklamacja,
      • jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź przewoźnika

    Andrzej Sikorski

    Praktyk, konsultant i trener, specjalista w dziedzinie spedycji międzynarodowej i transportu. Doświadczenie zdobył pracując w Zarządzie Portu Gdynia, C.Hartwig Warszawa, również jako przedstawiciel na Polskę koncernu logistycznego Geologistics Corp. Odpowiedzialny za obronę interesów korporacji oraz za szkolenia.

    Jeśli w swojej pracy decydujesz o warunkach transportu towarów i ich ubezpieczaniu, bądź na bieżąco z najlepszymi rozwiązaniami i zaleceniami.

    W czasie zajęć:

    • poznasz podstawowe zmiany w wersji INCOTERMS®2020 w porównaniu z wersją INCOTERMS®2010 – co nowego, a co pozostaje. Jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
    • poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu, żebyś nie musiał/a się tego dowiedzieć, np. tracąc 100 tys. Euro nie otrzymując odszkodowania,
    • dowiesz się, jak poprawnie i korzystnie zawrzeć umowę sprzedaży krajowej i międzynarodowej, jak realizować dostawy prawidłowo i bezpiecznie,
    • zdobędziesz kluczowe informacje nt. ubezpieczeń – czy warto ubezpieczać CARGO, czy też można bazować na ubezpieczeniu przewoźnika? Co przemawia za, a co przeciw?
    • dowiesz się o zmianach w ustawie o transporcie drogowym i Prawie przewozowym dotyczących ZWIĘKSZONEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI dla nadawców, załadowców i spedytorów oraz bardzo wysokie kary za nieprawidłowości,.
    • nauczysz się, w jaki sposób skutecznie dochodzić reklamacji z tytułu umowy przewozu,
    • szkody w transporcie − poznasz, czym się różni procedura i na co koniecznie zwracać uwagę przy zgłaszaniu reklamacji w transporcie krajowym, a na co w zagranicznym,
    • będziesz wiedzieć, dlaczego EXW lepiej w praktyce w ogóle nie używać, FOB i CIF nie nadają się do transportu lotniczego tak samo jak FAS i FOB nie bardzo nadają się do dostawy w kontenerach.

    Konwencja CMR i Prawo przewozowe. Odpowiedzialność, reklamacje i tryb dochodzenia roszczeń

    Jeśli w swojej pracy decydujesz o warunkach transportu towarów i ich ubezpieczaniu, bądź na bieżąco z najlepszymi rozwiązaniami i zaleceniami.

    W czasie zajęć:

    • poznasz podstawowe zmiany w wersji INCOTERMS®2020 w porównaniu z wersją INCOTERMS®2010 – co nowego, a co pozostaje. Jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
    • poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu, żebyś nie musiał/a się tego dowiedzieć, np. tracąc 100 tys. Euro nie otrzymując odszkodowania,
    • dowiesz się, jak poprawnie i korzystnie zawrzeć umowę sprzedaży krajowej i międzynarodowej, jak realizować dostawy prawidłowo i bezpiecznie,
    • zdobędziesz kluczowe informacje nt. ubezpieczeń – czy warto ubezpieczać CARGO, czy też można bazować na ubezpieczeniu przewoźnika? Co przemawia za, a co przeciw?
    • dowiesz się o zmianach w ustawie o transporcie drogowym i Prawie przewozowym dotyczących ZWIĘKSZONEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI dla nadawców, załadowców i spedytorów oraz bardzo wysokie kary za nieprawidłowości,.
    • nauczysz się, w jaki sposób skutecznie dochodzić reklamacji z tytułu umowy przewozu,
    • szkody w transporcie − poznasz, czym się różni procedura i na co koniecznie zwracać uwagę przy zgłaszaniu reklamacji w transporcie krajowym, a na co w zagranicznym,
    • będziesz wiedzieć, dlaczego EXW lepiej w praktyce w ogóle nie używać, FOB i CIF nie nadają się do transportu lotniczego tak samo jak FAS i FOB nie bardzo nadają się do dostawy w kontenerach.

    Program szkolenia

    I. WARUNKI DOSTAW INCOTERMS®2020 – POJĘCIA PODSTAWOWE

    • czy jest obowiązek stosowania Warunków Handlowych INCOTERMS® ?
    • co regulują a czego nie regulują INCOTERMS®2020
    • co to jest „ryzyko” w dostawie
    • co oznacza „termin dostawy”
    • płatności w handlu zagranicznym (kilka słów o akredytywie i dokumentach)
    • obowiązek dokonania odprawy celnej eksportowej/importowej
    • możliwe modyfikacje formuł INCOTERMS®
    • reklamacje z tytułu umowy sprzedaży a reklamacje z tytułu umowy o przewóz (uszkodzenie, ubytek, utrata towaru w transporcie, opóźnienie w dostawie)
    • reklamacje z tytułu szkody w przewozie, kto jest uprawniony do ich składania i czy wynika to z INCOTERMS® czy z innych przepisów?
    • czy można używać poprzednich wersji INCOTERMS® (np. INCOTERMS®2010 albo starszych), a jak z już zawartymi umowami?


    II. PODSTAWOWE ZMIANY W WERSJI INCOTERMS®2020 W PORÓWNANIU Z WERSJĄ INCOTERMS®2010 – CO NOWEGO A CO POZOSTAJE?

    • jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
    • rozszerzony wstęp i aktualizacja not wyjaśniających
    • nowy układ artykułów (układ bardziej czytelny)
    • zmiana inicjałów z DAT na DPU (delivery at place unloaded)
    • zmiany w zakresie ubezpieczeń: CIP I CIF
    • adnotacja “on board” na konosamencie przy FCA
    • sytuacja użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP
    • włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakresie obowiązków dotyczących przewozu i kosztów (A4/B4 I A9/B9)


    III. OMÓWIENIE POSZCZEGÓLNYCH FORMUŁ – JAK JE STOSOWAĆ PRAWIDŁOWO: ZALECENIA I PRZECIWSKAZANIA
    Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu

    • EXW Ex Works (… named place)
    • FCA Free Carrier (… named place)
    • CPT Carriage PaidTo (… named place of destination)
    • CIP Carriage Insurance Paid To (… named place of destination)
    • DAP Delivered At Place (… named place of destination)
    • DPU Delivery at Place Unloaded (… named place of destination)
    • DDP Delivered Duty Paid (… named place of destination)


    Ubezpieczenia CARGO w CIF i CIP – w pozostałych formułach „ubezpiecza ten co ma w tym interes” – co o ubezpieczeniu kupujący powinien obowiązkowo wiedzieć.

    1. dlaczego wyłączne bazowanie na ubezpieczeniu przewoźnika (OCP) czy spedytora (OCS) jest niezalecane ­
    2. ograniczenia kwotowe przy odpowiedzialności przewoźnika ­
    3. przesłanki zwalniające przewoźnika od konieczności wypłaty jakiegokolwiek odszkodowania


    Reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego Klika słów o transporcie morskim: odpowiedzialność przewoźnika morskiego, rola i znaczenie Konosamentu (B/L), co to jest morski list przewozowy i kiedy stosować zamiast B/L, demurrage, detention, …

    • FAS Free Alonside Ship (…named port ofshipment)
    • FOB Free On Board (… named port of shipment)
    • CFR Cost and Freight (… named port of destination)
    • CIF Cost Insurance Freight (…named port of destination)
    • Inne?


    IV. TOP10 CZYLI NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PRZY STOSOWANIU WARUNKÓW HANDLOWYCH INCOTERMS®

    • np. czemu zasadniczo nie zaleca się stosowania FAS, FOB, CFR i CIF – do sytuacji gdy przewóz towaru następuje w kontenerze, chociaż te formuły dotyczą transportu morskiego… a jeżeli nie te formuły to jakie?
    • po trzech literach INCOTERMS® dalej nie ma wskazanego żadnego miejsca dostawy lub jest podany obszar a nie punkt np. CPT Warszawa zamiast np. CPT ul. Radiowa 1, Warszawa, Polska
    • uzgodnienie warunków handlowych ale bez podania wersji INCOTERMS® a potem dopisywanie ich na dokumentach handlowych i transportowych
    • dlaczego EXW należy stosować wyjątkowo rzadko,
    • nadużywanie DDP
    • powszechnie błędne interpretowanie terminu dostawy przy warunkach z grupy „C”
    • inne, możliwe błędy przy stosowaniu aktualnej wersji INCOTERMS®2020


    Zalecenie – kiedy stosować daną formułę INCOTERMS®, przykłady praktyczne

    V. UMOWA SPEDYCJI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPEDYTORA

    • czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
    • zakres odpowiedzialności spedytora
    • najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji
    • skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
    • czego klient ma prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie
    • czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
    • instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora
    • reklamacje z tytułu umowy spedycji, kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik
    • problem fałszywych przewoźników i podwykonawców – procedury zaradcze


    VI. UBEZPIECZENIA (CARGO, OCP, OCS) – CO NALEŻY WIEDZIEĆ

    • ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika co do wysokości odszkodowania w przewozach międzynarodowych
    • przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie przewozu międzynarodowego
    • OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek
    • można mieć rację ale nie mieć pieniędzy…
    • zakres ubezpieczenia CARGO
    • czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?
    • co należy obowiązkowo musi sprawdzić w ubezpieczeniu przewoźnika (a z reguły się tego nie robi)?
    • najczęstsze powody odmowy wypłaty odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej


    VII. ODPOWIEDZIALNOŚĆ I DOCHODZENIE ROSZCZEŃ Z TYTUŁU UMOWY PRZEWOZU TOWARÓW – KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE (PRAWO PRZEWOZOWE, KONWENCJA CMR

    • podstawy prawne,
    • zakres odpowiedzialności przewoźnika,
    • niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron) np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej,
    • kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe, podstawy prawne, wysokie kary dla nadawców i załadowców (8 tys. zł za wykroczenie),
    • czy kierowca powinien pomagać przy czynnościach ładunkowych np. przesuwać palety do krawędzi naczepy?
    • umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy,
    • najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych,
    • zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych,
    • najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych,
    • postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor),
    • przykłady praktyczne,
    • jak powinna wyglądać poprawnie złożona reklamacja,
    • jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź przewoźnika


    VIII. PYTANIA, DYSKUSJA