Konwencja CMR, Prawo przewozowe, reklamacje w transporcie
Szkolenie dotyczyć będzie wyjaśnieniu różnic między umową spedycji a umową przewozu. Uczestnik dowie się, dlaczego nie można mylić tych pojęć.
Powiemy o prawach i obowiązkach spedytora i przewoźnika. Omówimy odpowiedzialność przewoźnika: kto jest uprawniony do składania reklamacji, zakres odpowiedzialności przewoźnika i przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności.
Czego dowiesz się na naszym szkoleniu?
Uczestnicy nauczą się rozróżniać spedytora od przewoźnika i umowę spedycji od umowy przewozu, będą potrafili prawidłowo wystawić dokumenty przewozowe a w razie powstania szkody w przewozie lub opóźnienia w dostawie właściwie złożyć zastrzeżenia a potem reklamację.
Zawarcie umowy przewozu na gruncie prawa polskiego:
pojęcie oświadczenia woli,
forma czynności prawnych i konsekwencję jej niezachowania,
zlecenie i jego rola,
analiza typowych zapisów w zleceniach (klauzula 30 minut, rozliczenie dokumentów, oczekiwanie bez wynagrodzenia, osobiste wykonanie przewozu i inne)
3
Załadunek/rozładunek pojazdu:
regulacje prawne,
szkody w trakcie załadunku,
przekroczenie nacisków osi i masy całkowitej jako skutek niewłaściwie przeprowadzonego załadunku,
załadunek a reguły dostaw INCOTERMS,
zabezpieczenie ładunku na pojeździe,
4
Wyznaczenie trasy przejazdu,
5
Neutralizacja listu przewozowego,
6
Przeszkody w wydaniu ładunku odbiorcy,
7
Szkoda na ładunku lub jego utrata:
zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
postępowanie w przypadku zniszczenia ładunku,
dokumentacja,
zasady obliczania odszkodowania,
8
Opóźnienie dostawy:
przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
wysokość odszkodowania,
9
Postępowanie reklamacyjne wobec przewoźnika:
zasady, terminy i rola,
wynik postępowania reklamacyjnego,
10
Odpowiedzialność przewoźnika a odpowiedzialność spedytora:
umowa spedycji a umowa przewozu (podobieństwa, różnice, pułapki)
zasady odpowiedzialności spedytora,
pojęcie „winy w wyborze”
11
Zakończenie – pytania, analiza przypadków zgłoszonych przez uczestników.
Maciej Wyrzykowski
Trener - tematyka prawna, dotycząca transportu i spedycji jest dla niego przedmiotem aktywności zawodowej od roku 2003. Wykładowca akademicki na studiach w zakresie transportu i logistyki w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy. Uczestnicy dotychczasowych szkoleń podkreślają bardzo praktyczne podejście podczas zajęć do analizowanych zagadnień problemowych, poparte oczywiście szeroką i interdyscyplinarną wiedzą zdobytą w pracy spedytora, kierownika transportu, kierowcy transportu drogowego, jak i Inspektora Inspekcji Transportu Drogowego.
Prowadził wiele szkoleń i kursów, otrzymując bardzo dobre recenzje za przedstawiany ich uczestnikom zasób wiadomości oraz metodykę przekazywania wiedzy.. Zrealizował setki szkoleń dla firm zajmujących się ich organizacją jak i bezpośrednio dla podmiotów z sektora transportu i spedycji. Tematykę reguł dostaw Międzynarodowej Izby Handlowej podejmuje od kilku lat. Szkolenia w tym zakresie prowadził wielokrotnie. Formuły INCOTERMS 2020 jak i ich poprzednia wersja była i jest wielokrotnie przedmiotem prowadzonych przez trenera usług doradczych.
Szkolenie kierujemy do osób, które odpowiadają w przedsiębiorstwie za współpracę z przewoźnikami i spedytorami.
Szczególnie zapraszamy pracowników działów logistyki, spedycji, transportu, zakupów, handlu i sprzedaży. Mile widziani są też pracownicy firm przewozowych w transporcie drogowym oraz pracownicy firm spedycyjnych zajmujących się transportem drogowym.
W czasie zajęć:
dowiesz się jaka jest różnica między spedytorem a przewoźnikiem
poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu i konsekwencje mylenia spedytora z przewoźnikiem
omówimy zasady i odpowiedzialność przewoźnika w drogowych przewozach międzynarodowych (Konwencja CMR) i krajowych (Prawo przewozowe)
omówimy (bardzo ważną!) rolę listu przewozowego oraz zasady jego wypełniania
dowiesz się czym różni się „zastrzeżenie” od „reklamacji” – terminy i forma ich składania.
Szkolenie kierujemy do osób, które odpowiadają w przedsiębiorstwie za współpracę z przewoźnikami i spedytorami.
Szczególnie zapraszamy pracowników działów logistyki, spedycji, transportu, zakupów, handlu i sprzedaży. Mile widziani są też pracownicy firm przewozowych w transporcie drogowym oraz pracownicy firm spedycyjnych zajmujących się transportem drogowym.
Szkolenie dotyczyć będzie wyjaśnieniu różnic między umową spedycji a umową przewozu. Uczestnik dowie się, dlaczego nie można mylić tych pojęć.
Powiemy o prawach i obowiązkach spedytora i przewoźnika. Omówimy odpowiedzialność przewoźnika: kto jest uprawniony do składania reklamacji, zakres odpowiedzialności przewoźnika i przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności.
Uczestnicy nauczą się rozróżniać spedytora od przewoźnika i umowę spedycji od umowy przewozu, będą potrafili prawidłowo wystawić dokumenty przewozowe a w razie powstania szkody w przewozie lub opóźnienia w dostawie właściwie złożyć zastrzeżenia a potem reklamację.
W czasie zajęć:
dowiesz się jaka jest różnica między spedytorem a przewoźnikiem
poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu i konsekwencje mylenia spedytora z przewoźnikiem
omówimy zasady i odpowiedzialność przewoźnika w drogowych przewozach międzynarodowych (Konwencja CMR) i krajowych (Prawo przewozowe)
omówimy (bardzo ważną!) rolę listu przewozowego oraz zasady jego wypełniania
dowiesz się czym różni się „zastrzeżenie” od „reklamacji” – terminy i forma ich składania.
Program szkolenia:
Źródła prawa:
konwencja CMR,
ustawa Prawo przewozowe
Kodeks cywilny
Zawarcie umowy przewozu na gruncie prawa polskiego:
pojęcie oświadczenia woli,
forma czynności prawnych i konsekwencję jej niezachowania,
zlecenie i jego rola,
analiza typowych zapisów w zleceniach (klauzula 30 minut, rozliczenie dokumentów, oczekiwanie bez wynagrodzenia, osobiste wykonanie przewozu i inne)
Załadunek/rozładunek pojazdu
regulacje prawne,
szkody w trakcie załadunku,
przekroczenie nacisków osi i masy całkowitej jako skutek niewłaściwie przeprowadzonego załadunku,
załadunek a reguły dostaw INCOTERMS,
zabezpieczenie ładunku na pojeździe,
Wyznaczenie trasy przejazdu,
Neutralizacja listu przewozowego
Przeszkody w wydaniu ładunku odbiorcy
Szkoda na ładunku lub jego utrata:
zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
postępowanie w przypadku zniszczenia ładunku,
dokumentacja,
zasady obliczania odszkodowania,
Opóźnienie dostawy:
przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
wysokość odszkodowania.
Postępowanie reklamacyjne wobec przewoźnika:
zasady, terminy i rola,
wynik postępowania reklamacyjnego,
Odpowiedzialność przewoźnika a odpowiedzialność spedytora:
umowa spedycji a umowa przewozu (podobieństwa, różnice, pułapki)
zasady odpowiedzialności spedytora,
pojęcie „winy w wyborze”
Zakończenie – pytania, analiza przypadków zgłoszonych przez uczestników
Cena zawiera:
7 godzin dydaktycznych warsztatów.
Dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia.
Autorskie materiały szkoleniowe (w formie PDF – przesłane przed rozpoczęciem szkolenia).
Zaświadczenia o przebytym szkoleniu dla każdego uczestnika.
Wymagania techniczne:
komputer lub telefon z dostępem do Internetu,
przeglądarka internetowa,
głośniki lub słuchawki,
kamera, mikrofon
Co powiedzieli uczestnicy o tym szkoleniu:
Szkolenie bardzo dobre, dużo przydatnych informacji:
instrukcja dotycząca zleceń, reklamacje w transporcie, wpisywanie wartości towaru w CMR
uczestnik szkolenia
październik 2023 r.
Świetne przypomnienie i usystematyzowane zagadnienia prawne transportowe,
rozwiązania problemów na załadunku/rozładunku
uczestniczka szkolenia
czerwiec 2023 r.
Godne polecenia, konkretne przykłady, np.:
co powinno zawierać zlecenie i kiedy umowa jest wiążąca
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Ciasteczka stron trzecich
Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.
Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!