Konwencja CMR, Prawo przewozowe, reklamacje w transporcie

Szkolenie dotyczyć będzie wyjaśnieniu różnic między umową spedycji a umową przewozu. Uczestnik dowie się, dlaczego nie można mylić tych pojęć.

Powiemy o prawach i obowiązkach spedytora i przewoźnika. Omówimy odpowiedzialność przewoźnika: kto jest uprawniony do składania reklamacji, zakres odpowiedzialności przewoźnika i przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności.

Czego dowiesz się na naszym szkoleniu?

Uczestnicy nauczą się rozróżniać spedytora od przewoźnika i umowę spedycji od umowy przewozu, będą potrafili prawidłowo wystawić dokumenty przewozowe a w razie powstania szkody w przewozie lub opóźnienia w dostawie właściwie złożyć zastrzeżenia a potem reklamację.

20.09.2024

On-line

699 pln netto

19.11.2024

On-line

699 pln netto

Pobierz program
  • Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.

  • Program szkolenia

    Wykładowca

    Adresaci

    Informacje organizacyjne

    1. 1
      Źródła prawa:
      • konwencja CMR,
      • ustawa Prawo przewozowe,
      • Kodeks cywilny,
    2. 2
      Zawarcie umowy przewozu na gruncie prawa polskiego:
      • pojęcie oświadczenia woli,
      • forma czynności prawnych i konsekwencję jej niezachowania,
      • zlecenie i jego rola,
      • analiza typowych zapisów w zleceniach (klauzula 30 minut, rozliczenie dokumentów, oczekiwanie bez wynagrodzenia, osobiste wykonanie przewozu i inne)
    3. 3
      Załadunek/rozładunek pojazdu:
      • regulacje prawne,
      • szkody w trakcie załadunku,
      • przekroczenie nacisków osi i masy całkowitej jako skutek niewłaściwie przeprowadzonego załadunku,
      • załadunek a reguły dostaw INCOTERMS,
      • zabezpieczenie ładunku na pojeździe,
    4. 4
      Wyznaczenie trasy przejazdu,
    5. 5
      Neutralizacja listu przewozowego,
    6. 6
      Przeszkody w wydaniu ładunku odbiorcy,
    7. 7
      Szkoda na ładunku lub jego utrata:
      • zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
      • postępowanie w przypadku zniszczenia ładunku,
      • dokumentacja,
      • zasady obliczania odszkodowania,
    8. 8
      Opóźnienie dostawy:
      • przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
      • wysokość odszkodowania,
    9. 9
      Postępowanie reklamacyjne wobec przewoźnika:
      • zasady, terminy i rola,
      • wynik postępowania reklamacyjnego,
    10. 10
      Odpowiedzialność przewoźnika a odpowiedzialność spedytora:
      • umowa spedycji a umowa przewozu (podobieństwa, różnice, pułapki)
      • zasady odpowiedzialności spedytora,
      • pojęcie „winy w wyborze”
    11. 11
      Zakończenie – pytania, analiza przypadków zgłoszonych przez uczestników.

    Maciej Wyrzykowski

    Trener - tematyka prawna, dotycząca transportu i spedycji jest dla niego przedmiotem aktywności zawodowej od roku 2003. Wykładowca akademicki na studiach w zakresie transportu i logistyki w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy. Uczestnicy dotychczasowych szkoleń podkreślają bardzo praktyczne podejście podczas zajęć do analizowanych zagadnień problemowych, poparte oczywiście szeroką i interdyscyplinarną wiedzą zdobytą w pracy spedytora, kierownika transportu, kierowcy transportu drogowego, jak i Inspektora Inspekcji Transportu Drogowego. Prowadził wiele szkoleń i kursów, otrzymując bardzo dobre recenzje za przedstawiany ich uczestnikom zasób wiadomości oraz metodykę przekazywania wiedzy.. Zrealizował setki szkoleń dla firm zajmujących się ich organizacją jak i bezpośrednio dla podmiotów z sektora transportu i spedycji. Tematykę reguł dostaw Międzynarodowej Izby Handlowej podejmuje od kilku lat. Szkolenia w tym zakresie prowadził wielokrotnie. Formuły INCOTERMS 2020 jak i ich poprzednia wersja była i jest wielokrotnie przedmiotem prowadzonych przez trenera usług doradczych.

    Szkolenie kierujemy do osób, które odpowiadają w przedsiębiorstwie za współpracę z przewoźnikami i spedytorami.

    Szczególnie zapraszamy pracowników działów logistyki, spedycji, transportu, zakupów, handlu i sprzedaży. Mile widziani są też pracownicy firm przewozowych w transporcie drogowym oraz pracownicy firm spedycyjnych zajmujących się transportem drogowym.

    W czasie zajęć:

    • dowiesz się jaka jest różnica między spedytorem a przewoźnikiem
    • poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu i konsekwencje mylenia spedytora z przewoźnikiem
    • omówimy zasady i odpowiedzialność przewoźnika w drogowych przewozach międzynarodowych (Konwencja CMR) i krajowych (Prawo przewozowe)
    • omówimy (bardzo ważną!) rolę listu przewozowego oraz zasady jego wypełniania
    • dowiesz się czym różni się „zastrzeżenie” od „reklamacji” – terminy i forma ich składania.

    Szkolenie kierujemy do osób, które odpowiadają w przedsiębiorstwie za współpracę z przewoźnikami i spedytorami.

    Szczególnie zapraszamy pracowników działów logistyki, spedycji, transportu, zakupów, handlu i sprzedaży. Mile widziani są też pracownicy firm przewozowych w transporcie drogowym oraz pracownicy firm spedycyjnych zajmujących się transportem drogowym.

    Szkolenie dotyczyć będzie wyjaśnieniu różnic między umową spedycji a umową przewozu. Uczestnik dowie się, dlaczego nie można mylić tych pojęć.

    Powiemy o prawach i obowiązkach spedytora i przewoźnika. Omówimy odpowiedzialność przewoźnika: kto jest uprawniony do składania reklamacji, zakres odpowiedzialności przewoźnika i przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności.

    Uczestnicy nauczą się rozróżniać spedytora od przewoźnika i umowę spedycji od umowy przewozu, będą potrafili prawidłowo wystawić dokumenty przewozowe a w razie powstania szkody w przewozie lub opóźnienia w dostawie właściwie złożyć zastrzeżenia a potem reklamację.

    W czasie zajęć:

    • dowiesz się jaka jest różnica między spedytorem a przewoźnikiem
    • poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu i konsekwencje mylenia spedytora z przewoźnikiem
    • omówimy zasady i odpowiedzialność przewoźnika w drogowych przewozach międzynarodowych (Konwencja CMR) i krajowych (Prawo przewozowe)
    • omówimy (bardzo ważną!) rolę listu przewozowego oraz zasady jego wypełniania
    • dowiesz się czym różni się „zastrzeżenie” od „reklamacji” – terminy i forma ich składania.

    Program szkolenia:

    1. Źródła prawa:
      • konwencja CMR,
      • ustawa Prawo przewozowe
      • Kodeks cywilny
    2. Zawarcie umowy przewozu na gruncie prawa polskiego:
      • pojęcie oświadczenia woli,
      • forma czynności prawnych i konsekwencję jej niezachowania,
      • zlecenie i jego rola,
      • analiza typowych zapisów w zleceniach (klauzula 30 minut, rozliczenie dokumentów, oczekiwanie bez wynagrodzenia, osobiste wykonanie przewozu i inne)
    3. Załadunek/rozładunek pojazdu
      • regulacje prawne,
      • szkody w trakcie załadunku,
      • przekroczenie nacisków osi i masy całkowitej jako skutek niewłaściwie przeprowadzonego załadunku,
      • załadunek a reguły dostaw INCOTERMS,
      • zabezpieczenie ładunku na pojeździe,
    4. Wyznaczenie trasy przejazdu,
    5. Neutralizacja listu przewozowego
    6. Przeszkody w wydaniu ładunku odbiorcy
    7. Szkoda na ładunku lub jego utrata:
      • zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
      • postępowanie w przypadku zniszczenia ładunku,
      • dokumentacja,
      • zasady obliczania odszkodowania,
    8. Opóźnienie dostawy:
      • przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
      • wysokość odszkodowania.
    9. Postępowanie reklamacyjne wobec przewoźnika:
      • zasady, terminy i rola,
      • wynik postępowania reklamacyjnego,
    10. Odpowiedzialność przewoźnika a odpowiedzialność spedytora:
      • umowa spedycji a umowa przewozu (podobieństwa, różnice, pułapki)
      • zasady odpowiedzialności spedytora,
      • pojęcie „winy w wyborze”
    11. Zakończenie – pytania, analiza przypadków zgłoszonych przez uczestników

    Cena zawiera:

    • 7 godzin dydaktycznych warsztatów.
    • Dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia.
    • Autorskie materiały szkoleniowe (w formie PDF – przesłane przed rozpoczęciem szkolenia).
    • Zaświadczenia o przebytym szkoleniu dla każdego uczestnika.

    Wymagania techniczne:

    • komputer lub telefon z dostępem do Internetu,
    • przeglądarka internetowa,
    • głośniki lub słuchawki,
    • kamera, mikrofon

    Co powiedzieli uczestnicy o tym szkoleniu:

    Szkolenie bardzo dobre, dużo przydatnych informacji:

    instrukcja dotycząca zleceń, reklamacje w transporcie, wpisywanie wartości towaru w CMR

    uczestnik szkolenia

    październik 2023 r.

    Świetne przypomnienie i usystematyzowane zagadnienia prawne transportowe,

    rozwiązania problemów na załadunku/rozładunku

    uczestniczka szkolenia

    czerwiec 2023 r.

    Godne polecenia, konkretne przykłady, np.:

    co powinno zawierać zlecenie i kiedy umowa jest wiążąca

    uczestnik szkolenia

    maj 2023 r.