Warunki handlowe Incoterms® 2020, spedycja i transport drogowy: krajowy i międzynarodowy
Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.
Program szkolenia
Wykładowca
Adresaci
Informacje organizacyjne
-
1WARUNKI DOSTAW INCOTERMS®2020 – POJĘCIA PODSTAWOWE
- czy jest obowiązek stosowania Warunków Handlowych INCOTERMS® ?
- co regulują a czego nie regulują INCOTERMS®2020
- co to jest „ryzyko” w dostawie
- co oznacza „termin dostawy”
- płatności w handlu zagranicznym (kilka słów o akredytywie i dokumentach)
- obowiązek dokonania odprawy celnej eksportowej/importowej
- możliwe modyfikacje formuł INCOTERMS®
- reklamacje z tytułu umowy sprzedaży a reklamacje z tytułu umowy o przewóz (uszkodzenie, ubytek, utrata towaru w transporcie, opóźnienie w dostawie)
- reklamacje z tytułu szkody w przewozie, kto jest uprawniony do ich składania i czy wynika to z INCOTERMS® czy z innych przepisów?
- czy można używać poprzednich wersji INCOTERMS® (np. INCOTERMS®2010 albo starszych), a jak z już zawartymi umowami?
-
2PODSTAWOWE ZMIANY W WERSJI INCOTERMS®2020 W PORÓWNANIU Z WERSJĄ INCOTERMS®2010 – CO NOWEGO A CO POZOSTAJE?
- jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
- rozszerzony wstęp i aktualizacja not wyjaśniających
- nowy układ artykułów (układ bardziej czytelny)
- zmiana inicjałów z DAT na DPU (delivery at place unloaded)
- zmiany w zakresie ubezpieczeń: CIP I CIF
- adnotacja “on board” na konosamencie przy FCA
- sytuacja użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP
- włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakresie obowiązków dotyczących przewozu i kosztów (A4/B4 I A9/B9)
-
3OMÓWIENIE POSZCZEGÓLNYCH FORMUŁ – JAK JE STOSOWAĆ PRAWIDŁOWO: ZALECENIA I PRZECIWSKAZANIA
-
4Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu
- EXW Ex Works (… named place)
- FCA Free Carrier (… named place)
- CPT Carriage PaidTo (… named place of destination)
- CIP Carriage Insurance Paid To (… named place of destination)
- DAP Delivered At Place (… named place of destination)
- DPU Delivery at Place Unloaded (… named place of destination)
- DDP Delivered Duty Paid (… named place of destination)
-
5Ubezpieczenia CARGO w CIF i CIP – w pozostałych formułach „ubezpiecza ten co ma w tym interes” – co o ubezpieczeniu kupujący powinien obowiązkowo wiedzieć.
- dlaczego wyłączne bazowanie na ubezpieczeniu przewoźnika (OCP) czy spedytora (OCS) jest niezalecane
- ograniczenia kwotowe przy odpowiedzialności przewoźnika
- przesłanki zwalniające przewoźnika od konieczności wypłaty jakiegokolwiek odszkodowania
-
6Reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego Klika słów o transporcie morskim: odpowiedzialność przewoźnika morskiego, rola i znaczenie Konosamentu (B/L), co to jest morski list przewozowy i kiedy stosować zamiast B/L, demurrage, detention, …
- FAS Free Alonside Ship (…named port ofshipment)
- FOB Free On Board (… named port of shipment)
- CFR Cost and Freight (… named port of destination)
- CIF Cost Insurance Freight (…named port of destination)
- Inne?
-
7TOP10 CZYLI NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PRZY STOSOWANIU WARUNKÓW HANDLOWYCH INCOTERMS®
- np. czemu zasadniczo nie zaleca się stosowania FAS, FOB, CFR i CIF – do sytuacji gdy przewóz towaru następuje w kontenerze, chociaż te formuły dotyczą transportu morskiego… a jeżeli nie te formuły to jakie?
- po trzech literach INCOTERMS® dalej nie ma wskazanego żadnego miejsca dostawy lub jest podany obszar a nie punkt np. CPT Warszawa zamiast np. CPT ul. Radiowa 1, Warszawa, Polska
- uzgodnienie warunków handlowych ale bez podania wersji INCOTERMS® a potem dopisywanie ich na dokumentach handlowych i transportowych
- dlaczego EXW należy stosować wyjątkowo rzadko,
- nadużywanie DDP
- powszechnie błędne interpretowanie terminu dostawy przy warunkach z grupy „C”
- inne, możliwe błędy przy stosowaniu aktualnej wersji INCOTERMS®2020
- Zalecenie – kiedy stosować daną formułę INCOTERMS®, przykłady praktyczne
-
8UMOWA SPEDYCJI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPEDYTORA
- czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
- zakres odpowiedzialności spedytora
- najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji
- skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
- czego klient ma prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie
- czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
- instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora
- reklamacje z tytułu umowy spedycji, kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik
- problem fałszywych przewoźników i podwykonawców – procedury zaradcze
-
9UBEZPIECZENIA (CARGO, OCP, OCS) – CO NALEŻY WIEDZIEĆ
- ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika co do wysokości odszkodowania w przewozach międzynarodowych
- przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie przewozu międzynarodowego
- OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek
- można mieć rację ale nie mieć pieniędzy…
- zakres ubezpieczenia CARGO
- czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?
- co należy obowiązkowo musi sprawdzić w ubezpieczeniu przewoźnika (a z reguły się tego nie robi)?
- najczęstsze powody odmowy wypłaty odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej
-
10ODPOWIEDZIALNOŚĆ I DOCHODZENIE ROSZCZEŃ Z TYTUŁU UMOWY PRZEWOZU TOWARÓW – KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE (PRAWO PRZEWOZOWE, KONWENCJA CMR
- podstawy prawne,
- zakres odpowiedzialności przewoźnika,
- niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron) np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej,
- kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe, podstawy prawne, wysokie kary dla nadawców i załadowców (8 tys. zł za wykroczenie),
- czy kierowca powinien pomagać przy czynnościach ładunkowych np. przesuwać palety do krawędzi naczepy?
- umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy,
- najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych,
- zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych,
- najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych,
- postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor),
- przykłady praktyczne,
- jak powinna wyglądać poprawnie złożona reklamacja,
- jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź przewoźnika
Andrzej Sikorski
Jeśli w swojej pracy decydujesz o warunkach transportu towarów i ich ubezpieczaniu, bądź na bieżąco z najlepszymi rozwiązaniami i zaleceniami.
W czasie zajęć:
-
- poznasz podstawowe zmiany w wersji INCOTERMS®2020 w porównaniu z wersją INCOTERMS®2010 – co nowego, a co pozostaje. Jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
- poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu, żebyś nie musiał/a się tego dowiedzieć, np. tracąc 100 tys. Euro nie otrzymując odszkodowania,
- dowiesz się, jak poprawnie i korzystnie zawrzeć umowę sprzedaży krajowej i międzynarodowej, jak realizować dostawy prawidłowo i bezpiecznie,
- zdobędziesz kluczowe informacje nt. ubezpieczeń – czy warto ubezpieczać CARGO, czy też można bazować na ubezpieczeniu przewoźnika? Co przemawia za, a co przeciw?
- dowiesz się o zmianach w ustawie o transporcie drogowym i Prawie przewozowym dotyczących ZWIĘKSZONEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI dla nadawców, załadowców i spedytorów oraz bardzo wysokie kary za nieprawidłowości,.
- nauczysz się, w jaki sposób skutecznie dochodzić reklamacji z tytułu umowy przewozu,
- szkody w transporcie − poznasz, czym się różni procedura i na co koniecznie zwracać uwagę przy zgłaszaniu reklamacji w transporcie krajowym, a na co w zagranicznym,
- będziesz wiedzieć, dlaczego EXW lepiej w praktyce w ogóle nie używać, FOB i CIF nie nadają się do transportu lotniczego tak samo jak FAS i FOB nie bardzo nadają się do dostawy w kontenerach.
Konwencja CMR i Prawo przewozowe. Odpowiedzialność, reklamacje i tryb dochodzenia roszczeń
Jeśli w swojej pracy decydujesz o warunkach transportu towarów i ich ubezpieczaniu, bądź na bieżąco z najlepszymi rozwiązaniami i zaleceniami.
W czasie zajęć:
- poznasz podstawowe zmiany w wersji INCOTERMS®2020 w porównaniu z wersją INCOTERMS®2010 – co nowego, a co pozostaje. Jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
- poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu, żebyś nie musiał/a się tego dowiedzieć, np. tracąc 100 tys. Euro nie otrzymując odszkodowania,
- dowiesz się, jak poprawnie i korzystnie zawrzeć umowę sprzedaży krajowej i międzynarodowej, jak realizować dostawy prawidłowo i bezpiecznie,
- zdobędziesz kluczowe informacje nt. ubezpieczeń – czy warto ubezpieczać CARGO, czy też można bazować na ubezpieczeniu przewoźnika? Co przemawia za, a co przeciw?
- dowiesz się o zmianach w ustawie o transporcie drogowym i Prawie przewozowym dotyczących ZWIĘKSZONEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI dla nadawców, załadowców i spedytorów oraz bardzo wysokie kary za nieprawidłowości,.
- nauczysz się, w jaki sposób skutecznie dochodzić reklamacji z tytułu umowy przewozu,
- szkody w transporcie − poznasz, czym się różni procedura i na co koniecznie zwracać uwagę przy zgłaszaniu reklamacji w transporcie krajowym, a na co w zagranicznym,
- będziesz wiedzieć, dlaczego EXW lepiej w praktyce w ogóle nie używać, FOB i CIF nie nadają się do transportu lotniczego tak samo jak FAS i FOB nie bardzo nadają się do dostawy w kontenerach.
Program szkolenia
I. WARUNKI DOSTAW INCOTERMS®2020 – POJĘCIA PODSTAWOWE
- czy jest obowiązek stosowania Warunków Handlowych INCOTERMS® ?
- co regulują a czego nie regulują INCOTERMS®2020
- co to jest „ryzyko” w dostawie
- co oznacza „termin dostawy”
- płatności w handlu zagranicznym (kilka słów o akredytywie i dokumentach)
- obowiązek dokonania odprawy celnej eksportowej/importowej
- możliwe modyfikacje formuł INCOTERMS®
- reklamacje z tytułu umowy sprzedaży a reklamacje z tytułu umowy o przewóz (uszkodzenie, ubytek, utrata towaru w transporcie, opóźnienie w dostawie)
- reklamacje z tytułu szkody w przewozie, kto jest uprawniony do ich składania i czy wynika to z INCOTERMS® czy z innych przepisów?
- czy można używać poprzednich wersji INCOTERMS® (np. INCOTERMS®2010 albo starszych), a jak z już zawartymi umowami?
II. PODSTAWOWE ZMIANY W WERSJI INCOTERMS®2020 W PORÓWNANIU Z WERSJĄ INCOTERMS®2010 – CO NOWEGO A CO POZOSTAJE?
- jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
- rozszerzony wstęp i aktualizacja not wyjaśniających
- nowy układ artykułów (układ bardziej czytelny)
- zmiana inicjałów z DAT na DPU (delivery at place unloaded)
- zmiany w zakresie ubezpieczeń: CIP I CIF
- adnotacja “on board” na konosamencie przy FCA
- sytuacja użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP
- włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakresie obowiązków dotyczących przewozu i kosztów (A4/B4 I A9/B9)
III. OMÓWIENIE POSZCZEGÓLNYCH FORMUŁ – JAK JE STOSOWAĆ PRAWIDŁOWO: ZALECENIA I PRZECIWSKAZANIA
Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu
- EXW Ex Works (… named place)
- FCA Free Carrier (… named place)
- CPT Carriage PaidTo (… named place of destination)
- CIP Carriage Insurance Paid To (… named place of destination)
- DAP Delivered At Place (… named place of destination)
- DPU Delivery at Place Unloaded (… named place of destination)
- DDP Delivered Duty Paid (… named place of destination)
Ubezpieczenia CARGO w CIF i CIP – w pozostałych formułach „ubezpiecza ten co ma w tym interes” – co o ubezpieczeniu kupujący powinien obowiązkowo wiedzieć.
- dlaczego wyłączne bazowanie na ubezpieczeniu przewoźnika (OCP) czy spedytora (OCS) jest niezalecane
- ograniczenia kwotowe przy odpowiedzialności przewoźnika
- przesłanki zwalniające przewoźnika od konieczności wypłaty jakiegokolwiek odszkodowania
Reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego Klika słów o transporcie morskim: odpowiedzialność przewoźnika morskiego, rola i znaczenie Konosamentu (B/L), co to jest morski list przewozowy i kiedy stosować zamiast B/L, demurrage, detention, …
- FAS Free Alonside Ship (…named port ofshipment)
- FOB Free On Board (… named port of shipment)
- CFR Cost and Freight (… named port of destination)
- CIF Cost Insurance Freight (…named port of destination)
- Inne?
IV. TOP10 CZYLI NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PRZY STOSOWANIU WARUNKÓW HANDLOWYCH INCOTERMS®
- np. czemu zasadniczo nie zaleca się stosowania FAS, FOB, CFR i CIF – do sytuacji gdy przewóz towaru następuje w kontenerze, chociaż te formuły dotyczą transportu morskiego… a jeżeli nie te formuły to jakie?
- po trzech literach INCOTERMS® dalej nie ma wskazanego żadnego miejsca dostawy lub jest podany obszar a nie punkt np. CPT Warszawa zamiast np. CPT ul. Radiowa 1, Warszawa, Polska
- uzgodnienie warunków handlowych ale bez podania wersji INCOTERMS® a potem dopisywanie ich na dokumentach handlowych i transportowych
- dlaczego EXW należy stosować wyjątkowo rzadko,
- nadużywanie DDP
- powszechnie błędne interpretowanie terminu dostawy przy warunkach z grupy „C”
- inne, możliwe błędy przy stosowaniu aktualnej wersji INCOTERMS®2020
Zalecenie – kiedy stosować daną formułę INCOTERMS®, przykłady praktyczne
V. UMOWA SPEDYCJI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPEDYTORA
- czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
- zakres odpowiedzialności spedytora
- najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji
- skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
- czego klient ma prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie
- czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
- instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora
- reklamacje z tytułu umowy spedycji, kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik
- problem fałszywych przewoźników i podwykonawców – procedury zaradcze
VI. UBEZPIECZENIA (CARGO, OCP, OCS) – CO NALEŻY WIEDZIEĆ
- ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika co do wysokości odszkodowania w przewozach międzynarodowych
- przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie przewozu międzynarodowego
- OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek
- można mieć rację ale nie mieć pieniędzy…
- zakres ubezpieczenia CARGO
- czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?
- co należy obowiązkowo musi sprawdzić w ubezpieczeniu przewoźnika (a z reguły się tego nie robi)?
- najczęstsze powody odmowy wypłaty odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej
VII. ODPOWIEDZIALNOŚĆ I DOCHODZENIE ROSZCZEŃ Z TYTUŁU UMOWY PRZEWOZU TOWARÓW – KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE (PRAWO PRZEWOZOWE, KONWENCJA CMR
- podstawy prawne,
- zakres odpowiedzialności przewoźnika,
- niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron) np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej,
- kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe, podstawy prawne, wysokie kary dla nadawców i załadowców (8 tys. zł za wykroczenie),
- czy kierowca powinien pomagać przy czynnościach ładunkowych np. przesuwać palety do krawędzi naczepy?
- umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy,
- najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych,
- zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych,
- najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych,
- postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor),
- przykłady praktyczne,
- jak powinna wyglądać poprawnie złożona reklamacja,
- jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź przewoźnika
VIII. PYTANIA, DYSKUSJA