Szkolenie otwarte czy zamknięte, co lepiej wybrać?

uczestnicy szkolenia

Zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom zależy na nieustannym rozwoju. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na podnoszenie kwalifikacji jest udział w różnego rodzaju szkoleniach, treningach i warsztatach. Właściciele firm nierzadko zastanawiają się, która forma np. szkolenia zarządzania organizacją czy szkolenia dla działu sprzedaży będzie odpowiednia. Nieraz trudno zdecydować, czy wybrać szkolenia otwarte, czy zamknięte. Czym się one charakteryzują i kiedy warto zdecydować się na każde z tych rozwiązań?

Co to są szkolenia otwarte i czy warto w nie inwestować? 

Właściciele firm, albo szefowie osób, które mają uczestniczyć w szkoleniu często oczekują, że jeśli zainwestują w szkolenia dla pracowników, to osoba, która będzie je prowadziła, poświęci całą uwagę ich specyfice i przygotuje zajęcia „szyte na miarę”. Nie ma w tym nic dziwnego, jednak warto zwrócić uwagę na to, że szkolenia otwarte również mogą przynieść wiele korzyści. I to niezależnie od tego, czy uczestniczą w nich przedsiębiorcy, pracownicy. Niewątpliwą zaletą takiej inwestycji jest przede wszystkim bezcenna możliwość kontaktu z osobami na podobnych stanowiskach z innych firm i z innych branż.

Dzięki temu można wymienić doświadczenia, a taka wiedza może okazać się przydatna podczas wykonywania codziennych obowiązków. Ponadto nierzadko jest to też świetna okazja do tego, aby nawiązać relacje biznesowe. Szkolenia otwarte wydają się szczególnie atrakcyjne, jeśli ich zakres interesuje tylko pojedynczych pracowników. Wówczas inwestycja w zamknięte zajęcia prawdopodobnie okaże się dużo mniej opłacalna.

Szkolenia zamknięte dla firm – kiedy się na nie zdecydować?

Nie ulega wątpliwości, że uczestnictwo w szkoleniach zamkniętych ma wiele zalet. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że takie zajęcia są w stu procentach dopasowane do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa czy wybranej grupy pracowników. Osoby, które je przygotowują, biorą pod uwagę sytuację firmy, czyli jej bieżącą sytuację, perspektywy czy doświadczenie.

Ponadto takie rozwiązanie jest też niezwykle wygodne. Jeśli jest taka potrzeba, to szkolenie może odbywać się w siedzibie firmy, co sprawia, że nie trzeba ponosić kosztów związanych z wynajmem sali albo w popularnej ostatnio formule spotkania online. Dzięki temu pracownicy czują się komfortowo, a do tego mają dużo czasu na zadawanie pytań, które mają znaczenie w ich firmie, czy organizacji. Nierzadko trener i szkoleniowiec pracują na dokumentach i prawdziwych przypadkach, które pochodzą z zawodowej codzienności uczestników zajęć. Efektem takiego szkolenia zamkniętego może być wypracowanie pod okiem eksperta nowych rozwiązań, wzorów dokumentów, czy standardów postępowania służących wyłącznie jednemu przedsiębiorcy.

Co wybrać, szkolenia zamknięte, czy otwarte?

Jak widać każda z tych dwóch form i szkolenia otwarte, i szkolenia zamknięte mają swoje zalety i wady, a najlepszy wybór zależy od konkretnej potrzeby rozwojowej firmy i pracownika.

Właściciele firm i kadra kierownicza mogą korzystać zarówno z szkoleń otwartych, które umożliwiają wymianę doświadczeń z osobami z różnych branż, jak i z zamkniętych, które są dostosowane do konkretnych potrzeb firmy i zapewniają wygodę oraz skupienie na indywidualnych zagadnieniach. Ostateczny wybór pomiędzy tymi dwoma formami zależy od konkretnych celów rozwojowych i preferencji organizacji oraz jej pracowników. W Vademecum oferujemy wsparcie w doborze odpowiednich szkoleń, aby zapewnić optymalne rezultaty i maksymalną wartość dodaną dla pracowników i firmy.