O czym warto pamiętać zarządzając zespołem hybrydowym?
W ostatnich 2 latach bardzo wzrósł odsetek osób pracujących zdalnie. Wiele organizacji, a – co za tym idzie – wielu liderów, musiało przestawić się z pracy „tylko w biurze” lub „tylko zdalnie” na styl pracy, który łączy elementy tych dwóch środowisk.
O czym warto pamiętać, by stwarzać jak najlepsze warunki do pracy i współpracy zarówno ludziom pracującym w biurze, jak i tym, którzy pracują z domu, czy innych lokalizacji „gdzieś na świecie”?
Warto uświadomić sobie, że pewne doświadczenia są unikalne i charakterystyczne wyłącznie dla danego środowiska. Ludzie w biurze dojeżdżają do pracy, rozmawiają ze sobą przy kawie, uczestniczą w spotkaniach w nowoczesnych salach konferencyjnych i korzystają z dobrodziejstw przysłowiowych „owocowych czwartków”. Pracujący z domu spotykają się ze współlokatorami lub dostawcą pizzy, biznesowe spotkania odbywają tylko wirtualne, a smakołyki znajdują wyłącznie w domowej lodówce. Warto zatem pomyśleć, jak zbudować silne wspólne doświadczenie, które zjednoczy zespół, zachęci do współpracy i zaowocuje wynikami na wysokim poziomie.
Po pierwsze – komunikacja
Gdy zespół pracuje z wielu lokalizacji, jasna i bezpośrednia komunikacja staje się kluczem do jego sukcesu. Wybierzcie najdogodniejsze w Waszych warunkach aplikacje i kanały komunikacji. Ustalcie wspólnie zasady korzystania z poczty e-mail, komunikatorów, spotkań wideo i połączeń telefonicznych. Ważne, by każdy, kto tego potrzebuje, mógł także porozmawiać nieformalnie, czy pożartować. Aktywizuj ludzi na różne sposoby, aby podczas spotkań (niezależnie od formy udziału) każdy miał poczucie, że został wysłuchany i dostrzeżony (czat, ankiety, nieformalne konkursy, QR kody). Nie wiesz jak zadbać o prawidłową komunikację w swoim zespole? Dowiedz się więcej na temat naszych szkoleń dla menedżerów.
Po drugie – umiarkowana rutyna oraz nowe rytuały
Praca zdalna ceniona jest przede wszystkim za elastyczność i niezależność, którą daje pracownikowi. Jednak regularne spotkania projektowe, spotkania integracyjne, warsztaty rozwojowe, to coś, co spaja zespół, daje poczucie włączenia i pozwala być „na czasie” każdej osobie.
- Raz w tygodniu? Raz w miesiącu? Raz na kwartał? Pomyśl, jak często warto się zebrać twarzą w twarz w realu. Dostosuj częstość spotkań do potrzeb zespołu, budżetu firmy i stopnia dystansu do biura.
- Pamiętaj o dawaniu dodatkowego wsparcia, o feedbacku, angażuj się osobiście i jednocześnie zachęcaj do partycypacyjnego podejmowania decyzji i brania odpowiedzialności za wspólne zadania. To szczególnie ważne, gdy zespoły pracują „w rozproszeniu”.
- Doceń zalety pracy i komunikacji asynchronicznej. Może nie każdą kwestię trzeba omawiać w obecności pozostałych osób? Dzięki rozwiązaniom chmurowym i dobrze zaplanowanej „wspólnej przestrzeni” praca koncepcyjna może iść na przód cały czas, a feedback płynąć bez przerwy.
Po trzecie: Czy faktycznie każdemu wg potrzeb?
Warto zadbać, aby nie rozwinęło się zjawisko „plemienności” i poczucie bycia pracownikiem drugiej kategorii. Pozwól, by zdalni pracownicy czuli się ważną częścią zespołu, a „lokalni” mogli od czasu do czasu skorzystać z elastyczności i wygody pracy z domu. Jako osoba zarządzająca pracą w zespole hybrydowym, buduj zdrowy balans pomiędzy kontrolą a dawaniem samodzielności i decyzyjności swoim ludziom. Orientuj się na wynik, ale nie spuszczaj z oka człowieka np. dając swoim ludziom poczucie psychicznego bezpieczeństwa i kreując atmosferę zaufania.
Więcej o psychologicznych uwarunkowaniach pracy zdalnej możesz dowiedzieć się podczas szkolenia Zarządzanie zespołem hybrydowym. Świadomość specyfiki procesów grupowych w zespołach hybrydowych pomoże Ci usprawnić pracę oraz utrzymać zaangażowanie i produktywność członków Twojego zespołu.
Jako firma szkoleniowa pomagamy w osiągnięciu lepszych rezultatów ludziom i organizacjom. Realizujemy szkolenia w formie zamkniętej oraz otwartej z zakresu kompetencji osobistych, menadżerskich, dla działów produkcji, działów zakupów oraz prawa celnego.