Czym jest handel transgraniczny i kiedy warto rozważyć go w swoim przedsiębiorstwie?

czym jest handel transgraniczny

Od wynalezienia Internetu świat stał się na wyciągnięcie ręki. Coś, co kiedyś można było oglądać tylko w amerykańskiej telewizji, dzisiaj bez problemu da się kupić bezpośrednio z e-sklepu po drugiej stronie globu. Nic dziwnego, że w ostatnich latach dynamicznie rozwija się handel transgraniczny. Czym on jest?

Czym jest handel transgraniczny?

Handel transgraniczny to proces sprzedaży towarów i usług poza granicami rodzimego kraju, otwierający polskim przedsiębiorcom drzwi do rynków zagranicznych. Dzięki sprzedaży transgranicznej, firmy mogą znacząco zwiększyć swoje zasięgi, docierając do nowych klientów na całym świecie.

O handlu transgranicznym można mówić, gdy konsument dokonuje zakupu bezpośrednio w zagranicznym sklepie. Najlepszym przykładem są Niemcy lub Czesi przyjeżdżający do polskiego Lidla. Zazwyczaj jednak handel transgraniczny odbywa się za pośrednictwem e-sklepu, wskutek czego strony transakcji:

  • znajdują się w innych krajach i posługują innym językiem,
  • używają różnych walut,
  • podlegają innym regulacjom prawnym.

Sklepy internetowe, działające głównie w branży e-commerce, mogą skorzystać na sprzedaży zagranicznej, ponieważ umożliwia ona rozszerzenie swojej działalności na nowe, niezagospodarowane dotychczas rynki. Warto rozważyć handel transgraniczny w swoim przedsiębiorstwie, gdyż może on przynieść nowe możliwości rozwoju, zwiększyć konkurencyjność na globalnym rynku oraz zdywersyfikować źródła przychodów. W przypadku sklepów internetowych warto pamiętać, aby szczególnie zadbać o metody płatności dostępne dla lokalnego rynku, dostosowanie sklepu na urządzenia mobilne, przetłumaczenie opisów produktów, odpowiednie kategorie produktowe, czy metodę wysyłki, aby konsumenci z zagranicy mogli bez obaw kupować od polskich przedsiębiorców.

Rozwój handlu transgranicznego na rynki zagraniczne przyczyny

Różne opracowania wyraźnie pokazują, że handel transgraniczny rozwija się bardzo dynamicznie. Niektóre podają, że 70% konsumentów w ciągu roku dokonuje przynajmniej jednego takiego zakupu i że sprzedaż transgraniczna odpowiada za 20% obrotu w e-handlu.

A jak handel transgraniczny rozwija się w Polsce? Raport „E-commerce w Polsce 2021” podaje, że 32% internautów robi zakupy w sklepach zagranicznych. Nic dziwnego, że w 2024 r. Temu (jeden z liderów ekspansji zagranicznej) znalazło się tuż za Allegro w rankingu najczęściej odwiedzanych internetowych serwisów sprzedażowych. Samo Allegro również dynamicznie wchodzi na rynki zagraniczne.

Do przyczyn rozwoju handlu transgranicznego można zaliczyć następujące czynniki:

  • Coraz większa dostępność do Internetu, nawet w krajach rozwijających się (w Europie blisko 90% ludzi regularnie z niego korzysta),
  • Rosnąca grupa wiekowa korzystająca z technologii mobilnych (ponad połowa populacji w Europie (65%) to osoby od 13 do 65 lat) w celach zakupowych,
  • Jakość i cena produktów bywa lepsza za granicą niż na lokalnym rynku,
  • Niektóre produkty i marki dostępne są tylko na zagranicznych rynkach,
  • Dla 33% osób kupujących w zagranicznych sklepach główną motywacją do takich zakupów jest wyjątkowość produktów dostępnych tylko w innych kulturach,
  • Działania Unii Europejskiej zmierzające do swobodnej wymiany na jej terenie, np. dyrektywa Omnibus czy też inne regulacje prawne dotyczące przejrzystości umów oraz zwrotu towarów,
  • Działania państw członkowskich mające na celu ochronę rynku przed potencjalnie nieuczciwą konkurencją ze strony zagranicznych (chińskich) platform, np. dodatkowe podatki.

Handel transgraniczny wyzwania

Warto jednak pamiętać, że handel transgraniczny wiąże się z wieloma wyzwaniami, które zarówno na sprzedawców, jak i konsumentów działają zniechęcająco. Klienci zaliczyli do nich:

  • zbyt drogą wysyłkę – 54%,
  • zbyt wolną dostawę – 50%,
  • drogie podatki i cło – 36%,
  • przewalutowanie, które zwiększa koszty transakcji – 28%,
  • brak informacji na temat ostatecznego kosztu podatku i cła – 22%,
  • brak zaufania do zabezpieczeń strony – 21%,
  • brak strony w ojczystym języku – 15%,
  • brak lokalnych metod płatności – 14%,
  • brak kontaktu z obsługą klienta – 14%.

Handel transgraniczny – czy to coś dla ciebie?

Jeżeli należysz do przedsiębiorców szukających sposobu na zbudowanie międzynarodowej świadomości marki i podniesienie jej prestiżu, to handel transgraniczny ci w tym pomoże. Ponadto powinieneś go rozważyć, jeżeli oferujesz produkty, którymi lokalny rynek jest już nasycony (np. odzież, obuwie, czy elektronika), a jedyna promocja w branży to droższy marketing i niższe ceny.

Są rynki W UE, w których sprzedaż internetowa np. na ubrań i butów, dopiero się zaczyna. Możesz z powodzeniem spróbować międzynarodowej ekspansji, pod warunkiem że:

  • poznasz specyfikę zagranicznego rynku,
  • dostosujesz do niej strategię marketingową i regulacje prawne,
  • będziesz w stanie zaproponować rozwiązania logistyczne i płatności, które zadowolą klientów.

Szkolenia stworzone z myślą międzynarodowych rynkach i ekspansji zagranicznej

Podejmując się wyzwań związanych z handlem transgranicznym, nieocenione okażą się również nasze szkolenia celne.

Przygotowanie w tych obszarach umożliwi organizacji uniknięcie typowych błędów w wymianie towarów z zagranicą, co z kolei zwiększy bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji. Ponadto, odpowiednia wiedza na temat logistyki usprawni organizację przewozu towarów, co jest kluczowe w efektywnym handlu międzynarodowym. Znajomość aktualnych przepisów celnych oraz ich prawidłowa interpretacja pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia kar i innych nieprzyjemnych konsekwencji prawnych. Szkolenia te są więc niezbędne, aby zarówno początkujący, jak i doświadczeni przedsiębiorcy mogli skutecznie i bezpiecznie nawigować po skomplikowanym terytorium międzynarodowego handlu.

Źródła:

  1. E-commerce Polska, Accenture
  2. E-Commerce w Polsce 2021, Gemius
  3. UPS Europe Pulse of the Online Shopper Executive Summary, 2017
  4. Cross-border e-commerce trends, FLOW, 2019