Czym jest handel transgraniczny i kiedy warto rozważyć go w swoim przedsiębiorstwie?
Od wynalezienia Internetu świat stał się na wyciągnięcie ręki. Coś, co kiedyś można było oglądać tylko w amerykańskiej telewizji, dzisiaj bez problemu da się kupić bezpośrednio z e-sklepu po drugiej stronie globu. Nic dziwnego, że w ostatnich latach dynamicznie rozwija się handel transgraniczny. Czym on jest?
Czym jest handel transgraniczny?
Handel transgraniczny to proces sprzedaży towarów i usług poza granicami rodzimego kraju, otwierający polskim przedsiębiorcom drzwi do rynków zagranicznych. Dzięki sprzedaży transgranicznej, firmy mogą znacząco zwiększyć swoje zasięgi, docierając do nowych klientów na całym świecie.
O handlu transgranicznym można mówić, gdy konsument dokonuje zakupu bezpośrednio w zagranicznym sklepie. Najlepszym przykładem są Niemcy lub Czesi przyjeżdżający do polskiego Lidla. Zazwyczaj jednak handel transgraniczny odbywa się za pośrednictwem e-sklepu, wskutek czego strony transakcji:
- znajdują się w innych krajach i posługują innym językiem,
- używają różnych walut,
- podlegają innym regulacjom prawnym.
Sklepy internetowe, działające głównie w branży e-commerce, mogą skorzystać na sprzedaży zagranicznej, ponieważ umożliwia ona rozszerzenie swojej działalności na nowe, niezagospodarowane dotychczas rynki. Warto rozważyć handel transgraniczny w swoim przedsiębiorstwie, gdyż może on przynieść nowe możliwości rozwoju, zwiększyć konkurencyjność na globalnym rynku oraz zdywersyfikować źródła przychodów. W przypadku sklepów internetowych warto pamiętać, aby szczególnie zadbać o metody płatności dostępne dla lokalnego rynku, dostosowanie sklepu na urządzenia mobilne, przetłumaczenie opisów produktów, odpowiednie kategorie produktowe, czy metodę wysyłki, aby konsumenci z zagranicy mogli bez obaw kupować od polskich przedsiębiorców.
Rozwój handlu transgranicznego na rynki zagraniczne – przyczyny
Różne opracowania wyraźnie pokazują, że handel transgraniczny rozwija się bardzo dynamicznie. Niektóre podają, że 70% konsumentów w ciągu roku dokonuje przynajmniej jednego takiego zakupu i że sprzedaż transgraniczna odpowiada za 20% obrotu w e-handlu.
A jak handel transgraniczny rozwija się w Polsce? Raport „E-commerce w Polsce 2021” podaje, że 32% internautów robi zakupy w sklepach zagranicznych. Nic dziwnego, że w 2024 r. Temu (jeden z liderów ekspansji zagranicznej) znalazło się tuż za Allegro w rankingu najczęściej odwiedzanych internetowych serwisów sprzedażowych. Samo Allegro również dynamicznie wchodzi na rynki zagraniczne.
Do przyczyn rozwoju handlu transgranicznego można zaliczyć następujące czynniki:
- Coraz większa dostępność do Internetu, nawet w krajach rozwijających się (w Europie blisko 90% ludzi regularnie z niego korzysta),
- Rosnąca grupa wiekowa korzystająca z technologii mobilnych (ponad połowa populacji w Europie (65%) to osoby od 13 do 65 lat) w celach zakupowych,
- Jakość i cena produktów bywa lepsza za granicą niż na lokalnym rynku,
- Niektóre produkty i marki dostępne są tylko na zagranicznych rynkach,
- Dla 33% osób kupujących w zagranicznych sklepach główną motywacją do takich zakupów jest wyjątkowość produktów dostępnych tylko w innych kulturach,
- Działania Unii Europejskiej zmierzające do swobodnej wymiany na jej terenie, np. dyrektywa Omnibus czy też inne regulacje prawne dotyczące przejrzystości umów oraz zwrotu towarów,
- Działania państw członkowskich mające na celu ochronę rynku przed potencjalnie nieuczciwą konkurencją ze strony zagranicznych (chińskich) platform, np. dodatkowe podatki.
Handel transgraniczny – wyzwania
Warto jednak pamiętać, że handel transgraniczny wiąże się z wieloma wyzwaniami, które zarówno na sprzedawców, jak i konsumentów działają zniechęcająco. Klienci zaliczyli do nich:
- zbyt drogą wysyłkę – 54%,
- zbyt wolną dostawę – 50%,
- drogie podatki i cło – 36%,
- przewalutowanie, które zwiększa koszty transakcji – 28%,
- brak informacji na temat ostatecznego kosztu podatku i cła – 22%,
- brak zaufania do zabezpieczeń strony – 21%,
- brak strony w ojczystym języku – 15%,
- brak lokalnych metod płatności – 14%,
- brak kontaktu z obsługą klienta – 14%.
Handel transgraniczny – czy to coś dla ciebie?
Jeżeli należysz do przedsiębiorców szukających sposobu na zbudowanie międzynarodowej świadomości marki i podniesienie jej prestiżu, to handel transgraniczny ci w tym pomoże. Ponadto powinieneś go rozważyć, jeżeli oferujesz produkty, którymi lokalny rynek jest już nasycony (np. odzież, obuwie, czy elektronika), a jedyna promocja w branży to droższy marketing i niższe ceny.
Są rynki W UE, w których sprzedaż internetowa np. na ubrań i butów, dopiero się zaczyna. Możesz z powodzeniem spróbować międzynarodowej ekspansji, pod warunkiem że:
- poznasz specyfikę zagranicznego rynku,
- dostosujesz do niej strategię marketingową i regulacje prawne,
- będziesz w stanie zaproponować rozwiązania logistyczne i płatności, które zadowolą klientów.
Szkolenia stworzone z myślą międzynarodowych rynkach i ekspansji zagranicznej
Podejmując się wyzwań związanych z handlem transgranicznym, nieocenione okażą się również nasze szkolenia celne.
Przygotowanie w tych obszarach umożliwi organizacji uniknięcie typowych błędów w wymianie towarów z zagranicą, co z kolei zwiększy bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji. Ponadto, odpowiednia wiedza na temat logistyki usprawni organizację przewozu towarów, co jest kluczowe w efektywnym handlu międzynarodowym. Znajomość aktualnych przepisów celnych oraz ich prawidłowa interpretacja pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia kar i innych nieprzyjemnych konsekwencji prawnych. Szkolenia te są więc niezbędne, aby zarówno początkujący, jak i doświadczeni przedsiębiorcy mogli skutecznie i bezpiecznie nawigować po skomplikowanym terytorium międzynarodowego handlu.
Źródła:
- E-commerce Polska, Accenture
- E-Commerce w Polsce 2021, Gemius
- UPS Europe Pulse of the Online Shopper Executive Summary, 2017
- Cross-border e-commerce trends, FLOW, 2019
Jako firma szkoleniowa pomagamy w osiągnięciu lepszych rezultatów ludziom i organizacjom. Realizujemy szkolenia w formie zamkniętej oraz otwartej z zakresu kompetencji osobistych, menadżerskich, dla działów produkcji, działów zakupów oraz prawa celnego.