-
Źródła prawa:
-
konwencja CMR,
-
ustawa Prawo przewozowe,
-
Kodeks cywilny,
-
Zawarcie umowy przewozu na gruncie prawa polskiego:
-
pojęcie oświadczenia woli,
-
forma czynności prawnych i konsekwencję jej niezachowania,
-
zlecenie i jego rola,
-
analiza typowych zapisów w zleceniach (klauzula 30 minut, rozliczenie dokumentów, oczekiwanie bez wynagrodzenia, osobiste wykonanie przewozu i inne)
-
Załadunek/rozładunek pojazdu:
-
regulacje prawne,
-
szkody w trakcie załadunku,
-
przekroczenie nacisków osi i masy całkowitej jako skutek niewłaściwie przeprowadzonego załadunku,
-
załadunek a reguły dostaw INCOTERMS,
-
zabezpieczenie ładunku na pojeździe,
-
Wyznaczenie trasy przejazdu,
-
Neutralizacja listu przewozowego,
-
Przeszkody w wydaniu ładunku odbiorcy,
-
Szkoda na ładunku lub jego utrata:
-
zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
-
postępowanie w przypadku zniszczenia ładunku,
-
dokumentacja,
-
zasady obliczania odszkodowania,
-
Opóźnienie dostawy:
-
przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
-
wysokość odszkodowania,
-
Postępowanie reklamacyjne wobec przewoźnika:
-
zasady, terminy i rola,
-
wynik postępowania reklamacyjnego,
-
Odpowiedzialność przewoźnika a odpowiedzialność spedytora:
-
umowa spedycji a umowa przewozu (podobieństwa, różnice, pułapki)
-
zasady odpowiedzialności spedytora,
-
pojęcie „winy w wyborze”
-
Zakończenie – pytania, analiza przypadków zgłoszonych przez uczestników.
Maciej Wyrzykowski
Trener - tematyka prawna, dotycząca transportu i spedycji jest dla niego przedmiotem aktywności zawodowej od roku 2003. Wykładowca akademicki na studiach w zakresie transportu i logistyki w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy. Uczestnicy dotychczasowych szkoleń podkreślają bardzo praktyczne podejście podczas zajęć do analizowanych zagadnień problemowych, poparte oczywiście szeroką i interdyscyplinarną wiedzą zdobytą w pracy spedytora, kierownika transportu, kierowcy transportu drogowego, jak i Inspektora Inspekcji Transportu Drogowego.
Prowadził wiele szkoleń i kursów, otrzymując bardzo dobre recenzje za przedstawiany ich uczestnikom zasób wiadomości oraz metodykę przekazywania wiedzy.. Zrealizował setki szkoleń dla firm zajmujących się ich organizacją jak i bezpośrednio dla podmiotów z sektora transportu i spedycji. Tematykę reguł dostaw Międzynarodowej Izby Handlowej podejmuje od kilku lat. Szkolenia w tym zakresie prowadził wielokrotnie. Formuły INCOTERMS 2020 jak i ich poprzednia wersja była i jest wielokrotnie przedmiotem prowadzonych przez trenera usług doradczych.
Szkolenie kierujemy do osób, które odpowiadają w przedsiębiorstwie za współpracę z przewoźnikami i spedytorami.
Szczególnie zapraszamy pracowników działów logistyki, spedycji, transportu, zakupów, handlu i sprzedaży. Mile widziani są też pracownicy firm przewozowych w transporcie drogowym oraz pracownicy firm spedycyjnych zajmujących się transportem drogowym.
W czasie zajęć:
- dowiesz się jaka jest różnica między spedytorem a przewoźnikiem
- poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu i konsekwencje mylenia spedytora z przewoźnikiem
- omówimy zasady i odpowiedzialność przewoźnika w drogowych przewozach międzynarodowych (Konwencja CMR) i krajowych (Prawo przewozowe)
- omówimy (bardzo ważną!) rolę listu przewozowego oraz zasady jego wypełniania
- dowiesz się czym różni się „zastrzeżenie” od „reklamacji” – terminy i forma ich składania.
Szkolenie kierujemy do osób, które odpowiadają w przedsiębiorstwie za współpracę z przewoźnikami i spedytorami.
Szczególnie zapraszamy pracowników działów logistyki, spedycji, transportu, zakupów, handlu i sprzedaży. Mile widziani są też pracownicy firm przewozowych w transporcie drogowym oraz pracownicy firm spedycyjnych zajmujących się transportem drogowym.
Szkolenie dotyczyć będzie wyjaśnieniu różnic między umową spedycji a umową przewozu. Uczestnik dowie się, dlaczego nie można mylić tych pojęć.
Powiemy o prawach i obowiązkach spedytora i przewoźnika. Omówimy odpowiedzialność przewoźnika: kto jest uprawniony do składania reklamacji, zakres odpowiedzialności przewoźnika i przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności.
Uczestnicy nauczą się rozróżniać spedytora od przewoźnika i umowę spedycji od umowy przewozu, będą potrafili prawidłowo wystawić dokumenty przewozowe a w razie powstania szkody w przewozie lub opóźnienia w dostawie właściwie złożyć zastrzeżenia a potem reklamację.
W czasie zajęć:
- dowiesz się jaka jest różnica między spedytorem a przewoźnikiem
- poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu i konsekwencje mylenia spedytora z przewoźnikiem
- omówimy zasady i odpowiedzialność przewoźnika w drogowych przewozach międzynarodowych (Konwencja CMR) i krajowych (Prawo przewozowe)
- omówimy (bardzo ważną!) rolę listu przewozowego oraz zasady jego wypełniania
- dowiesz się czym różni się „zastrzeżenie” od „reklamacji” – terminy i forma ich składania.
Program szkolenia:
- Źródła prawa:
- konwencja CMR,
- ustawa Prawo przewozowe
- Kodeks cywilny
- Zawarcie umowy przewozu na gruncie prawa polskiego:
- pojęcie oświadczenia woli,
- forma czynności prawnych i konsekwencję jej niezachowania,
- zlecenie i jego rola,
- analiza typowych zapisów w zleceniach (klauzula 30 minut, rozliczenie dokumentów, oczekiwanie bez wynagrodzenia, osobiste wykonanie przewozu i inne)
- Załadunek/rozładunek pojazdu
- regulacje prawne,
- szkody w trakcie załadunku,
- przekroczenie nacisków osi i masy całkowitej jako skutek niewłaściwie przeprowadzonego załadunku,
- załadunek a reguły dostaw INCOTERMS,
- zabezpieczenie ładunku na pojeździe,
- Wyznaczenie trasy przejazdu,
- Neutralizacja listu przewozowego
- Przeszkody w wydaniu ładunku odbiorcy
- Szkoda na ładunku lub jego utrata:
- zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
- postępowanie w przypadku zniszczenia ładunku,
- dokumentacja,
- zasady obliczania odszkodowania,
- Opóźnienie dostawy:
- przesłanki odpowiedzialności przewoźnika,
- wysokość odszkodowania.
- Postępowanie reklamacyjne wobec przewoźnika:
- zasady, terminy i rola,
- wynik postępowania reklamacyjnego,
- Odpowiedzialność przewoźnika a odpowiedzialność spedytora:
- umowa spedycji a umowa przewozu (podobieństwa, różnice, pułapki)
- zasady odpowiedzialności spedytora,
- pojęcie „winy w wyborze”
- Zakończenie – pytania, analiza przypadków zgłoszonych przez uczestników
Cena zawiera:
- 7 godzin dydaktycznych warsztatów.
- Dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia.
- Autorskie materiały szkoleniowe (w formie PDF – przesłane przed rozpoczęciem szkolenia).
- Zaświadczenia o przebytym szkoleniu dla każdego uczestnika.
Wymagania techniczne:
- komputer lub telefon z dostępem do Internetu,
- przeglądarka internetowa,
- głośniki lub słuchawki,
- kamera, mikrofon