Kompetencje przyszłości, czyli zarządzanie w świecie VUCA

Od ponad dwóch lat musimy sobie radzić w zmienionych, w dodatku wciąż nieustabilizowanych, warunkach. Coś, co mogło się wydawać chwilową przerwą w normalnym działaniu, pomału staje się naszą rzeczywistością, z którą przyjdzie nam żyć dłużej. Tym bardziej czas najwyższy wypracować nowe strategie działania, by nie ogarnęła nas wieczna prowizorka. Trzeba się pogodzić z myślą, że musimy podejść w nowy, inny sposób do zarządzania i budowania strategii. Kompetencje przyszłości, potrzebne do zarządzania w warunkach niepewności, stały się kompetencjami teraźniejszości i pewnych zmian nie można dłużej odkładać.

Skuteczność i efektywność w świecie VUCA oznacza konieczności przejścia ku zwinnemu zarządzaniu, co wymaga od nas nowych kompetencji, nazywanych tzw. kompetencjami przyszłości.

Czym jest VUCA?

VUCA jest akronimem po raz pierwszy zastosowanym w 1987 roku w odniesieniu do teorii przywództwa Warrena Bennisa i Burta Nanusa w celu opisania i refleksji nad:

Volatility – zmiennością ,

Uncertainty – niepewnością ,

Complexity – złożonością i

Ambiguity – niejednoznacznością ogólnych warunków i sytuacji.

  • Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.

  • Program szkolenia

    Wykładowca

    Adresaci

    Informacje organizacyjne

    1. 1
      Zmieniające się paradygmaty: minione i obecne modele organizacyjne
      • Etapy rozwoju organizacji w historii: stosowane metody zarządzania
      • Przewidywania co do rynku pracy
      • Czym jest świat VUCA? Pojęcia i koncepcja
      • Szanse i zagrożenia wynikające ze złożoności biznesu świata VUCA
    2. 2
      Kluczowe kompetencje Lidera Przyszłości / Zwinnego Lidera (relacje z zespołem vs. realizacje celów)
      • Budowanie pogłębionych relacji
      • Empatyczne przywództwo
      • Inspirowanie w zmianie
    3. 3
      Analiza organizacji
      • Kruchość i antykruchość wg. Taleba
      • Triada ekspozycji: kruche, wytrzymałe, antykruche
      • Racjonalność i racjonalizacja
      • Perspektywy na XXI wiek wg. Harari’ego
    4. 4
      Kiedy mózg nam pomaga być racjonalnym wg Kahnemana
      • Budowa mózgu – rola ciała migdałowatego
      • Cechy systemu I
      • Wpływ systemu II na myślenie proaktywne
      • Ramy myślenia
    5. 5
      Rozwój umiejętności krytycznego myślenia  
      • Wyzwania i bariery w rozwoju krytycznego myślenia
      • Sposoby i narzędzia rozwoju krytycznego myślenia
      • Rodzaje pytań krytycznych. Jak kwestionować status quo?
      • Pytania sokratejskie
    6. 6
      Organizacja pracy wspierająca radzenie sobie z nadmiarem informacji
      • VUCA Prime – kluczowe kompetencje w świece VUCA
      • Wielozadaniowość – fakty i mity
      • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
      • Małe zespoły, częste spotkania osobiste – czy to może być tak proste?
      • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
      • Elastyczne techniki pracy
      • Zasady organizacji pracy własnej
      • Work-life balance – czyli BHP myślenia
    7. 7
      Nadmiar informacji w firmie
      • Przyczyny nadprodukcji informacji w firmie
      • Symptomy nadmiaru informacji w firmie. W jaki sposób reagują ludzie? Syndrom zmęczenia informacyjnego i przeładowania poznawczego
      • Konsekwencje przeładowania informacyjnego w pracy zespołów
        • Problem rosnącego deficytu uwagi
        • Problem z wydłużeniem lub zakłóceniem czasu realizacji zadań
        • Problemy z wyszukiwaniem właściwych informacji i rozwiązywaniem problemów na czas
        • Problem z podejmowaniem właściwych decyzji w krótkim czasie
      • Sposoby radzenia sobie z szumem informacyjnym
      • Wzrost ilość informacji fałszywych – co to są fake news? Jak je rozpoznać i radzić sobie z nimi?
      • Bańka informacyjna – jak wyjść poza ograniczony zasób informacji?
      • Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami
      • Analiza dużej ilości danych oraz ocena wiarygodności informacji – czyli weryfikacja treści i źródła informacji
    8. 8
      Zarządzanie obiegiem informacji w zespole
      • Rola menedżera w kreowaniu kultury informacyjnej w organizacji
      • Przebieg procesu informacyjnego w organizacji i etapy, na których dochodzić może do nadprodukcji informacji
        • pozyskiwanie informacji
        • przetwarzanie
        • gromadzenie                
        • udostępnianie                
        • przesyłanie                
        • rozpowszechnianie
      • Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna – ustalenie zasad komunikacji w zespole oraz zasad korzystania z narzędzi
      • Właściwe adresowanie informacji w zespole
      • Podejmowanie decyzji na podstawie właściwych informacji
      • Zarządzanie jakością informacji w zespole (źródła i przyczyny obniżających jakość komunikacji, kryteria jakości informacji) 
    9. 9
      Organizacja pracy wspierająca zespoły międzypokoleniowe
      • Świat VUCA – świat wielopokoleniowy
      • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
      • Konflikt w zespole wielopokoleniowym (przyczyny konfliktu i sposoby jego rozwiązywania)
      • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
      • Mentoring odwrócony – zasady
      • Podejście do zmian w firmie
        • zasady zarządzania swoimi zadaniami
        • elastyczność – co to znaczy w praktyce
        • tempo adaptacji – jak na nie wpływać

    Dorota Jurzysta

    Doświadczony coach ICC, trener biznesu, praktyk i konsultant z zakresu zarządzania. Menadżer wysokiego szczebla z ponad 15-letnim doświadczeniem w kierowaniu spółkami prawa handlowego. W latach 90-tych związana z grupa PPI-ETC, jako dyrektor zarządzający i wiceprezes zarządu RR SERWIS. Poza zarządzaniem zespołami pracowniczymi odpowiadała m.in. za planowanie strategiczne oraz organizację oddziałów zagranicznych w Europie Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry). Przekazuje wiedzę w sposób interesujący, dowcipny, maksymalnie wykorzystując zdobyte doświadczenie. Jej ulubione tematy to zarządzanie strategiczne, finanse dla kadr zarządzających, myślenie analityczne, wnioskowanie, podejmowanie decyzji.

    Celem warsztatu jest:

    • Zapoznanie ze specyfiką świata VUCA
    • Zaplanowanie rozwoju kompetencji przyszłości

    Po szkoleniu Uczestnicy będą wiedzieli:

    • jaka jest historia świata VUCA oraz jaka jest charakterystyka 4 obszarów, które tworzą świat VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność),
    • jakie są czynniki ryzyka płynące z otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji w świecie VUCA.

    Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

    • Rozpoznać i przeanalizować słabe i mocne strony organizacji w kontekście zarządzania nią w rzeczywistości VUCA oraz dostosować odpowiednią interwencję do zaistniałej sytuacji
    • Swobodnie funkcjonować w środowisku charakteryzującym się dużą zmiennością/niepewnością/złożonością/nieprzewidywalnością,
    • Poruszać się w świecie VUCA i planować adekwatny rozwój kompetencji przyszłości
    • Zastosować różne metody i narzędzia wspomagające właściwy przepływ informacji
      w sytuacji ciągłych zmian
    • Wzmocnić swoje cechy przywódcze i menedżerskie
    • Budować autorytet i wykorzystać swoje mocne strony w kierowaniu zespołem
    • Motywować i angażować zespół do efektywnej pracy w turbulentnych warunkach pracy
    • Świadomie zarządzać efektywnym przepływem informacji pomiędzy pracownikami
    • Identyfikować miejsca kumulacji informacji oraz sposoby udrażniania ich przepływu
    • Skutecznie selekcjonować otrzymane informacje na: ważne i szum informacyjny
    • Skutecznie targetować odbiorców danej informacji
    • Lepiej rozumieć wzajemne potrzeby, preferencje i możliwości współpracowników reprezentujących różne grupy pokoleniowe
    • Skuteczniej porozumiewać się i współpracować w zespole wielopokoleniowym

    Od ponad roku musimy sobie radzić w zmienionych, w dodatku wciąż nieustabilizowanych, warunkach. Coś, co mogło się wydawać chwilową przerwą w normalnym działaniu, pomału staje się naszą rzeczywistością, z którą przyjdzie nam żyć dłużej. Tym bardziej czas najwyższy wypracować nowe strategie działania, by nie ogarnęła nas wieczna prowizorka. Trzeba się pogodzić z myślą, że musimy podejść w nowy, inny sposób do zarządzania i budowania strategii. Kompetencje przyszłości, potrzebne do zarządzania w warunkach niepewności, stały się kompetencjami teraźniejszości i pewnych zmian nie można dłużej odkładać

    Skuteczność i efektywność w świecie VUCA oznacza konieczności przejścia ku zwinnemu zarządzaniu, co wymaga od nas nowych kompetencji, nazywanych tzw. kompetencjami przyszłości.

    VUCA jest akronimem po raz pierwszy zastosowanym w 1987 roku w odniesieniu do teorii przywództwa Warrena Bennisa i Burta Nanusa w celu opisania i refleksji nad:

    Volatility – zmiennością ,

    Uncertainty – niepewnością ,

    Complexity – złożonością i

    Ambiguity – niejednoznacznością ogólnych warunków i sytuacji.

    Program szkolenia:

    Zmieniające się paradygmaty: minione i obecne modele organizacyjne

    • Etapy rozwoju organizacji w historii: stosowane metody zarządzania
    • Przewidywania co do rynku pracy
    • Czym jest świat VUCA? Pojęcia i koncepcja
    • Szanse i zagrożenia wynikające ze złożoności biznesu świata VUCA

    Kluczowe kompetencje Lidera Przyszłości / Zwinnego Lidera (relacje z zespołem vs. realizacje celów)

    • Budowanie pogłębionych relacji
    • Empatyczne przywództwo
    • Inspirowanie w zmianie

    Analiza organizacji

    • Kruchość i antykruchość wg. Taleba
    • Triada ekspozycji: kruche, wytrzymałe, antykruche
    • Racjonalność i racjonalizacja
    • Perspektywy na XXI wiek wg. Harari’ego

    Kiedy mózg nam pomaga być racjonalnym wg Kahnemana

    • Budowa mózgu – rola ciała migdałowatego
    • Cechy systemu I
    • Wpływ systemu II na myślenie proaktywne
    • Ramy myślenia

    Rozwój umiejętności krytycznego myślenia  

    • Wyzwania i bariery w rozwoju krytycznego myślenia
    • Sposoby i narzędzia rozwoju krytycznego myślenia
    • Rodzaje pytań krytycznych. Jak kwestionować status quo?
    • Pytania sokratejskie

    Organizacja pracy wspierająca radzenie sobie z nadmiarem informacji

    • VUCA Prime – kluczowe kompetencje w świece VUCA
    • Wielozadaniowość – fakty i mity
    • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
    • Małe zespoły, częste spotkania osobiste – czy to może być tak proste?
    • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
    • Elastyczne techniki pracy
    • Zasady organizacji pracy własnej
    • Work-life balance – czyli BHP myślenia

    Nadmiar informacji w firmie

    • Przyczyny nadprodukcji informacji w firmie
    • Symptomy nadmiaru informacji w firmie. W jaki sposób reagują ludzie? Syndrom zmęczenia informacyjnego i przeładowania poznawczego
    • Konsekwencje przeładowania informacyjnego w pracy zespołów m.in.:
      – Problem rosnącego deficytu uwagi
      – Problem z wydłużeniem lub zakłóceniem czasu realizacji zadań
      – Problemy z wyszukiwaniem właściwych informacji i rozwiązywaniem problemów na czas
      – Problem z podejmowaniem właściwych decyzji w krótkim czasie
    • Sposoby radzenia sobie z szumem informacyjnym
    • Wzrost ilość informacji fałszywych – co to są fake news? Jak je rozpoznać i radzić sobie z nimi?
    • Bańka informacyjna – jak wyjść poza ograniczony zasób informacji?
    • Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami
    • Analiza dużej ilości danych oraz ocena wiarygodności informacji – czyli weryfikacja treści i źródła informacji

    Zarządzanie obiegiem informacji w zespole

    • Rola menedżera w kreowaniu kultury informacyjnej w organizacji
    • Przebieg procesu informacyjnego w organizacji i etapy, na których dochodzić może do nadprodukcji informacji: 

                    – pozyskiwanie informacji

                    – przetwarzanie

                    – gromadzenie

                    – udostępnianie

                    – przesyłanie

                    – rozpowszechnianie

    • Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna – ustalenie zasad komunikacji w zespole oraz zasad korzystania z narzędzi
    • Właściwe adresowanie informacji w zespole
    • Podejmowanie decyzji na podstawie właściwych informacji
    • Zarządzanie jakością informacji w zespole (źródła i przyczyny obniżających jakość komunikacji, kryteria jakości informacji) 

    Organizacja pracy wspierająca zespoły międzypokoleniowe

    • Świat VUCA – świat wielopokoleniowy
    • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
    • Konflikt w zespole wielopokoleniowym (przyczyny konfliktu i sposoby jego rozwiązywania)
    • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
    • Mentoring odwrócony – zasady
    • Podejście do zmian w firmie
      – zasady zarządzania swoimi zadaniami
      – elastyczność – co to znaczy w praktyce
      – tempo adaptacji – jak na nie wpływać

    Celem warsztatu jest:

    • Zapoznanie ze specyfiką świata VUCA
    • Zaplanowanie rozwoju kompetencji przyszłości

    Po szkoleniu Uczestnicy będą wiedzieli:

    • jaka jest historia świata VUCA oraz jaka jest charakterystyka 4 obszarów, które tworzą świat VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność),
    • jakie są czynniki ryzyka płynące z otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji w świecie VUCA,

    Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

    • Rozpoznać i przeanalizować słabe i mocne strony organizacji w kontekście zarządzania nią w rzeczywistości VUCA oraz dostosować odpowiednią interwencję do zaistniałej sytuacji
    • Swobodnie funkcjonować w środowisku charakteryzującym się dużą zmiennością/niepewnością/złożonością/nieprzewidywalnością,
    • Poruszać się w świecie VUCA i planować adekwatny rozwój kompetencji przyszłości
    • Zastosować różne metody i narzędzia wspomagające właściwy przepływ informacji
      w sytuacji ciągłych zmian
    • Wzmocnić swoje cechy przywódcze i menedżerskie
    • Budować autorytet i wykorzystać swoje mocne strony w kierowaniu zespołem
    • Motywować i angażować zespół do efektywnej pracy w turbulentnych warunkach pracy
    • Świadomie zarządzać efektywnym przepływem informacji pomiędzy pracownikami
    • Identyfikować miejsca kumulacji informacji oraz sposoby udrażniania ich przepływu
    • Skutecznie selekcjonować otrzymane informacje na: ważne i szum informacyjny
    • Skutecznie targetować odbiorców danej informacji
    • Lepiej rozumieć wzajemne potrzeby, preferencje i możliwości współpracowników reprezentujących różne grupy pokoleniowe
    • Skuteczniej porozumiewać się i współpracować w zespole wielopokoleniowym

    Nie znalazłeś terminu szkolenia? Obecnie realizujemy je jedynie w formule zamkniętej.

    Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o możliwości przeprowadzenia szkolenia zamkniętego dla Twojej organizacji.