Kompetencje przyszłości, czyli zarządzanie w świecie VUCA
Od ponad roku musimy sobie radzić w zmienionych, w dodatku wciąż nieustabilizowanych, warunkach. Coś, co mogło się wydawać chwilową przerwą w normalnym działaniu, pomału staje się naszą rzeczywistością, z którą przyjdzie nam żyć dłużej. Tym bardziej czas najwyższy wypracować nowe strategie działania, by nie ogarnęła nas wieczna prowizorka. Trzeba się pogodzić z myślą, że musimy podejść w nowy, inny sposób do zarządzania i budowania strategii. Kompetencje przyszłości, potrzebne do zarządzania w warunkach niepewności, stały się kompetencjami teraźniejszości i pewnych zmian nie można dłużej odkładać
Skuteczność i efektywność w świecie VUCA oznacza konieczności przejścia ku zwinnemu zarządzaniu, co wymaga od nas nowych kompetencji, nazywanych tzw. kompetencjami przyszłości.
VUCA jest akronimem po raz pierwszy zastosowanym w 1987 roku w odniesieniu do teorii przywództwa Warrena Bennisa i Burta Nanusa w celu opisania i refleksji nad:
Volatility – zmiennością ,
Uncertainty – niepewnością ,
Complexity – złożonością i
Ambiguity – niejednoznacznością ogólnych warunków i sytuacji.
Program szkolenia:
Zmieniające się paradygmaty: minione i obecne modele organizacyjne
- Etapy rozwoju organizacji w historii: stosowane metody zarządzania
- Przewidywania co do rynku pracy
- Czym jest świat VUCA? Pojęcia i koncepcja
- Szanse i zagrożenia wynikające ze złożoności biznesu świata VUCA
Kluczowe kompetencje Lidera Przyszłości / Zwinnego Lidera (relacje z zespołem vs. realizacje celów)
- Budowanie pogłębionych relacji
- Empatyczne przywództwo
- Inspirowanie w zmianie
Analiza organizacji
- Kruchość i antykruchość wg. Taleba
- Triada ekspozycji: kruche, wytrzymałe, antykruche
- Racjonalność i racjonalizacja
- Perspektywy na XXI wiek wg. Harari’ego
Kiedy mózg nam pomaga być racjonalnym wg Kahnemana
- Budowa mózgu – rola ciała migdałowatego
- Cechy systemu I
- Wpływ systemu II na myślenie proaktywne
- Ramy myślenia
Rozwój umiejętności krytycznego myślenia
- Wyzwania i bariery w rozwoju krytycznego myślenia
- Sposoby i narzędzia rozwoju krytycznego myślenia
- Rodzaje pytań krytycznych. Jak kwestionować status quo?
- Pytania sokratejskie
Organizacja pracy wspierająca radzenie sobie z nadmiarem informacji
- VUCA Prime – kluczowe kompetencje w świece VUCA
- Wielozadaniowość – fakty i mity
- Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
- Małe zespoły, częste spotkania osobiste – czy to może być tak proste?
- Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
- Elastyczne techniki pracy
- Zasady organizacji pracy własnej
- Work-life balance – czyli BHP myślenia
Nadmiar informacji w firmie
- Przyczyny nadprodukcji informacji w firmie
- Symptomy nadmiaru informacji w firmie. W jaki sposób reagują ludzie? Syndrom zmęczenia informacyjnego i przeładowania poznawczego
- Konsekwencje przeładowania informacyjnego w pracy zespołów m.in.:
– Problem rosnącego deficytu uwagi
– Problem z wydłużeniem lub zakłóceniem czasu realizacji zadań
– Problemy z wyszukiwaniem właściwych informacji i rozwiązywaniem problemów na czas
– Problem z podejmowaniem właściwych decyzji w krótkim czasie
- Sposoby radzenia sobie z szumem informacyjnym
- Wzrost ilość informacji fałszywych – co to są fake news? Jak je rozpoznać i radzić sobie z nimi?
- Bańka informacyjna – jak wyjść poza ograniczony zasób informacji?
- Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami
- Analiza dużej ilości danych oraz ocena wiarygodności informacji – czyli weryfikacja treści i źródła informacji
Zarządzanie obiegiem informacji w zespole
- Rola menedżera w kreowaniu kultury informacyjnej w organizacji
- Przebieg procesu informacyjnego w organizacji i etapy, na których dochodzić może do nadprodukcji informacji:
– pozyskiwanie informacji
– przetwarzanie
– gromadzenie
– udostępnianie
– przesyłanie
– rozpowszechnianie
- Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna – ustalenie zasad komunikacji w zespole oraz zasad korzystania z narzędzi
- Właściwe adresowanie informacji w zespole
- Podejmowanie decyzji na podstawie właściwych informacji
- Zarządzanie jakością informacji w zespole (źródła i przyczyny obniżających jakość komunikacji, kryteria jakości informacji)
Organizacja pracy wspierająca zespoły międzypokoleniowe
- Świat VUCA – świat wielopokoleniowy
- Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
- Konflikt w zespole wielopokoleniowym (przyczyny konfliktu i sposoby jego rozwiązywania)
- Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
- Mentoring odwrócony – zasady
- Podejście do zmian w firmie
– zasady zarządzania swoimi zadaniami
– elastyczność – co to znaczy w praktyce
– tempo adaptacji – jak na nie wpływać
Celem warsztatu jest:
- Zapoznanie ze specyfiką świata VUCA
- Zaplanowanie rozwoju kompetencji przyszłości
Po szkoleniu Uczestnicy będą wiedzieli:
- jaka jest historia świata VUCA oraz jaka jest charakterystyka 4 obszarów, które tworzą świat VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność),
- jakie są czynniki ryzyka płynące z otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji w świecie VUCA,
Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:
- Rozpoznać i przeanalizować słabe i mocne strony organizacji w kontekście zarządzania nią w rzeczywistości VUCA oraz dostosować odpowiednią interwencję do zaistniałej sytuacji
- Swobodnie funkcjonować w środowisku charakteryzującym się dużą zmiennością/niepewnością/złożonością/nieprzewidywalnością,
- Poruszać się w świecie VUCA i planować adekwatny rozwój kompetencji przyszłości
- Zastosować różne metody i narzędzia wspomagające właściwy przepływ informacji
w sytuacji ciągłych zmian - Wzmocnić swoje cechy przywódcze i menedżerskie
- Budować autorytet i wykorzystać swoje mocne strony w kierowaniu zespołem
- Motywować i angażować zespół do efektywnej pracy w turbulentnych warunkach pracy
- Świadomie zarządzać efektywnym przepływem informacji pomiędzy pracownikami
- Identyfikować miejsca kumulacji informacji oraz sposoby udrażniania ich przepływu
- Skutecznie selekcjonować otrzymane informacje na: ważne i szum informacyjny
- Skutecznie targetować odbiorców danej informacji
- Lepiej rozumieć wzajemne potrzeby, preferencje i możliwości współpracowników reprezentujących różne grupy pokoleniowe
- Skuteczniej porozumiewać się i współpracować w zespole wielopokoleniowym
W cenie uwzględniono koszty:
- 16 godzin lekcyjnych intensywnych warsztatów,
- materiałów szkoleniowych i pomocniczych,
- serwisu kawowego oraz lunchu,
- imiennego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
Miejsce szkolenia:
WenderEdu Business Center, ul. Św. Józefa 1/3, Wrocław
Informacja dodatkowa:
Koszt noclegu w WenderEdu Business Center w pok. 1-os. ze śniadaniem wynosi 170 zł brutto
ZASTRZEŻENIE COVIDOWE
Zastrzegamy sobie prawo do odwołania szkolenia, zmiany jego terminu lub zmiany formuły ze szkolenia stacjonarnego na szkolenie ON-LINE, jeśli przed rozpoczęciem zajęć zostaną wprowadzone obostrzenia związane z organizacją spotkań (w tym szkoleń) w salach konferencyjnych.
Prowadzący
-
Dorota JurzystaDoświadczony coach ICC, trener biznesu, praktyk i konsultant z zakresu zarządzania. Menadżer wysokiego szczebla z ponad 15-letnim doświadczeniem w kierowaniu spółkami prawa handlowego. W latach 90-tych związana z grupa PPI-ETC, jako dyrektor zarządzający i wiceprezes zarządu RR SERWIS. Poza zarządzaniem zespołami pracowniczymi odpowiadała m.in. za planowanie strategiczne oraz organizację oddziałów zagranicznych w Europie Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry). Przekazuje wiedzę w sposób interesujący, dowcipny, maksymalnie wykorzystując zdobyte doświadczenie. Jej ulubione tematy to zarządzanie strategiczne, finanse dla kadr zarządzających, myślenie analityczne, wnioskowanie, podejmowanie decyzji.