Kompetencje przyszłości, czyli zarządzanie w świecie VUCA

Od ponad dwóch lat musimy sobie radzić w zmienionych, w dodatku wciąż nieustabilizowanych, warunkach. Coś, co mogło się wydawać chwilową przerwą w normalnym działaniu, pomału staje się naszą rzeczywistością, z którą przyjdzie nam żyć dłużej. Tym bardziej czas najwyższy wypracować nowe strategie działania, by nie ogarnęła nas wieczna prowizorka. Trzeba się pogodzić z myślą, że musimy podejść w nowy, inny sposób do zarządzania i budowania strategii. Kompetencje przyszłości, potrzebne do zarządzania w warunkach niepewności, stały się kompetencjami teraźniejszości i pewnych zmian nie można dłużej odkładać.

Skuteczność i efektywność w świecie VUCA oznacza konieczności przejścia ku zwinnemu zarządzaniu, co wymaga od nas nowych kompetencji, nazywanych tzw. kompetencjami przyszłości.

Czym jest VUCA?

VUCA jest akronimem po raz pierwszy zastosowanym w 1987 roku w odniesieniu do teorii przywództwa Warrena Bennisa i Burta Nanusa w celu opisania i refleksji nad:

Volatility – zmiennością ,

Uncertainty – niepewnością ,

Complexity – złożonością i

Ambiguity – niejednoznacznością ogólnych warunków i sytuacji.

Program szkolenia

Wykładowca

Adresaci

Informacje organizacyjne

  1. 1
    Zmieniające się paradygmaty: minione i obecne modele organizacyjne
    • Etapy rozwoju organizacji w historii: stosowane metody zarządzania
    • Przewidywania co do rynku pracy
    • Czym jest świat VUCA? Pojęcia i koncepcja
    • Szanse i zagrożenia wynikające ze złożoności biznesu świata VUCA
  2. 2
    Kluczowe kompetencje Lidera Przyszłości / Zwinnego Lidera (relacje z zespołem vs. realizacje celów)
    • Budowanie pogłębionych relacji
    • Empatyczne przywództwo
    • Inspirowanie w zmianie
  3. 3
    Analiza organizacji
    • Kruchość i antykruchość wg. Taleba
    • Triada ekspozycji: kruche, wytrzymałe, antykruche
    • Racjonalność i racjonalizacja
    • Perspektywy na XXI wiek wg. Harari’ego
  4. 4
    Kiedy mózg nam pomaga być racjonalnym wg Kahnemana
    • Budowa mózgu – rola ciała migdałowatego
    • Cechy systemu I
    • Wpływ systemu II na myślenie proaktywne
    • Ramy myślenia
  5. 5
    Rozwój umiejętności krytycznego myślenia  
    • Wyzwania i bariery w rozwoju krytycznego myślenia
    • Sposoby i narzędzia rozwoju krytycznego myślenia
    • Rodzaje pytań krytycznych. Jak kwestionować status quo?
    • Pytania sokratejskie
  6. 6
    Organizacja pracy wspierająca radzenie sobie z nadmiarem informacji
    • VUCA Prime – kluczowe kompetencje w świece VUCA
    • Wielozadaniowość – fakty i mity
    • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
    • Małe zespoły, częste spotkania osobiste – czy to może być tak proste?
    • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
    • Elastyczne techniki pracy
    • Zasady organizacji pracy własnej
    • Work-life balance – czyli BHP myślenia
  7. 7
    Nadmiar informacji w firmie
    • Przyczyny nadprodukcji informacji w firmie
    • Symptomy nadmiaru informacji w firmie. W jaki sposób reagują ludzie? Syndrom zmęczenia informacyjnego i przeładowania poznawczego
    • Konsekwencje przeładowania informacyjnego w pracy zespołów
      • Problem rosnącego deficytu uwagi
      • Problem z wydłużeniem lub zakłóceniem czasu realizacji zadań
      • Problemy z wyszukiwaniem właściwych informacji i rozwiązywaniem problemów na czas
      • Problem z podejmowaniem właściwych decyzji w krótkim czasie
    • Sposoby radzenia sobie z szumem informacyjnym
    • Wzrost ilość informacji fałszywych – co to są fake news? Jak je rozpoznać i radzić sobie z nimi?
    • Bańka informacyjna – jak wyjść poza ograniczony zasób informacji?
    • Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami
    • Analiza dużej ilości danych oraz ocena wiarygodności informacji – czyli weryfikacja treści i źródła informacji
  8. 8
    Zarządzanie obiegiem informacji w zespole
    • Rola menedżera w kreowaniu kultury informacyjnej w organizacji
    • Przebieg procesu informacyjnego w organizacji i etapy, na których dochodzić może do nadprodukcji informacji
      • pozyskiwanie informacji
      • przetwarzanie
      • gromadzenie                
      • udostępnianie                
      • przesyłanie                
      • rozpowszechnianie
    • Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna – ustalenie zasad komunikacji w zespole oraz zasad korzystania z narzędzi
    • Właściwe adresowanie informacji w zespole
    • Podejmowanie decyzji na podstawie właściwych informacji
    • Zarządzanie jakością informacji w zespole (źródła i przyczyny obniżających jakość komunikacji, kryteria jakości informacji) 
  9. 9
    Organizacja pracy wspierająca zespoły międzypokoleniowe
    • Świat VUCA – świat wielopokoleniowy
    • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
    • Konflikt w zespole wielopokoleniowym (przyczyny konfliktu i sposoby jego rozwiązywania)
    • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
    • Mentoring odwrócony – zasady
    • Podejście do zmian w firmie
      • zasady zarządzania swoimi zadaniami
      • elastyczność – co to znaczy w praktyce
      • tempo adaptacji – jak na nie wpływać

Dorota Jurzysta

Doświadczony coach ICC, trener biznesu, praktyk i konsultant z zakresu zarządzania. Menadżer wysokiego szczebla z ponad 15-letnim doświadczeniem w kierowaniu spółkami prawa handlowego. W latach 90-tych związana z grupa PPI-ETC, jako dyrektor zarządzający i wiceprezes zarządu RR SERWIS. Poza zarządzaniem zespołami pracowniczymi odpowiadała m.in. za planowanie strategiczne oraz organizację oddziałów zagranicznych w Europie Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry). Przekazuje wiedzę w sposób interesujący, dowcipny, maksymalnie wykorzystując zdobyte doświadczenie. Jej ulubione tematy to zarządzanie strategiczne, finanse dla kadr zarządzających, myślenie analityczne, wnioskowanie, podejmowanie decyzji.

Celem warsztatu jest:

  • Zapoznanie ze specyfiką świata VUCA
  • Zaplanowanie rozwoju kompetencji przyszłości

Po szkoleniu Uczestnicy będą wiedzieli:

  • jaka jest historia świata VUCA oraz jaka jest charakterystyka 4 obszarów, które tworzą świat VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność),
  • jakie są czynniki ryzyka płynące z otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji w świecie VUCA.

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Rozpoznać i przeanalizować słabe i mocne strony organizacji w kontekście zarządzania nią w rzeczywistości VUCA oraz dostosować odpowiednią interwencję do zaistniałej sytuacji
  • Swobodnie funkcjonować w środowisku charakteryzującym się dużą zmiennością/niepewnością/złożonością/nieprzewidywalnością,
  • Poruszać się w świecie VUCA i planować adekwatny rozwój kompetencji przyszłości
  • Zastosować różne metody i narzędzia wspomagające właściwy przepływ informacji
    w sytuacji ciągłych zmian
  • Wzmocnić swoje cechy przywódcze i menedżerskie
  • Budować autorytet i wykorzystać swoje mocne strony w kierowaniu zespołem
  • Motywować i angażować zespół do efektywnej pracy w turbulentnych warunkach pracy
  • Świadomie zarządzać efektywnym przepływem informacji pomiędzy pracownikami
  • Identyfikować miejsca kumulacji informacji oraz sposoby udrażniania ich przepływu
  • Skutecznie selekcjonować otrzymane informacje na: ważne i szum informacyjny
  • Skutecznie targetować odbiorców danej informacji
  • Lepiej rozumieć wzajemne potrzeby, preferencje i możliwości współpracowników reprezentujących różne grupy pokoleniowe
  • Skuteczniej porozumiewać się i współpracować w zespole wielopokoleniowym

Od ponad roku musimy sobie radzić w zmienionych, w dodatku wciąż nieustabilizowanych, warunkach. Coś, co mogło się wydawać chwilową przerwą w normalnym działaniu, pomału staje się naszą rzeczywistością, z którą przyjdzie nam żyć dłużej. Tym bardziej czas najwyższy wypracować nowe strategie działania, by nie ogarnęła nas wieczna prowizorka. Trzeba się pogodzić z myślą, że musimy podejść w nowy, inny sposób do zarządzania i budowania strategii. Kompetencje przyszłości, potrzebne do zarządzania w warunkach niepewności, stały się kompetencjami teraźniejszości i pewnych zmian nie można dłużej odkładać

Skuteczność i efektywność w świecie VUCA oznacza konieczności przejścia ku zwinnemu zarządzaniu, co wymaga od nas nowych kompetencji, nazywanych tzw. kompetencjami przyszłości.

VUCA jest akronimem po raz pierwszy zastosowanym w 1987 roku w odniesieniu do teorii przywództwa Warrena Bennisa i Burta Nanusa w celu opisania i refleksji nad:

Volatility – zmiennością ,

Uncertainty – niepewnością ,

Complexity – złożonością i

Ambiguity – niejednoznacznością ogólnych warunków i sytuacji.

Program szkolenia:

Zmieniające się paradygmaty: minione i obecne modele organizacyjne

  • Etapy rozwoju organizacji w historii: stosowane metody zarządzania
  • Przewidywania co do rynku pracy
  • Czym jest świat VUCA? Pojęcia i koncepcja
  • Szanse i zagrożenia wynikające ze złożoności biznesu świata VUCA

Kluczowe kompetencje Lidera Przyszłości / Zwinnego Lidera (relacje z zespołem vs. realizacje celów)

  • Budowanie pogłębionych relacji
  • Empatyczne przywództwo
  • Inspirowanie w zmianie

Analiza organizacji

  • Kruchość i antykruchość wg. Taleba
  • Triada ekspozycji: kruche, wytrzymałe, antykruche
  • Racjonalność i racjonalizacja
  • Perspektywy na XXI wiek wg. Harari’ego

Kiedy mózg nam pomaga być racjonalnym wg Kahnemana

  • Budowa mózgu – rola ciała migdałowatego
  • Cechy systemu I
  • Wpływ systemu II na myślenie proaktywne
  • Ramy myślenia

Rozwój umiejętności krytycznego myślenia  

  • Wyzwania i bariery w rozwoju krytycznego myślenia
  • Sposoby i narzędzia rozwoju krytycznego myślenia
  • Rodzaje pytań krytycznych. Jak kwestionować status quo?
  • Pytania sokratejskie

Organizacja pracy wspierająca radzenie sobie z nadmiarem informacji

  • VUCA Prime – kluczowe kompetencje w świece VUCA
  • Wielozadaniowość – fakty i mity
  • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
  • Małe zespoły, częste spotkania osobiste – czy to może być tak proste?
  • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
  • Elastyczne techniki pracy
  • Zasady organizacji pracy własnej
  • Work-life balance – czyli BHP myślenia

Nadmiar informacji w firmie

  • Przyczyny nadprodukcji informacji w firmie
  • Symptomy nadmiaru informacji w firmie. W jaki sposób reagują ludzie? Syndrom zmęczenia informacyjnego i przeładowania poznawczego
  • Konsekwencje przeładowania informacyjnego w pracy zespołów m.in.:
    – Problem rosnącego deficytu uwagi
    – Problem z wydłużeniem lub zakłóceniem czasu realizacji zadań
    – Problemy z wyszukiwaniem właściwych informacji i rozwiązywaniem problemów na czas
    – Problem z podejmowaniem właściwych decyzji w krótkim czasie
  • Sposoby radzenia sobie z szumem informacyjnym
  • Wzrost ilość informacji fałszywych – co to są fake news? Jak je rozpoznać i radzić sobie z nimi?
  • Bańka informacyjna – jak wyjść poza ograniczony zasób informacji?
  • Jak bronić się przed nadmiarem danych i informacji oraz manipulacją faktami
  • Analiza dużej ilości danych oraz ocena wiarygodności informacji – czyli weryfikacja treści i źródła informacji

Zarządzanie obiegiem informacji w zespole

  • Rola menedżera w kreowaniu kultury informacyjnej w organizacji
  • Przebieg procesu informacyjnego w organizacji i etapy, na których dochodzić może do nadprodukcji informacji: 

                – pozyskiwanie informacji

                – przetwarzanie

                – gromadzenie

                – udostępnianie

                – przesyłanie

                – rozpowszechnianie

  • Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna – ustalenie zasad komunikacji w zespole oraz zasad korzystania z narzędzi
  • Właściwe adresowanie informacji w zespole
  • Podejmowanie decyzji na podstawie właściwych informacji
  • Zarządzanie jakością informacji w zespole (źródła i przyczyny obniżających jakość komunikacji, kryteria jakości informacji) 

Organizacja pracy wspierająca zespoły międzypokoleniowe

  • Świat VUCA – świat wielopokoleniowy
  • Praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
  • Konflikt w zespole wielopokoleniowym (przyczyny konfliktu i sposoby jego rozwiązywania)
  • Techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
  • Mentoring odwrócony – zasady
  • Podejście do zmian w firmie
    – zasady zarządzania swoimi zadaniami
    – elastyczność – co to znaczy w praktyce
    – tempo adaptacji – jak na nie wpływać

Celem warsztatu jest:

  • Zapoznanie ze specyfiką świata VUCA
  • Zaplanowanie rozwoju kompetencji przyszłości

Po szkoleniu Uczestnicy będą wiedzieli:

  • jaka jest historia świata VUCA oraz jaka jest charakterystyka 4 obszarów, które tworzą świat VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność),
  • jakie są czynniki ryzyka płynące z otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji w świecie VUCA,

Po szkoleniu Uczestnicy będą potrafili:

  • Rozpoznać i przeanalizować słabe i mocne strony organizacji w kontekście zarządzania nią w rzeczywistości VUCA oraz dostosować odpowiednią interwencję do zaistniałej sytuacji
  • Swobodnie funkcjonować w środowisku charakteryzującym się dużą zmiennością/niepewnością/złożonością/nieprzewidywalnością,
  • Poruszać się w świecie VUCA i planować adekwatny rozwój kompetencji przyszłości
  • Zastosować różne metody i narzędzia wspomagające właściwy przepływ informacji
    w sytuacji ciągłych zmian
  • Wzmocnić swoje cechy przywódcze i menedżerskie
  • Budować autorytet i wykorzystać swoje mocne strony w kierowaniu zespołem
  • Motywować i angażować zespół do efektywnej pracy w turbulentnych warunkach pracy
  • Świadomie zarządzać efektywnym przepływem informacji pomiędzy pracownikami
  • Identyfikować miejsca kumulacji informacji oraz sposoby udrażniania ich przepływu
  • Skutecznie selekcjonować otrzymane informacje na: ważne i szum informacyjny
  • Skutecznie targetować odbiorców danej informacji
  • Lepiej rozumieć wzajemne potrzeby, preferencje i możliwości współpracowników reprezentujących różne grupy pokoleniowe
  • Skuteczniej porozumiewać się i współpracować w zespole wielopokoleniowym

Nie znalazłeś terminu szkolenia? Obecnie realizujemy je jedynie w formule zamkniętej.

Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o możliwości przeprowadzenia szkolenia zamkniętego dla Twojej organizacji.