Zarządzanie kategorią zakupową to proces planowania, organizowania i kontrolowania działań związanych z zakupem i zarządzaniem produktami lub usługami w konkretnej kategorii.
Jest to kluczowy element działalności przedsiębiorstwa, mający na celu zapewnienie, że firma nabywa produkty lub usługi w sposób efektywny, oszczędzając koszty i jednocześnie spełniając wymagania klientów.
Wartość Dodana realizowana w ramach kategorii zakupowej
Jaką wartość realizujesz w swojej firmie? Jaka jest rola działu zakupów oraz Twojej kategorii zakupowej w organizacji?
Dla kogo pracujesz? Mapowanie interesariuszy.
Z jakimi problemami, wyzwaniami mierzy się nasz biznes? Rozpoznanie potrzeb biznesu.
W jaki sposób Twoja kategoria zakupowa kontrybuuje do rozwiązywania tych problemów i wyników firmy?
Stworzenie planu zarządzania kategorią zakupową i komunikacji z interesariuszami - Governance Model.
2
Procedura liczenia oszczędności
Jak rozliczać wartość dodaną kategorii zakupowej i działu zakupów?
Pięć dźwigni oszczędnościowych – prezentacja i omówienie. Jak policzyć ROI z działu zakupów?
Jakie wskaźniki wartości dodanej mierzyć? Przykłady i zastosowania KPI zakupowych dla kategorii zakupowej.
Jak rozliczać oszczędności a jak wartość dodaną w zakupach?
Komunikacja z zarządem i interesariuszami dotycząca rozliczania oszczędności, ale również unikania kosztów („cost avoidance”), płynności finansowej, inżynierii wartości, pracochłonności procesów etc…, czyli w jaki sposób podpisać porozumienie z zarządem dotyczące rozliczania oszczędności? Jakich informacji potrzebują i jak zbudować komunikację z głównymi interesariuszami, w celu ustalenia spójnej procedury i zrozumienia jak liczyć oszczędności?
3
Organizacja pracy
Zarządzanie kategorią – tworzenie strategii dla kategorii zakupowej. Plan i zakres prac związanych z rozwojem kategorii zakupowej.
Podział na kategorie. Analiza wydatków – narzędzia analizy, kategoryzacja, wydatków, dostawców.
4
Strategiczne zarządzanie dostawcami
Zarządzanie dostawcami – plan rozwoju bazy dostawców – narzędzia oceny dostawców dla tworzenia długofalowego planu rozwoju
Ocena ryzyka współpracy z dostawcami oraz ocena atrakcyjności klienta oczami dostawców.
Strategiczne zarządzanie dostawcami – rozwój alternatyw, konsolidacja.
Model zarządzania dostawcami tzw. grupy C.
Komunikacja z interesariuszami dotycząca zarządzania bazą dostawców.
Podział ról w zarządzaniu dostawcami – manager kategorii vs zakupy lokalne lub interesariusz.
5
Analiza ryzyka i plan ciągłości biznesu w kontekście zarządzania dostawcami
Wysoki popyt na rynku oraz niska podaż:
Analiza łańcucha dostaw – czyli w którym miejscu tworzą się zatory i wąskie gardła?
Analiza dostawców „tier 2 „ oraz „tier 3” – czyli dostawców naszego dostawcy
Analiza ryzyka – rok 2020 bardziej niż kiedykolwiek nauczył, że konieczne jest tworzenie planów kontynuacji biznesu (contingency plan). Narzędzia analizy ryzyka i tworzenia planu ciągłości biznesu.
Analiza rynku, trendów rynkowych, poszukiwanie innowacji, wartości dodanej z dostawców – narzędzia elektroniczne badania rynku, raporty rynkowe.
Przygotowanie planu kontynuacji biznesu – „contingency plan” w kontekście potencjalnego zagrożenia braku ciągłości dostaw.
6
Plan projektów oszczędnościowych
Przygotowanie programu oszczędnościowego – budowa „pipeline” projektów oszczędnościowych, podział ról i obowiązków w realizacji projektów.
Przygotowanie narzędzi i metodologii prac w realizacji i monitoringu projektów oszczędnościowych.
Projekt sourcingowy – jak zaplanować szczegółowy proces przetargowy, elementy procesu, instrukcja działania dla zespołu przetargowego oraz interesariuszy.
Inżynieria wartości – projekty Value Engineering jako jedna z głównych dźwigni oszczędnościowych (dla zakupów direct organizacja warsztatów IGW, dla zakupów indirect IGW podczas sourcingu). W jaki sposób przygotować pipeline oraz warsztaty generujące pomysły oszczędnościowe?
Zasady tworzenia modelu TCO – szablon modelu TCO dla zakupów direct oraz indirect
Analiza modelu Should Cost Model oraz TCO na wybranych przykładach
Wykorzystanie modelu TCO w procesie negocjacji i wyboru dostawcy
8
Szablon strategii dla kategorii zakupowej
Szablon w ppt oraz excel dokumentu „Strategia dla kategorii zakupowej”
Omówienie i przykłady uzupełnienia, jak powinna wyglądać strategia dla kategorii zakupowej
Jacek Jarmuszczak
Praktyk, doświadczony manager zakupów, negocjacji zakupowych i strategii generowania oszczędności na międzynarodowych rynkach.
Karierę zawodową rozpoczynał w polskich firmach branży FMCG, dla których prowadził negocjacje zakupowe z dostawcami z całego świata. Później dla dobrze znanej marki i lidera w swoim sektorze firmy Philips jako Global Strategic Buyer oraz Regional Project Manager dla obszaru Azji, tworzył strategię zakupową dla swojej kategorii, budował bazę dostawców, zarządzał relacjami oraz prowadził negocjacje handlowe z kluczowymi dostawcami.
Później jako szef działu zakupów elektronicznych w Carlsberg Group, zarządzał zespołem który przeprowadzał ok 600 przetargów rocznie dla wszystkich zakładów na całym świecie.
Jako Global Category Manager w Grupie Carlsberg, tworzył strategię zakupową i prowadził negocjacje z kluczowymi dostawcami w najbardziej wymagającym obszarze zakupów: IT, usług profesjonalnych oraz floty samochodowej.
Ekspert w dziedzinie aukcji elektronicznych oraz e-systemów zarządzania zakupami. Posiada praktyczne doświadczenie w zakresie wdrażania i usprawniania narzędzi elektronicznych wspierających obszar zakupów (Ocena Dostawcy, Zarządzanie Kontraktami, Obieg Zapotrzebowań Wewnętrznych, Aukcje Elektroniczne). Wielomiesięczne kontrakty w Europie Zachodniej, USA, Azji oraz praca w centralnych strukturach globalnej korporacji, dostarczyły ogromnego doświadczenia w zarządzaniu biznesem o charakterze międzykulturowym. Łączna wartość zakupów, które negocjował w trakcie swojego dotychczasowego doświadczenia przekracza miliard Euro i wciąż rośnie.
Jaką wartość dla Twojej firmy generuje kategoria, którą zarządzasz?
Jaki masz pomysł na swoją kategorię?
Dla kogo pracujesz?
Kto pierwszy zorientuje się, jeśli odejdziesz z firmy?
W jaki sposób mierzysz wartość, jaką realizujesz dla firmy?
To tylko kilka pytań, na które odpowiedzi szuka MANAGER KATEGORII.
W trakcie szkolenia odpowiemy na te oraz inne pytania typowo biznesowe. Kategoria zakupowa to mała acz niezależna jednostka biznesowa. Zadaniem MANAGERA KATEGORII jest rozumienie wyzwań naszego biznesu oraz wychodzenie z inicjatywą zmian / usprawnień – pro-aktywność.
Szkolenie to dedykujemy w szczególności: kierownikom i dyrektorom działów zakupów, menedżerom kategorii zakupowych, specjalistom ds. zakupów oraz kupcom kategorii zainteresowanych tematem budowy strategiidla kategorii oraz skutecznym wdrażaniem usprawnieńna ich podstawie w oparciu o profesjonalne narzędzia i sprawdzone metody
Zarządzanie kategorią zakupową to proces planowania, organizowania i kontrolowania działań związanych z zakupem i zarządzaniem produktami lub usługami w konkretnej kategorii. Jest to kluczowy element działalności przedsiębiorstwa, mający na celu zapewnienie, że firma nabywa produkty lub usługi w sposób efektywny, oszczędzając koszty i jednocześnie spełniając wymagania klientów.
Jaką wartość dla Twojej firmy generuje kategoria, którą zarządzasz?
Jaki masz pomysł na swoją kategorię?
Dla kogo pracujesz?
Kto pierwszy zorientuje się, jeśli odejdziesz z firmy?
W jaki sposób mierzysz wartość, jaką realizujesz dla firmy?
To tylko kilka pytań, na które odpowiedzi szuka MANAGER KATEGORII.
W trakcie szkolenia odpowiemy na te oraz inne pytania typowo biznesowe. Kategoria zakupowa to mała acz niezależna jednostka biznesowa. Zadaniem MANAGERA KATEGORII jest rozumienie wyzwań naszego biznesu oraz wychodzenie z inicjatywą zmian / usprawnień – pro-aktywność.
Program szkolenia
Moduł 1 – Wartość Dodana realizowana w ramach kategorii zakupowej
Jaką wartość realizujesz w swojej firmie? Jaka jest rola działu zakupów oraz Twojej kategorii zakupowej w organizacji?
Dla kogo pracujesz? Mapowanie interesariuszy.
Z jakimi problemami, wyzwaniami mierzy się nasz biznes? Rozpoznanie potrzeb biznesu.
W jaki sposób Twoja kategoria zakupowa kontrybuuje do rozwiązywania tych problemów i wyników firmy?
Stworzenie planu zarządzania kategorią zakupową i komunikacji z interesariuszami – Governance Model.
Moduł 2 – Procedura liczenia oszczędności
Jak rozliczać wartość dodaną kategorii zakupowej i działu zakupów?
Pięć dźwigni oszczędnościowych – prezentacja i omówienie. Jak policzyć ROI z działu zakupów?
Jakie wskaźniki wartości dodanej mierzyć? Przykłady i zastosowania KPI zakupowych dla kategorii zakupowej.
Jak rozliczać oszczędności a jak wartość dodaną w zakupach?
Komunikacja z zarządem i interesariuszami dotycząca rozliczania oszczędności, ale również unikania kosztów („cost avoidance”), płynności finansowej, inżynierii wartości, pracochłonności procesów etc…, czyli w jaki sposób podpisać porozumienie z zarządem dotyczące rozliczania oszczędności? Jakich informacji potrzebują i jak zbudować komunikację z głównymi interesariuszami, w celu ustalenia spójnej procedury i zrozumienia jak liczyć oszczędności?
Moduł 3 – Organizacja pracy
Zarządzanie kategorią – tworzenie strategii dla kategorii zakupowej. Plan i zakres prac związanych z rozwojem kategorii zakupowej.
Podział na kategorie. Analiza wydatków – narzędzia analizy, kategoryzacja, wydatków, dostawców.
Moduł 4 – Strategiczne zarządzanie dostawcami
Zarządzanie dostawcami – plan rozwoju bazy dostawców – narzędzia oceny dostawców dla tworzenia długofalowego planu rozwoju.
Ocena ryzyka współpracy z dostawcami oraz ocena atrakcyjności klienta oczami dostawców.
Strategiczne zarządzanie dostawcami – rozwój alternatyw, konsolidacja.
Model zarządzania dostawcami tzw. grupy C.
Komunikacja z interesariuszami dotycząca zarządzania bazą dostawców.
Podział ról w zarządzaniu dostawcami – manager kategorii vs zakupy lokalne lub interesariusz.
Moduł 5– Analiza ryzyka i plan ciągłości biznesu w kontekście zarządzania dostawcami
Wysoki popyt na rynku oraz niska podaż
Analiza łańcucha dostaw – czyli w którym miejscu tworzą się zatory i wąskie gardła?
Analiza dostawców „tier 2 „ oraz „tier 3” – czyli dostawców naszego dostawcy
Analiza ryzyka – rok 2020 bardziej niż kiedykolwiek nauczył, że konieczne jest tworzenie planów kontynuacji biznesu (contingency plan). Narzędzia analizy ryzyka i tworzenia planu ciągłości biznesu.
Analiza rynku, trendów rynkowych, poszukiwanie innowacji, wartości dodanej z dostawców – narzędzia elektroniczne badania rynku, raporty rynkowe.
Przygotowanie planu kontynuacji biznesu – „contingency plan” w kontekście potencjalnego zagrożenia braku ciągłości dostaw.
Moduł 6 – Plan projektów oszczędnościowych
Przygotowanie programu oszczędnościowego – budowa „pipeline” projektów oszczędnościowych, podział ról i obowiązków w realizacji projektów.
Przygotowanie narzędzi i metodologii prac w realizacji i monitoringu projektów oszczędnościowych.
Projekt sourcingowy – jak zaplanować szczegółowy proces przetargowy, elementy procesu, instrukcja działania dla zespołu przetargowego oraz interesariuszy.
Inżynieria wartości – projekty Value Engineering jako jedna z głównych dźwigni oszczędnościowych (dla zakupów direct organizacja warsztatów IGW, dla zakupów indirect IGW podczas sourcingu). W jaki sposób przygotować pipeline oraz warsztaty generujące pomysły oszczędnościowe?
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Ciasteczka stron trzecich
Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.
Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!