Zarządzanie kategorią zakupową

Zarządzanie kategorią zakupową to proces planowania, organizowania i kontrolowania działań związanych z zakupem i zarządzaniem produktami lub usługami w konkretnej kategorii.

Jest to kluczowy element działalności przedsiębiorstwa, mający na celu zapewnienie, że firma nabywa produkty lub usługi w sposób efektywny, oszczędzając koszty i jednocześnie spełniając wymagania klientów.

Najbliższa edycja szkolenia odbędzie się we Wrocławiu

13-14 marca 2025 r. – SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY >>>

  • Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.

  • Program szkolenia

    Wykładowca

    Adresaci

    Informacje organizacyjne

    1. 1
      Wartość Dodana realizowana w ramach kategorii zakupowej
      • Jaką wartość realizujesz w swojej firmie? Jaka jest rola działu zakupów oraz Twojej kategorii zakupowej w organizacji?
      • Dla kogo pracujesz? Mapowanie interesariuszy.
      • Z jakimi problemami, wyzwaniami mierzy się nasz biznes? Rozpoznanie potrzeb biznesu.
      • W jaki sposób Twoja kategoria zakupowa kontrybuuje do rozwiązywania tych problemów i wyników firmy?
      • Stworzenie planu zarządzania kategorią zakupową i komunikacji z interesariuszami - Governance Model.
    2. 2
      Procedura liczenia oszczędności
      • Jak rozliczać wartość dodaną kategorii zakupowej i działu zakupów?
      • Pięć dźwigni oszczędnościowych – prezentacja i omówienie. Jak policzyć ROI z działu zakupów?
      • Jakie wskaźniki wartości dodanej mierzyć? Przykłady i zastosowania KPI zakupowych dla kategorii zakupowej.
      • Jak rozliczać oszczędności a jak wartość dodaną w zakupach?
      • Komunikacja z zarządem i interesariuszami dotycząca rozliczania oszczędności, ale również unikania kosztów („cost avoidance”), płynności finansowej, inżynierii wartości, pracochłonności procesów etc…, czyli w jaki sposób podpisać porozumienie z zarządem dotyczące rozliczania oszczędności? Jakich informacji potrzebują i jak zbudować komunikację z głównymi interesariuszami, w celu ustalenia spójnej procedury i zrozumienia jak liczyć oszczędności?
    3. 3
      Organizacja pracy
      • Zarządzanie kategorią – tworzenie strategii dla kategorii zakupowej. Plan i zakres prac związanych z rozwojem kategorii zakupowej.
      • Podział na kategorie. Analiza wydatków – narzędzia analizy, kategoryzacja, wydatków, dostawców.
    4. 4
      Strategiczne zarządzanie dostawcami
      • Zarządzanie dostawcami – plan rozwoju bazy dostawców – narzędzia oceny dostawców dla tworzenia długofalowego planu rozwoju
      • Kategoryzacja dostawców – strategiczni, komercyjni, wąskie gardła.
      • Ocena ryzyka współpracy z dostawcami oraz ocena atrakcyjności klienta oczami dostawców.
      • Strategiczne zarządzanie dostawcami – rozwój alternatyw, konsolidacja.
      • Model zarządzania dostawcami tzw. grupy C.
      • Komunikacja z interesariuszami dotycząca zarządzania bazą dostawców.
      • Podział ról w zarządzaniu dostawcami – manager kategorii vs zakupy lokalne lub interesariusz.
    5. 5
      Analiza ryzyka i plan ciągłości biznesu w kontekście zarządzania dostawcami
      • Wysoki popyt na rynku oraz niska podaż:
        • Analiza łańcucha dostaw – czyli w którym miejscu tworzą się zatory i wąskie gardła?
        • Analiza dostawców „tier 2 „ oraz „tier 3” – czyli dostawców naszego dostawcy
      • Analiza ryzyka – rok 2020 bardziej niż kiedykolwiek nauczył, że konieczne jest tworzenie planów kontynuacji biznesu (contingency plan). Narzędzia analizy ryzyka i tworzenia planu ciągłości biznesu.
      • Analiza rynku, trendów rynkowych, poszukiwanie innowacji, wartości dodanej z dostawców – narzędzia elektroniczne badania rynku, raporty rynkowe.
      • Przygotowanie planu kontynuacji biznesu – „contingency plan” w kontekście potencjalnego zagrożenia braku ciągłości dostaw.
    6. 6
      Plan projektów oszczędnościowych
      • Przygotowanie programu oszczędnościowego – budowa „pipeline” projektów oszczędnościowych, podział ról i obowiązków w realizacji projektów.
      • Przygotowanie narzędzi i metodologii prac w realizacji i monitoringu projektów oszczędnościowych.
      • Projekt sourcingowy – jak zaplanować szczegółowy proces przetargowy, elementy procesu, instrukcja działania dla zespołu przetargowego oraz interesariuszy.
      • Inżynieria wartości – projekty Value Engineering jako jedna z głównych dźwigni oszczędnościowych (dla zakupów direct organizacja warsztatów IGW, dla zakupów indirect IGW podczas sourcingu). W jaki sposób przygotować pipeline oraz warsztaty generujące pomysły oszczędnościowe?
      • Poprawa płynności finansowej firmy – projekty cashflow, CS, VMI, Billing Schedule, ROA, outsourcing strategiczny.
    7. 7
      Analiza kosztowa
      • Zasady tworzenia modelu TCO – szablon modelu TCO dla zakupów direct oraz indirect
      • Analiza modelu Should Cost Model oraz TCO na wybranych przykładach
      • Wykorzystanie modelu TCO w procesie negocjacji i wyboru dostawcy
    8. 8
      Szablon strategii dla kategorii zakupowej
      • Szablon w ppt oraz excel dokumentu „Strategia dla kategorii zakupowej”
      • Omówienie i przykłady uzupełnienia, jak powinna wyglądać strategia dla kategorii zakupowej

    Jacek Jarmuszczak

    Praktyk, doświadczony manager zakupów, negocjacji zakupowych i strategii generowania oszczędności na międzynarodowych rynkach. Karierę zawodową rozpoczynał w polskich firmach branży FMCG, dla których prowadził negocjacje zakupowe z dostawcami z całego świata. Później dla dobrze znanej marki i lidera w swoim sektorze firmy Philips jako Global Strategic Buyer oraz Regional Project Manager dla obszaru Azji, tworzył strategię zakupową dla swojej kategorii, budował bazę dostawców, zarządzał relacjami oraz prowadził negocjacje handlowe z kluczowymi dostawcami. Później jako szef działu zakupów elektronicznych w Carlsberg Group, zarządzał zespołem który przeprowadzał ok 600 przetargów rocznie dla wszystkich zakładów na całym świecie. Jako Global Category Manager w Grupie Carlsberg, tworzył strategię zakupową i prowadził negocjacje z kluczowymi dostawcami w najbardziej wymagającym obszarze zakupów: IT, usług profesjonalnych oraz floty samochodowej. Ekspert w dziedzinie aukcji elektronicznych oraz e-systemów zarządzania zakupami. Posiada praktyczne doświadczenie w zakresie wdrażania i usprawniania narzędzi elektronicznych wspierających obszar zakupów (Ocena Dostawcy, Zarządzanie Kontraktami, Obieg Zapotrzebowań Wewnętrznych, Aukcje Elektroniczne). Wielomiesięczne kontrakty w Europie Zachodniej, USA, Azji oraz praca w centralnych strukturach globalnej korporacji, dostarczyły ogromnego doświadczenia w zarządzaniu biznesem o charakterze międzykulturowym. Łączna wartość zakupów, które negocjował w trakcie swojego dotychczasowego doświadczenia przekracza miliard Euro i wciąż rośnie.

    Jaką wartość dla Twojej firmy generuje kategoria, którą zarządzasz?

    Jaki masz pomysł na swoją kategorię?

    Dla kogo pracujesz?

    Kto pierwszy zorientuje się, jeśli odejdziesz z firmy?

    W jaki sposób mierzysz wartość, jaką realizujesz dla firmy?

    To tylko kilka pytań, na które odpowiedzi szuka MANAGER KATEGORII.

    W trakcie szkolenia odpowiemy na te oraz inne pytania typowo biznesowe. Kategoria zakupowa to mała acz niezależna jednostka biznesowa. Zadaniem MANAGERA KATEGORII jest rozumienie wyzwań naszego biznesu oraz wychodzenie z inicjatywą zmian / usprawnień – pro-aktywność.

    Szkolenie to dedykujemy w szczególności: kierownikom i dyrektorom działów zakupów, menedżerom kategorii zakupowych, specjalistom ds. zakupów oraz kupcom kategorii zainteresowanych tematem budowy strategii dla kategorii oraz skutecznym wdrażaniem usprawnień na ich podstawie w oparciu o profesjonalne narzędzia i sprawdzone metody

    Zarządzanie kategorią zakupową to proces planowania, organizowania i kontrolowania działań związanych z zakupem i zarządzaniem produktami lub usługami w konkretnej kategorii. Jest to kluczowy element działalności przedsiębiorstwa, mający na celu zapewnienie, że firma nabywa produkty lub usługi w sposób efektywny, oszczędzając koszty i jednocześnie spełniając wymagania klientów.

    Jaką wartość dla Twojej firmy generuje kategoria, którą zarządzasz?

    Jaki masz pomysł na swoją kategorię?

    Dla kogo pracujesz?

    Kto pierwszy zorientuje się, jeśli odejdziesz z firmy?

    W jaki sposób mierzysz wartość, jaką realizujesz dla firmy?

    To tylko kilka pytań, na które odpowiedzi szuka MANAGER KATEGORII.

    W trakcie szkolenia odpowiemy na te oraz inne pytania typowo biznesowe. Kategoria zakupowa to mała acz niezależna jednostka biznesowa. Zadaniem MANAGERA KATEGORII jest rozumienie wyzwań naszego biznesu oraz wychodzenie z inicjatywą zmian / usprawnień – pro-aktywność.

    Program szkolenia

    Moduł 1Wartość Dodana realizowana w ramach kategorii zakupowej

    1. Jaką wartość realizujesz w swojej firmie? Jaka jest rola działu zakupów oraz Twojej kategorii zakupowej w organizacji?
    2. Dla kogo pracujesz? Mapowanie interesariuszy.
    3. Z jakimi problemami, wyzwaniami mierzy się nasz biznes? Rozpoznanie potrzeb biznesu.
    4. W jaki sposób Twoja kategoria zakupowa kontrybuuje do rozwiązywania tych problemów i wyników firmy?
    5. Stworzenie planu zarządzania kategorią zakupową i komunikacji z interesariuszami – Governance Model.

    Moduł 2Procedura liczenia oszczędności

    1. Jak rozliczać wartość dodaną kategorii zakupowej i działu zakupów?
    2. Pięć dźwigni oszczędnościowych – prezentacja i omówienie. Jak policzyć ROI z działu zakupów?
    3. Jakie wskaźniki wartości dodanej mierzyć? Przykłady i zastosowania KPI zakupowych dla kategorii zakupowej.
    4. Jak rozliczać oszczędności a jak wartość dodaną w zakupach?
    5. Komunikacja z zarządem i interesariuszami dotycząca rozliczania oszczędności, ale również unikania kosztów („cost avoidance”), płynności finansowej, inżynierii wartości, pracochłonności procesów etc…, czyli w jaki sposób podpisać porozumienie z zarządem dotyczące rozliczania oszczędności? Jakich informacji potrzebują i jak zbudować komunikację z głównymi interesariuszami, w celu ustalenia spójnej procedury i zrozumienia jak liczyć oszczędności?

    Moduł 3Organizacja pracy

    1. Zarządzanie kategorią – tworzenie strategii dla kategorii zakupowej. Plan i zakres prac związanych z rozwojem kategorii zakupowej.
    2. Podział na kategorie. Analiza wydatków – narzędzia analizy, kategoryzacja, wydatków, dostawców.

    Moduł 4Strategiczne zarządzanie dostawcami

    1. Zarządzanie dostawcami – plan rozwoju bazy dostawców – narzędzia oceny dostawców dla tworzenia długofalowego planu rozwoju.
    2. Kategoryzacja dostawców – strategiczni, komercyjni, wąskie gardła.
    3. Ocena ryzyka współpracy z dostawcami oraz ocena atrakcyjności klienta oczami dostawców.
    4. Strategiczne zarządzanie dostawcami – rozwój alternatyw, konsolidacja.
    5. Model zarządzania dostawcami tzw. grupy C.
    6. Komunikacja z interesariuszami dotycząca zarządzania bazą dostawców.
    7. Podział ról w zarządzaniu dostawcami – manager kategorii vs zakupy lokalne lub interesariusz.

    Moduł 5Analiza ryzyka i plan ciągłości biznesu w kontekście zarządzania dostawcami

    1. Wysoki popyt na rynku oraz niska podaż
      • Analiza łańcucha dostaw – czyli w którym miejscu tworzą się zatory i wąskie gardła?
      • Analiza dostawców „tier 2 „ oraz „tier 3” – czyli dostawców naszego dostawcy
    2. Analiza ryzyka – rok 2020 bardziej niż kiedykolwiek nauczył, że konieczne jest tworzenie planów kontynuacji biznesu (contingency plan). Narzędzia analizy ryzyka i tworzenia planu ciągłości biznesu.
    3. Analiza rynku, trendów rynkowych, poszukiwanie innowacji, wartości dodanej z dostawców – narzędzia elektroniczne badania rynku, raporty rynkowe.
    4. Przygotowanie planu kontynuacji biznesu – „contingency plan” w kontekście potencjalnego zagrożenia braku ciągłości dostaw.

    Moduł 6Plan projektów oszczędnościowych

    1. Przygotowanie programu oszczędnościowego – budowa „pipeline” projektów oszczędnościowych, podział ról i obowiązków w realizacji projektów.
    2. Przygotowanie narzędzi i metodologii prac w realizacji i monitoringu projektów oszczędnościowych.
    3. Projekt sourcingowy – jak zaplanować szczegółowy proces przetargowy, elementy procesu, instrukcja działania dla zespołu przetargowego oraz interesariuszy.
    4. Inżynieria wartości – projekty Value Engineering jako jedna z głównych dźwigni oszczędnościowych (dla zakupów direct organizacja warsztatów IGW, dla zakupów indirect IGW podczas sourcingu). W jaki sposób przygotować pipeline oraz warsztaty generujące pomysły oszczędnościowe?
    5. Poprawa płynności finansowej firmy – projekty cashflow, CS, VMI, Billing Schedule, ROA, outsourcing strategiczny.

    Moduł 7Analiza kosztowa

    1. Zasady tworzenia modelu TCO – szablon modelu TCO dla zakupów direct oraz indirect
    2. Analiza modelu Should Cost Model oraz TCO na wybranych przykładach
    3. Wykorzystanie modelu TCO w procesie negocjacji i wyboru dostawcy

    Moduł 8Szablon strategii dla kategorii zakupowej

    1. Szablon w ppt oraz excel dokumentu „Strategia dla kategorii zakupowej”
    2. Omówienie i przykłady uzupełnienia, jak powinna wyglądać strategia dla kategorii zakupowej

    W cenie uwzględniono koszty:

    • 16 godzin lekcyjnych intensywnych warsztatów,
    • materiałów szkoleniowych i pomocniczych,
    • serwisu kawowego oraz lunchu,
    • imiennego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.

    Co powiedzieli uczestnicy o tym szkoleniu:

    Będę bardzo polecać, zarówno trenera jak i firmę szkoleniową

    uczestnik szkolenia

    maj 2024 r.

    Narzędzia udostępnione i zaprezentowane w czasie szkolenia.

    Wykorzystam je na pewno w swojej pracy

    uczestnik szkolenia

    maj 2024 r.

    Przykłady z życia.

    Jasna i luźna forma prowadzenia zajęć.

    uczestnik szkolenia

    maj 2024 r.