Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji – perspektywa psychologiczna, społeczna, prawna

Główny cel szkolenia:

  • Zapobieganie nieprawidłowym i nieetycznym zjawiskom będące podstawą do realizacji prawnego obowiązku przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji (zgodnie z zapisami Kodeksu pracy).
  • Zapewnienie nowoczesnej, kompleksowej i zgodnej z aktualnymi przepisami wiedzy, a także dostarczenie narzędzi profilaktyki i reagowania na niewłaściwe zachowania, mogące nosić znamiona mobbingu, dyskryminacji i innych nieprawidłowości.

Korzyści dla pracownika:

  • wzmocniona pewność siebie i umiejętność obrony przed niewłaściwym zachowaniem,
  • sprawniejsze zapobieganie mobbingowi przez działanie w najbliższym otoczeniu i reagowanie w sytuacji zagrożenia nieprawidłowymi zjawiskami.

Korzyści dla organizacji:

  • skuteczniejsze przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji (na poziomie relacji pracowniczych, zespołów oraz w całej organizacji) zgodnie z wymogami prawnymi i najnowszą wiedzą,
  • szersza świadomość praw pracownika i obowiązków pracodawcy wynikających z przepisów Kodeksu pracy,
  • większa gotowość do podejmowania konkretnych, adekwatnych działań w przypadku, gdy nieprawidłowości wystąpią,
  • tworzenie środowiska pracy opartego na szacunku i wolnego od przemocy.
  • Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.

  • Program szkolenia

    Wykładowca

    Adresaci

    Informacje organizacyjne

    1. 1
      Mobbing, dyskryminacja, molestowanie – aspekty psychologiczne i prawne
      • Cechy charakterystyczne mobbingu.
      • Zachowania mobbingowe i ich cele – lista Leymanna.
      • Mobbing a prawa pracownika i obowiązki pracodawcy.
      • Definicja kodeksowa mobbingu – Jak ją odczytywać? Jakie ma konsekwencje w praktyce?
      • Ważne pytania: Jakie są prawne przesłanki uznania zachowań za mobbing? Jak długo trwa mobbing? Kto może być mobberem wg Kodeksu pracy? Kto prawnie odpowiada za wystąpienie mobbingu u pracodawcy?
      • Rodzaje dyskryminacji ze względu na przyjęte kryterium (wiek, płeć, niepełnosprawność i inne).
      • Dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia.
      • Szczególne formy dyskryminacji (molestowanie, molestowanie seksualne, zachęcanie do dyskryminacji, mowa nienawiści) oraz inne nieetyczne zachowania.
      • Różnice między mobbingiem a dyskryminacją.
    2. 2
      Przyczyny, skala i rozwój mobbingu i dyskryminacji
      • Czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia mobbingu – ekonomiczne, społeczne, związane z cechami organizacji, zespołu oraz z kadrą kierowniczą.
      • Czy konflikt może być przyczyną mobbingu? Czym różnią się od siebie te zjawiska?
      • Czy można przewidzieć, na podstawie cech osobowości, kto będzie mobberem, a kto ofiarą mobbingu?
      • Skąd się biorą zachowania dyskryminacyjne?
      • Skala zjawisk w Polsce i UE.
      • Grupy społeczne szczególnie narażone na mobbing i dyskryminację.
      • Fazy rozwoju mobbingu.
      • Skutki mobbingu: (indywidualne, organizacyjne, społeczne).
    3. 3
      Rozpoznawanie i reagowanie na mobbing i dyskryminację
      • Co faktycznie jest, a co nie jest mobbingiem? Przegląd (z przykładami) na podstawie najważniejszych orzeczeń Sądu Najwyższego.
      • Jak pracownik może sprawdzić, czy jest w grupie ryzyka mobbingu?
      • Kiedy mamy do czynienia z dyskryminacją? Orzecznictwo SN w pigułce.
      • Jak reagować na niewłaściwe zachowania? Perspektywa ofiary i świadka.
      • Rola pracodawcy i kadry kierowniczej w reagowaniu na mobbing i dyskryminację – zgodnie z nowoczesnym podejściem i aktualnym stanem prawnym.
      • Działania formalne, które może podjąć ofiara mobbingu (w organizacji i poza organizacją).
      • Droga sądowa – czy łatwo o wygraną? Statystyki i specyfika spraw.
      • Inne przepisy (poza Kodeksem pracy) na podstawie których można dochodzić swoich praw.
      • Skorzystanie ze zgłoszenia do Państwowej Inspekcji Pracy.
    4. 4
      Radzenie dobie z mobbingiem - perspektywa indywidualna pracownika, profilaktyka mobbingu i dyskryminacji
      • Trudności i najbardziej nieefektywne sposoby radzenia sobie z mobbingiem.
      • Jak może chronić siebie pracownik? Dobór odpowiedniej strategii działania.
      • Jak przeciwdziałać mobbingowi w organizacji, odpowiadając na wyzwania XXI wieku (działania diagnostyczne, informacyjne, szkoleniowe, rozwiązania systemowe i inne).

    Emilia Sałacka-Mańka

    Trener, psycholog, konsultant Extended DISC. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w obszarze HR, w środowisku biznesowym oraz w służbie cywilnej. Pracowała jako konsultant i rekruter w firmach doradztwa personalnego i agencji reklamy RTB (rekrutacje na stanowiska techniczne, IT, menedżerskie, marketingowe, administracyjne oraz wiele innych). Przygodę ze szkoleniami rozpoczęła pracując na stanowisku psychologa w służbach mundurowych. W Komendzie Głównej Policji odpowiadała za rozwój obszaru zarządzania zasobami ludzkimi. Szkoliła kadrę kierowniczą, policjantów i pracowników. Przeprowadzała badania psychologiczne i rekrutacje wewnętrzne. Kilka lat pracowała jako trener wewnętrzny oraz specjalista ds. szkoleń i rozwoju w jednym z urzędów centralnych. Jest autorką wciągających prezentacji, nieszablonowych warsztatów i przydatnych ćwiczeń, doradcą wystąpień publicznych. Stworzyła projekt Asertywna.com.pl – fanpage psychoedukacyjny w mediach społecznościowych na temat asertywności i pewności siebie kobiet. Ma doświadczenie w prowadzeniu różnych form szkoleń online, webinarów a także wystąpień live w mediach społecznościowych. Wiele osób, z którymi pracowała, twierdzi, że budowanie relacji oraz kreatywność to jej mocne strony. Uwielbia pracować z ludźmi, występować publicznie i poszukiwać nowych sposobów przekazywania wiedzy. Nie wyobraża sobie pracy (i życia) bez stałego uczenia się i dzielenia wiedzą.

    pracodawcy, kadra kierownicza, pracownicy, działy HR, członkowie komisji antymobbingowych, pracownicy na stanowiskach związanych z przeciwdziałaniem nieetycznym zachowaniom, wszyscy dla których ważne jest budowanie w pracy zdrowych relacji.

    W czasie szkolenia treści psychologiczne przeplatają się z treściami prawnymi, trenerka przedstawia przykłady ze spraw o mobbing – orzeczenia Sądu Najwyższego oraz casy z indywidualnej perspektywy.

    Nie znalazłeś terminu szkolenia? Obecnie realizujemy je jedynie w formule zamkniętej.

    Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o możliwości przeprowadzenia szkolenia zamkniętego dla Twojej organizacji.