Kaizen personalny

Jak zadbać o naszą produktywność osobistą i skutecznie rozwijać kompetencje

W gospodarce opartej na wiedzy sukces przypada w udziale tym, którzy dobrze znają samych siebie, swoje mocne strony, system wartości oraz metody i styl pracy.
Peter F. Drucker

Jak poradzić sobie w świecie nadmiaru, skomplikowania, złożoności, przebodźcowania?

Żyjemy w czasach, kiedy wszystko dynamicznie się zmienia. Każdy dzień dostarcza nam mnóstwa nowych informacji, wyzwań i problemów. To świat nieprzewidywalny, niepewny, niejednoznaczny. Przeciwwagą dla niego jest umiejętność radzenia sobie z przeciążeniem kognitywnym, umiejętność zarządzania aktywnościami i zasobami (w tym informacyjnymi), świadomość konieczności zmiany sposobu myślenia, oraz umiejętność skutecznego rozwijania kompetencji.

Powinniśmy zastanowić się nad tym: Jak szkodzi nam nadmiar i skomplikowanie? Co wpływa na naszą produktywność, a co ją zabiera? Na co marnujemy najwięcej czasu? Czego marnujemy najwięcej? Czy myślimy tandetnie? Czy uczymy się skutecznie? Czy jesteśmy uważni i potrafimy się koncentrować na działaniach? Co z naszą organizacją pracy? Jak definiujemy cele? Czy planujemy? Czy wiemy w czym jesteśmy dobrzy?

Warsztaty Kaizen Personalny

To tylko wybrane pytania, na które spróbujemy poszukać odpowiedzi podczas szkolenia. Nasza droga do doskonalenia będzie wiodła ścieżkami zasad i instrumentów nauk o zarządzaniu, szczególnie tzw. szczupłego zarządzania (Lean), psychologii, kognitywistyki i zdrowego rozsądku, a wszystko to w duchu małych kroków Kaizen.

 

  • Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.

  • Program szkolenia

    Wykładowca

    Adresaci

    Informacje organizacyjne

    1. 1
      Produktywność, skuteczność działania i marnotrawstwo w życiu osobistym, oraz zawodowym 
      • Czym jest produktywność i co na nią wpływa?
      • Kaizen personalny jako podejście do ciągłego i produktywnego doskonalenia naszych działań
      • Wpływ całościowego spojrzenia i analizy kontekstu na jakość i skuteczność naszej pracy
      • Czym jest wielozadaniowość i czy ma sens?
      • O gromadzeniu danych i informacji - sztuka aktywnego słuchania, obserwowania i zadawania pytań
      • Jak dostrzegać marnotrawstwo (muda)?
      • Źródła marnotrawstwa w obszarze aktywności zawodowych i osobistych
    2. 2
      Zasady i instrumenty Kaizenu personalnego 
      • Diagnozowanie stanu istniejącego
      • Definiowanie celów, planowanie pracy
      • Ile czasu marnotrawimy i na co? - identyfikacja największych złodziei czasu, wprowadzenie przepływu, organizacja pracy, zarządzanie sobą w czasie
      • Checklist czy kanban?
      • Myślenie wizualne i zarządzanie wizualne w służbie produktywności
      • Pięć zasad zarządzania stanowiskiem pracy (5S)
      • Dlaczego niektóre zespoły są produktywne, a inne nie? – o współpracy i pracy zespołowej
      • Zarządzanie informacją – jak poradzić sobie z tsunami informacyjnym i przebodźcowaniem
      • Skuteczne rozwiązywanie problemów (z zastosowaniem m.in. 5Why, diagramu Ishikawy, Raportu A3/A3 Thinking)
    3. 3
      Myślenie twórcze – bo nie jesteśmy w stanie rozwiązać problemu tą samą drogą, którą go stworzyliśmy
      • Kreatywność w dobie AI
      • Wybrane zasady i instrumenty twórczego myślenia
    4. 4
      Myślenie krytyczne – czyli o myśleniu racjonalnym
      • O faktach, opiniach i fałszu
      • Filtry poznawcze
      • Wpływ schematów rozumowania i błędów poznawczych na postrzeganie rzeczywistości – czyli o tym, jak bardzo się mylimy
    5. 5
      Wsparcie w procesie samodoskonalenia
      • Otoczenie a produktywność
      • Prezentowanie wyników pracy w duchu Zen
      • Zarządzanie uważnością (mindfulness) i poprawa koncentracji
      • Sztuka odpoczywania – bo jeżeli chcesz przyspieszyć, musisz zwolnić
      • Skuteczne rozwijanie kompetencji – czyli jak uczyć się, żeby to miało sens
      • Psychologia pozytywna
    6. 6
      Budowanie strategii rozwoju kompetencji w świecie VUCA, cyber-fizycznym i AI
      • O kompetencjach w XXI wieku
      • Opracowanie skrojonej na miarę strategii rozwijania kompetencji
    7. 7
      Podsumowanie

    Iwona Burka

    Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu, wykładowca uczelniany, adiunkt w Akademii Górnośląskiej w Katowicach, trener biznesu. Wieloletni praktyk w zakresie wdrażania i optymalizowania systemów zarządzania w organizacjach. Uczestniczka konferencji naukowych krajowych i międzynarodowych, autorka i współautorka licznych publikacji z zakresu systemów zarządzania, filozofii Kaizen i koncepcji Lean, w tym książki "Lean Service w teorii i praktyce" poświęconej problematyce eliminowania marnotrawstwa w organizacjach usługowych. W swoich działaniach łączy pracę naukową z praktyką w biznesie. Od ponad dwudziestu lat usprawnia procesy w organizacjach, prowadzi doradztwo dla przedsiębiorstw, treningi biznesowe, lektoraty i webinary. Jej pasją jest upraszczanie, eliminowanie marnotrawstwa, złożoności i skomplikowania, a co za tym idzie zwiększanie produktywności. Jest, jak sama siebie określa, „Simplicity Designerem”, który nieustannie doskonali swój mindset, rozwijając i promując różne sposoby myślenia. Chodzi o to, by radzić sobie w świecie złożonym, skomplikowanym, niejednoznacznym i niepewnym, w świecie, w którym nasze aktywności coraz częściej zastępują maszyny i algorytmy. Jako pasjonatka efektywnego działania, skupia się też na mądrym i sprawnym uczeniu się, włączając w procesy edukacyjne myślenie twórcze, krytyczne, produktywne oraz wizualne. W Akademii Górnośląskiej opiekuje się Kołem Naukowym Zarządzania „Modny Umysł”.

    „Kaizen personalny” to warsztaty pełne zabaw, gier i humoru, których celem jest zwiększenie produktywności osobistej, żeby wygospodarować czas na odpoczynek i myślenie.

    Podczas szkolenia uczestnicy poznają między innymi zasady filozofii Kaizen i możliwości jej stosowania w rozwoju osobistym, podnoszeniu kompetencji własnych oraz umiejętności pracowników i współpracowników. Dowiedzą się też jakie instrumenty można wykorzystywać do zwiększania efektywności działań, aby stworzyć swoją własną strategię rozwoju i trwałej poprawy efektywności pracy zarówno na gruncie zawodowym, jak i osobistym. Nauczą się identyfikować oraz minimalizować marnotrawstwo wszechobecne w życiu każdego z nas, poprawiać jakość myślenia, aktywnie słuchać, skutecznie obserwować i mądrze pytać. Uczestnicy dowiedzą się dlaczego niektóre zespoły są produktywne, a inne nie, oraz jak wspierać produktywność.

    Na jakie problemy odpowiada szkolenie?

    • problemy z radzeniem sobie z przeciążeniem poznawczym, głównie tzw. tsunami informacyjnym
    • trudności z organizowaniem pracy i aktywności, z definiowaniem celów oraz planowanie
    • trudności z dostrzeganiem marnotrawstwa
    • nieświadomość wpływu schematów myślenia oraz filtrów poznawczych na wnioskowanie
    • problemy z myśleniem nieszablonowym

    Jakie narzędzia otrzymają uczestnicy?

    • 7 muda – lista źródeł marnotrawstwa
    • narzędzia Kaizenu personalnego umożliwiające zbudowanie własnego systemu zarządzania aktywnościami
    • zasady oraz instrumenty myślenia twórczego (kreatywności) oraz krytycznego (racjonalności)
    • wybrane instrumenty myślenia wizualnego
    • wybrane narzędzia skutecznego rozwiązywania problemów
    • zestaw zasad budowania strategii rozwijania kompetencji oraz lista kompetencji XXI wieku
    • zestaw narzędzi wspierania produktywności
    • zasady budowania skutecznych zespołów

    Korzyści dla organizacji

    • wzrost produktywności
    • umiejętność organizowania pracy, zadań oraz planowania i definiowania celów
    • umiejętność identyfikowania oraz minimalizowania marnotrawstwa
    • skuteczne rozwiązywanie problemów
    • umiejętność wykorzystania w pracy myślenia twórczego, krytycznego, wizualnego i holistycznego

    jak zadbać o naszą produktywność osobistą i skutecznie rozwijać kompetencje

    W gospodarce opartej na wiedzy sukces przypada w udziale tym, którzy dobrze znają samych siebie, swoje mocne strony, system wartości oraz metody i styl pracy.

    Peter F. Drucker

    Jak poradzić sobie w świecie nadmiaru, skomplikowania, złożoności, przebodźcowania?

    Żyjemy w czasach, kiedy wszystko dynamicznie się zmienia. Każdy dzień dostarcza nam mnóstwa nowych informacji, wyzwań i problemów. To świat nieprzewidywalny, niepewny, niejednoznaczny. Przeciwwagą dla niego jest umiejętność radzenia sobie z przeciążeniem kognitywnym, umiejętność zarządzania aktywnościami i zasobami
    (w tym informacyjnymi), świadomość konieczności zmiany sposobu myślenia, oraz umiejętność skutecznego rozwijania kompetencji.

    Powinniśmy zastanowić się nad tym: Jak szkodzi nam nadmiar i skomplikowanie? Co wpływa na naszą produktywność, a co ją zabiera? Na co marnujemy najwięcej czasu? Czego marnujemy najwięcej? Czy myślimy tandetnie? Czy uczymy się skutecznie? Czy jesteśmy uważni i potrafimy się koncentrować na działaniach?
    Co z naszą organizacją pracy? Jak definiujemy cele? Czy planujemy? Czy wiemy w czym jesteśmy dobrzy?

    To tylko wybrane pytania, na które spróbujemy poszukać odpowiedzi podczas szkolenia. Nasza droga do doskonalenia będzie wiodła ścieżkami zasad i instrumentów nauk o zarządzaniu, szczególnie tzw. szczupłego zarządzania (Lean), psychologii, kognitywistyki i zdrowego rozsądku, a wszystko to w duchu małych kroków Kaizen.

    „Kaizen personalny” to warsztaty pełne zabaw, gier i humoru, których celem jest zwiększenie produktywności osobistej, żeby wygospodarować czas na odpoczynek i myślenie.

    Podczas szkolenia uczestnicy poznają między innymi zasady filozofii Kaizen i możliwości jej stosowania w rozwoju osobistym, podnoszeniu kompetencji własnych oraz umiejętności pracowników i współpracowników. Dowiedzą się też jakie instrumenty można wykorzystywać do zwiększania efektywności działań, aby stworzyć swoją własną strategię rozwoju i trwałej poprawy efektywności pracy zarówno na gruncie zawodowym, jak i osobistym. Nauczą się identyfikować oraz minimalizować marnotrawstwo wszechobecne w życiu każdego z nas, poprawiać jakość myślenia, aktywnie słuchać, skutecznie obserwować i mądrze pytać. Uczestnicy dowiedzą się dlaczego niektóre zespoły są produktywne, a inne nie, oraz jak wspierać produktywność.

    Najważniejszym i największym triumfem człowieka jest zwycięstwo nad samym sobą.
    Platon

    Na jakie problemy odpowiada szkolenie?

    • problemy z radzeniem sobie z przeciążeniem poznawczym, głównie tzw. tsunami informacyjnym
    • trudności z organizowaniem pracy i aktywności, z definiowaniem celów oraz planowaniem
    • trudności z dostrzeganiem marnotrawstwa
    • nieświadomość wpływu schematów myślenia oraz filtrów poznawczych na wnioskowanie
    • problemy z myśleniem nieszablonowym

    Jakie narzędzia otrzymają uczestnicy?

    • 7 muda – lista źródeł marnotrawstwa
    • narzędzia Kaizenu personalnego umożliwiające zbudowanie własnego systemu zarządzania aktywnościami
    • zasady oraz instrumenty myślenia twórczego (kreatywności) oraz krytycznego (racjonalności)
    • wybrane instrumenty myślenia wizualnego
    • wybrane narzędzia skutecznego rozwiązywania problemów
    • zestaw zasad budowania strategii rozwijania kompetencji oraz lista kompetencji XXI wieku
    • zestaw narzędzi wspierania produktywności
    • zasady budowania skutecznych zespołów

    Korzyści dla organizacji

    • wzrost produktywności
    • umiejętność organizowania pracy, zadań oraz planowania i definiowania celów
    • umiejętność identyfikowania oraz minimalizowania marnotrawstwa
    • skuteczne rozwiązywanie problemów
    • umiejętność wykorzystania w pracy myślenia twórczego, krytycznego, wizualnego
      i holistycznego

    Program szkolenia

    Produktywność, skuteczność działania i marnotrawstwo w życiu osobistym, oraz zawodowym 

    • Czym jest produktywność i co na nią wpływa?
    • Kaizen personalny jako podejście do ciągłego i produktywnego doskonalenia naszych działań
    • Wpływ całościowego spojrzenia i analizy kontekstu na jakość i skuteczność naszej pracy
    • Czym jest wielozadaniowość i czy ma sens?
    • O gromadzeniu danych i informacji – sztuka aktywnego słuchania, obserwowania
      i zadawania pytań
    • Jak dostrzegać marnotrawstwo (muda)?
    • Źródła marnotrawstwa w obszarze aktywności zawodowych i osobistych

    Zasady i instrumenty Kaizenu personalnego 

    • Diagnozowanie stanu istniejącego
    • Definiowanie celów, planowanie pracy
    • Ile czasu marnotrawimy i na co? – identyfikacja największych złodziei czasu, wprowadzenie przepływu, organizacja pracy, zarządzanie sobą w czasie
    • Checklist czy kanban?
    • Myślenie wizualne i zarządzanie wizualne w służbie produktywności
    • Pięć zasad zarządzania stanowiskiem pracy (5S)
    • Dlaczego niektóre zespoły są produktywne, a inne nie? – o współpracy i pracy zespołowej
    • Zarządzanie informacją – jak poradzić sobie z tsunami informacyjnym i przebodźcowaniem
    • Skuteczne rozwiązywanie problemów (z zastosowaniem m.in. 5Why, diagramu Ishikawy, Raportu A3/A3 Thinking)

    Myślenie twórcze – bo nie jesteśmy w stanie rozwiązać problemu tą samą drogą, którą go stworzyliśmy

    • Kreatywność w dobie AI
    • Wybrane zasady i instrumenty twórczego myślenia

    Myślenie krytyczne – czyli o myśleniu racjonalnym

    • O faktach, opiniach i fałszu
    • Filtry poznawcze
    • Wpływ schematów rozumowania i błędów poznawczych na postrzeganie rzeczywistości – czyli o tym, jak bardzo się mylimy

    Wsparcie w procesie samodoskonalenia

    • Otoczenie a produktywność 
    • Prezentowanie wyników pracy w duchu Zen
    • Zarządzanie uważnością (mindfulness) i poprawa koncentracji
    • Sztuka odpoczywania – bo jeżeli chcesz przyspieszyć, musisz zwolnić
    • Skuteczne rozwijanie kompetencji – czyli jak uczyć się, żeby to miało sens
    • Psychologia pozytywna

    Budowanie strategii rozwoju kompetencji w świecie VUCA, cyber-fizycznym i AI

    • O kompetencjach w XXI wieku
    • Opracowanie skrojonej na miarę strategii rozwijania kompetencji

    Podsumowanie

    Nie znalazłeś terminu szkolenia? Obecnie realizujemy je jedynie w formule zamkniętej.

    Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o możliwości przeprowadzenia szkolenia zamkniętego dla Twojej organizacji.