Gry psychologiczne – dlaczego i w co gramy?

Gramy wszyscy.

Czasem wystarczy jeden komentarz, specyficzny ton głosu, spojrzenie lub brak kontaktu wzrokowego i uruchamia się proces. Znika cel i fakty, których rozmowa dotyczy. Wychodzą sprawy, tematy i odczucia, które nie zostały wcześniej zwerbalizowane.

Przyczyną takiego stanu są gry psychologiczne, jakie ze sobą toczymy. Możemy je zaobserwować i poczuć w naszych reakcjach. Ból głowy, ściśnięty żołądek, przyspieszony oddech, pustka w głowie – to tylko niektóre symptomy, które nam wtedy towarzyszą. Ktoś atakuje, ktoś się broni, ktoś broni kogoś. Ofiara, Ratownik i Prześladowca – trzy role, jakie przyjmujemy, wchodząc w trójkąt dramatyczny. Taką sekwencję można także zaobserwować w pracy z zespołami i organizacjami.

  • Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.

  • Program szkolenia

    Wykładowca

    Adresaci

    Informacje organizacyjne

    1. 1
      Gry psychologiczne w organizacji.   
      • Kontrakt jako sposób na konstruktywne relacje, współodpowiedzialność, w tym minimalizowanie lub zatrzymywanie gier.
      • Czym jest gra psychologiczna? Czym są gry władzy?
      • Znaki rozpoznania – rodzaje i ich znaczenie w codziennym życiu organizacji.
      • Twoja mapa znaków rozpoznania.
    2. 2
      Pułapki w pracy menedżera - w jaki sposób rozpoznasz, że grasz?   
      • „Zaczepki”, ”przynęty” – nasza codzienność i ich konsekwencje. Jakie „zaczepki” w Twoim zespole czy organizacji, mogą uruchomić sekwencję gry na różnych poziomach?
      • Role w trójkącie dramatycznym: Prześladowca, Ratownik, Ofiara.
      • „Apteczka” – czyli jak radzić sobie, by nie wchodzić w role.
    3. 3
      Kiedy zaczynają się gry psychologiczne i jaki masz w nich udział?     
      • Trzy poziomy gier – po czym rozpoznasz, na którym jesteś Ty i Twój zespół?
      • W co grają ludzie - poznaj dynamikę gier psychologicznych wg. Erica Berne’a
    4. 4
      Rodzaje gier w organizacji – ćwiczenia na wybranych grach.  
      • Moje lepsze? Umęczona? Tak, ale… - brzmi znajomo?
      • Przykłady popularnych gier w życiu prywatnym, np. gry sąsiedzkie.
      • Rodzaje gier w organizacji, np. gry pasywności, oporu, uwodzenia.
    5. 5
      Sposoby radzenia sobie z grami psychologicznymi.       
      • Konstruktywne strategie radzenia sobie z grami.
      • Zachowania asertywne jako narzędzie reagowania na wybrane gry w kontekście zarządzania zespołem (budowanie atmosfery pracy, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów, efektywność).
    6. 6
      Przyczyny i konsekwencje gier w organizacji.       
      • Z jakich powodów gramy w organizacji?
      • Rachunek strat i korzyści z udziału w grach psychologicznych.
      • Analiza przyczyn gier w organizacji i poziomu, na którym się odbywają – zainspirowanie do stworzenia planów działań prowadzących do ich zmniejszania lub zatrzymywania.

    Elżbieta Stelmach

    Trenerka biznesu z ponad 20 – letnim doświadczeniem, doradca zawodowy, coach kariery i kryzysowy, pedagog, przedsiębiorca, Certyfikowana Trenerka FRIS®, Praktyk Analizy Transakcyjnej, trener i facylitator Super Skills, konsultant FACET5. Współpracuje z uczelniami wyższymi jako trener/szkoleniowiec i wykładowca na studiach podyplomowych w WSB, Uniwersytecie Szczecińskim, Akademii Morskiej oraz jako wykładowca studiów MBA dla Akademii Leona Koźmińskiego. Pracuje w firmach z branż: IT, usługowych, produkcyjnych, handlowych, tworząc programy rozwojowe, budując strategie rozwoju pracowników i menedżerów, oraz kompetencje społeczne. Wśród jej klientów są również jednostki administracji publicznej, sądy, uczelnie oraz placówki oświatowe. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu efektywnej komunikacji, negocjacji, autoprezentacji i wystąpień publicznych, budowania i zarządzania zespołem, asertywności, analizy transakcyjnej w biznesie, wypalenia zawodowego i stresu.

    Jeśli interesują Cię mechanizmy gier psychologicznych i chcesz poznać konstruktywne strategie radzenia sobie z nimi, to ten warsztat jest dla Ciebie. Być może rozpoznanie gier i nazywanie ról w trójkącie dramatycznym będzie tym, co pomoże Ci budować efektywniejszą organizację, skuteczniej porozumiewać się z innymi i poprawić atmosferę w pracy zespołowej.

    Gramy wszyscy.

    Czasem wystarczy jeden komentarz, specyficzny ton głosu, spojrzenie lub brak kontaktu wzrokowego i uruchamia się proces. Znika cel i fakty, których rozmowa dotyczy. Wychodzą sprawy, tematy i odczucia, które nie zostały wcześniej zwerbalizowane.

    Przyczyną takiego stanu są gry psychologiczne, jakie ze sobą toczymy. Możemy je zaobserwować i poczuć w naszych reakcjach. Ból głowy, ściśnięty żołądek, przyspieszony oddech, pustka w głowie – to tylko niektóre symptomy, które nam wtedy towarzyszą. Ktoś atakuje, ktoś się broni, ktoś broni kogoś. Ofiara, Ratownik i Prześladowca – trzy role, jakie przyjmujemy, wchodząc w trójkąt dramatyczny. Taką sekwencję można także zaobserwować w pracy z zespołami i organizacjami.

    Jeśli interesują Cię mechanizmy gier psychologicznych i chcesz poznać konstruktywne strategie radzenia sobie z nimi, to ten warsztat jest dla Ciebie. Być może rozpoznanie gier i nazywanie ról w trójkącie dramatycznym będzie tym, co pomoże Ci budować efektywniejszą organizację, skuteczniej porozumiewać się z innymi i poprawić atmosferę w pracy zespołowej.

    Program szkolenia

    • Gry psychologiczne w organizacji.    
      • Kontrakt jako sposób na konstruktywne relacje, współodpowiedzialność, w tym minimalizowanie lub zatrzymywanie gier.
      • Czym jest gra psychologiczna? Czym są gry władzy?
      • Znaki rozpoznania – rodzaje i ich znaczenie w codziennym życiu organizacji.
      • Twoja mapa znaków rozpoznania.
    • Pułapki w pracy menedżera – w jaki sposób rozpoznasz, że grasz?   
      • „Zaczepki”, ”przynęty” – nasza codzienność i ich konsekwencje. Jakie „zaczepki” w Twoim zespole czy organizacji, mogą uruchomić sekwencję gry na różnych poziomach?
      • Role w trójkącie dramatycznym: Prześladowca, Ratownik, Ofiara.
      • „Apteczka” – czyli jak radzić sobie, by nie wchodzić w role.
    • Kiedy zaczynają się gry psychologiczne i jaki masz w nich udział?     
      • Trzy poziomy gier – po czym rozpoznasz, na którym jesteś Ty i Twój zespół?
      • W co grają ludzie – poznaj dynamikę gier psychologicznych wg. Erica Berne’a
    • Rodzaje gier w organizacji – ćwiczenia na wybranych grach.  
      • Moje lepsze? Umęczona? Tak, ale… – brzmi znajomo?
      • Przykłady popularnych gier w życiu prywatnym, np. gry sąsiedzkie.
      • Rodzaje gier w organizacji, np. gry pasywności, oporu, uwodzenia.
    • Sposoby radzenia sobie z grami psychologicznymi.        
      • Konstruktywne strategie radzenia sobie z grami.
      • Zachowania asertywne jako narzędzie reagowania na wybrane gry
        w kontekście zarządzania zespołem (budowanie atmosfery pracy, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów, efektywność).
    • Przyczyny i konsekwencje gier w organizacji.       
      • Z jakich powodów gramy w organizacji?
      • Rachunek strat i korzyści z udziału w grach psychologicznych.
      • Analiza przyczyn gier w organizacji i poziomu, na którym się odbywają – zainspirowanie do stworzenia planów działań prowadzących do ich zmniejszania lub zatrzymywania.

    Nie znalazłeś terminu szkolenia? Obecnie realizujemy je jedynie w formule zamkniętej.

    Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o możliwości przeprowadzenia szkolenia zamkniętego dla Twojej organizacji.