Metody wyboru i oceny dostawców

Wybór dostawcy jest dla firmy decyzją o znaczeniu strategicznym.

Od dostawcy zależy jakość i cena Waszych produktów, usług oraz terminowość i niezawodność ich dostaw.
Jedynie dokładne przygotowanie kryteriów oceny, zmierzenie ich, a następnie porównanie, pozwala nam podejmować racjonalne i obiektywne decyzje.

W biznesie nie ma miejsca na podejmowanie decyzji w oparciu o intuicję.

  • Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.

  • Program szkolenia

    Wykładowca

    Adresaci

    Informacje organizacyjne

    1. 1
      Analiza bazy dostawców w ujęciu strategicznym. Strategiczne zarządzanie bazą dostawców
      • Analiza rynku dostawców. Narzędzia budowy wiedzy o rynku (RFI – zapytanie o informację, RFP – zapytanie o propozycję, RFQ – zapytanie o ofertę).
      • Przygotowanie strategii dla zarządzania bazą dostawców z wykorzystaniem metodologii „Six Bucket”. Określenie kierunków strategicznych rozwoju dostawców i ich kontrybucji do naszego biznesu.
        • narzędzia kategoryzacji dostawców
        • plany konsolidacji i/lub dywersyfikacji dostawców – kiedy konsolidować, kiedy dywersyfikować?
      • Narzędzie precyzyjnego pozycjonowania dostawców, profesjonalne narzędzia kupieckie  – „Matryca Kraljic” oraz „Model Wiatraka” i model „11Cs”. Ćwiczenia praktyczne na wybranych przykładach.
      • Narzędzie analizy ryzyka w projektowaniu trwałej bazy dostawców – narzędzie przygotowane w oparciu o metodologię PESTEL.
    2. 2
      Ocena Dostawców w ujęciu taktycznym
      • Walidacja dostawcy
        • Walidacja dostawcy i walidacja oferty – profesjonalne narzędzie kupieckie metoda ”0-10”
        • Audyt jako narzędzie walidacji dostawcy – zgodnie z metodologią branży automotive „VDA”
        • Analiza stabilności finansowej dostawcy – wskaźnik z-score, „Quick Ratio”  
      • Budowanie modelu kosztowego uwzględniającego wszystkie elementy łańcucha wartości, a nie samą tylko cenę.
    3. 3
      Ocena i rozwój dostawcy na poziomie operacyjnym
      • Metody oceny dostawcy w trakcie trwania współpracy.
      • Narzędzia oceny dostawcy. Jak stworzyć sprawny system monitoringu i oceny dostawcy.
      • Przygotowanie planu rozwoju dostawcy i działań korygujących

    Jacek Jarmuszczak

    Praktyk, doświadczony manager zakupów, negocjacji zakupowych i strategii generowania oszczędności na międzynarodowych rynkach. Karierę zawodową rozpoczynał w polskich firmach branży FMCG, dla których prowadził negocjacje zakupowe z dostawcami z całego świata. Później dla dobrze znanej marki i lidera w swoim sektorze firmy Philips jako Global Strategic Buyer oraz Regional Project Manager dla obszaru Azji, tworzył strategię zakupową dla swojej kategorii, budował bazę dostawców, zarządzał relacjami oraz prowadził negocjacje handlowe z kluczowymi dostawcami. Później jako szef działu zakupów elektronicznych w Carlsberg Group, zarządzał zespołem który przeprowadzał ok 600 przetargów rocznie dla wszystkich zakładów na całym świecie. Jako Global Category Manager w Grupie Carlsberg, tworzył strategię zakupową i prowadził negocjacje z kluczowymi dostawcami w najbardziej wymagającym obszarze zakupów: IT, usług profesjonalnych oraz floty samochodowej. Ekspert w dziedzinie aukcji elektronicznych oraz e-systemów zarządzania zakupami. Posiada praktyczne doświadczenie w zakresie wdrażania i usprawniania narzędzi elektronicznych wspierających obszar zakupów (Ocena Dostawcy, Zarządzanie Kontraktami, Obieg Zapotrzebowań Wewnętrznych, Aukcje Elektroniczne). Wielomiesięczne kontrakty w Europie Zachodniej, USA, Azji oraz praca w centralnych strukturach globalnej korporacji, dostarczyły ogromnego doświadczenia w zarządzaniu biznesem o charakterze międzykulturowym. Łączna wartość zakupów, które negocjował w trakcie swojego dotychczasowego doświadczenia przekracza miliard Euro i wciąż rośnie.

    Podczas zajęć:

      • dowiesz się jak dobrać najskuteczniejsze w Twojej branży techniki oceny i kwalifikacji dostawców,

      • zidentyfikujesz kluczowe czynniki wpływające na wybór optymalnego dostawcy,

      • poznasz bardzo dużo praktycznych wskazówek i przykładów z życia.

    Wszystkie wykorzystane w szkoleniu modele, metodologie i narzędzia wykorzystywane są w praktyce, do zarządzania dostawcami przez większość międzynarodowych korporacji; są to nowoczesne metody pracy profesjonalnych kupców.

    Wybór dostawcy jest dla firmy decyzją o znaczeniu strategicznym. Od dostawcy zależy jakość i cena Waszych produktów, usług oraz terminowość i niezawodność ich dostaw. Jedynie dokładne przygotowanie kryteriów oceny, zmierzenie ich, a następnie porównanie, pozwala nam podejmować racjonalne i obiektywne decyzje. W biznesie nie ma miejsca na podejmowanie decyzji w oparciu o intuicję.

    Podczas zajęć:

    • dowiesz się jak dobrać najskuteczniejsze w Twojej branży techniki oceny i kwalifikacji dostawców,
    • zidentyfikujesz kluczowe czynniki wpływające na wybór optymalnego dostawcy,
    • poznasz bardzo dużo praktycznych wskazówek i przykładów z życia.

    Wszystkie wykorzystane w szkoleniu modele, metodologie i narzędzia wykorzystywane są w praktyce, do zarządzania dostawcami przez większość międzynarodowych korporacji; są to nowoczesne metody pracy profesjonalnych kupców.

    Program szkolenia

    I. Analiza bazy dostawców w ujęciu strategicznym. Strategiczne zarządzanie bazą dostawców

    1. Analiza rynku dostawców. Narzędzia budowy wiedzy o rynku (RFI – zapytanie o informację, RFP – zapytanie o propozycję, RFQ – zapytanie o ofertę).
    2. Przygotowanie strategii dla zarządzania bazą dostawców z wykorzystaniem metodologii „Six Bucket”. Określenie kierunków strategicznych rozwoju dostawców i ich kontrybucji do naszego biznesu.
      • narzędzia kategoryzacji dostawców
      • plany konsolidacji i/lub dywersyfikacji dostawców – kiedy konsolidować, kiedy dywersyfikować?
    3. Narzędzie precyzyjnego pozycjonowania dostawców, profesjonalne narzędzia kupieckie  – „Matryca Kraljic” oraz „Model Wiatraka” i model „11Cs”. Ćwiczenia praktyczne na wybranych przykładach.
    4. Narzędzie analizy ryzyka w projektowaniu trwałej bazy dostawców – narzędzie przygotowane w oparciu o metodologię PESTEL.

    II. Ocena Dostawców w ujęciu taktycznym

    1. Walidacja dostawcy
      a) Walidacja dostawcy i walidacja oferty – profesjonalne narzędzie kupieckie metoda ”0-10”
      b) Audyt jako narzędzie walidacji dostawcy – zgodnie z metodologią branży automotive „VDA”
      c) Analiza stabilności finansowej dostawcy – wskaźnik z-score, „Quick Ratio”  
    2. Budowanie modelu kosztowego uwzględniającego wszystkie elementy łańcucha wartości, a nie samą tylko cenę.

    III. Ocena i rozwój dostawcy na poziomie operacyjnym

    1. Metody oceny dostawcy w trakcie trwania współpracy.
    2. Narzędzia oceny dostawcy. Jak stworzyć sprawny system monitoringu i oceny dostawcy.
    3. Przygotowanie planu rozwoju dostawcy i działań korygujących

    Nie znalazłeś terminu szkolenia? Obecnie realizujemy je jedynie w formule zamkniętej.

    Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o możliwości przeprowadzenia szkolenia zamkniętego dla Twojej organizacji.