Wybór dostawcy jest dla firmy decyzją o znaczeniu strategicznym. Od dostawcy zależy jakość i cena Waszych produktów, usług oraz terminowość i niezawodność ich dostaw. Jedynie dokładne przygotowanie kryteriów oceny, zmierzenie ich, a następnie porównanie, pozwala nam podejmować racjonalne i obiektywne decyzje. W biznesie nie ma miejsca na podejmowanie decyzji w oparciu o intuicję.
Metody wyboru i oceny dostawców
Wszystkie szkolenia otwarte możemy zorganizować również w formule zamkniętej.
Program szkolenia
Wykładowca
Adresaci
Informacje organizacyjne
-
1Analiza bazy dostawców w ujęciu strategicznym. Strategiczne zarządzanie bazą dostawców
- Analiza rynku dostawców. Narzędzia budowy wiedzy o rynku (RFI – zapytanie o informację, RFP – zapytanie o propozycję, RFQ – zapytanie o ofertę).
-
Przygotowanie strategii dla zarządzania bazą dostawców z wykorzystaniem metodologii „Six Bucket”. Określenie kierunków strategicznych rozwoju dostawców i ich kontrybucji do naszego biznesu.
- narzędzia kategoryzacji dostawców
- plany konsolidacji i/lub dywersyfikacji dostawców – kiedy konsolidować, kiedy dywersyfikować?
- Narzędzie precyzyjnego pozycjonowania dostawców, profesjonalne narzędzia kupieckie – „Matryca Kraljic” oraz „Model Wiatraka” i model „11Cs”. Ćwiczenia praktyczne na wybranych przykładach.
- Narzędzie analizy ryzyka w projektowaniu trwałej bazy dostawców – narzędzie przygotowane w oparciu o metodologię PESTEL.
-
2Ocena Dostawców w ujęciu taktycznym
-
Walidacja dostawcy
- Walidacja dostawcy i walidacja oferty – profesjonalne narzędzie kupieckie metoda ”0-10”
- Audyt jako narzędzie walidacji dostawcy – zgodnie z metodologią branży automotive „VDA”
- Analiza stabilności finansowej dostawcy – wskaźnik z-score, „Quick Ratio”
- Budowanie modelu kosztowego uwzględniającego wszystkie elementy łańcucha wartości, a nie samą tylko cenę.
-
Walidacja dostawcy
-
3Ocena i rozwój dostawcy na poziomie operacyjnym
- Metody oceny dostawcy w trakcie trwania współpracy.
- Narzędzia oceny dostawcy. Jak stworzyć sprawny system monitoringu i oceny dostawcy.
- Przygotowanie planu rozwoju dostawcy i działań korygujących
Jacek Jarmuszczak
Szkolenie dotyczące metod wyboru i oceny dostawców może być interesujące dla różnych grup zawodowych, zwłaszcza dla osób odpowiedzialnych za zarządzanie łańcuchem dostaw, zakupami, a także dla specjalistów z obszaru zarządzania projektami i działań biznesowych. Oto kilka grup, które mogą korzystać z takiego szkolenia:
- Specjaliści ds. zakupów i zaopatrzenia
- Kierownicy łańcucha dostaw
- Pracownicy działów zakupów w firmach produkcyjnych
- Menedżerowie projektów
- Specjaliści ds. jakości
- Przedsiębiorcy i menedżerowie małych firm
Podczas zajęć:
- dowiesz się jak dobrać najskuteczniejsze w Twojej branży techniki oceny i kwalifikacji dostawców,
- zidentyfikujesz kluczowe czynniki wpływające na wybór optymalnego dostawcy,
- poznasz bardzo dużo praktycznych wskazówek i przykładów z życia.
Wszystkie wykorzystane w szkoleniu modele, metodologie i narzędzia wykorzystywane są w praktyce, do zarządzania dostawcami przez większość międzynarodowych korporacji; są to nowoczesne metody pracy profesjonalnych kupców.
Wybór dostawcy jest dla firmy decyzją o znaczeniu strategicznym. Od dostawcy zależy jakość i cena Waszych produktów, usług oraz terminowość i niezawodność ich dostaw. Jedynie dokładne przygotowanie kryteriów oceny, zmierzenie ich, a następnie porównanie, pozwala nam podejmować racjonalne i obiektywne decyzje. W biznesie nie ma miejsca na podejmowanie decyzji w oparciu o intuicję.
Podczas zajęć:
- dowiesz się jak dobrać najskuteczniejsze w Twojej branży techniki oceny i kwalifikacji dostawców,
- zidentyfikujesz kluczowe czynniki wpływające na wybór optymalnego dostawcy,
- poznasz bardzo dużo praktycznych wskazówek i przykładów z życia.
Wszystkie wykorzystane w szkoleniu modele, metodologie i narzędzia wykorzystywane są w praktyce, do zarządzania dostawcami przez większość międzynarodowych korporacji; są to nowoczesne metody pracy profesjonalnych kupców.
Program szkolenia
I. Analiza bazy dostawców w ujęciu strategicznym. Strategiczne zarządzanie bazą dostawców
- Analiza rynku dostawców. Narzędzia budowy wiedzy o rynku (RFI – zapytanie o informację, RFP – zapytanie o propozycję, RFQ – zapytanie o ofertę).
- Przygotowanie strategii dla zarządzania bazą dostawców z wykorzystaniem metodologii „Six Bucket”. Określenie kierunków strategicznych rozwoju dostawców i ich kontrybucji do naszego biznesu.
- narzędzia kategoryzacji dostawców
- plany konsolidacji i/lub dywersyfikacji dostawców – kiedy konsolidować, kiedy dywersyfikować?
- Narzędzie precyzyjnego pozycjonowania dostawców, profesjonalne narzędzia kupieckie – „Matryca Kraljic” oraz „Model Wiatraka” i model „11Cs”. Ćwiczenia praktyczne na wybranych przykładach.
- Narzędzie analizy ryzyka w projektowaniu trwałej bazy dostawców – narzędzie przygotowane w oparciu o metodologię PESTEL.
II. Ocena Dostawców w ujęciu taktycznym
- Walidacja dostawcy
a) Walidacja dostawcy i walidacja oferty – profesjonalne narzędzie kupieckie metoda ”0-10”
b) Audyt jako narzędzie walidacji dostawcy – zgodnie z metodologią branży automotive „VDA”
c) Analiza stabilności finansowej dostawcy – wskaźnik z-score, „Quick Ratio” - Budowanie modelu kosztowego uwzględniającego wszystkie elementy łańcucha wartości, a nie samą tylko cenę.
III. Ocena i rozwój dostawcy na poziomie operacyjnym
- Metody oceny dostawcy w trakcie trwania współpracy.
- Narzędzia oceny dostawcy. Jak stworzyć sprawny system monitoringu i oceny dostawcy.
- Przygotowanie planu rozwoju dostawcy i działań korygujących
Nie znalazłeś terminu szkolenia? Obecnie realizujemy je jedynie w formule zamkniętej.
Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o możliwości przeprowadzenia szkolenia zamkniętego dla Twojej organizacji.