Z poradnika młodego kierownika, czyli jak współpracować z kolegami po awansie
Jeżeli właśnie awansowałeś, a koledzy jeszcze tego nie zauważyli i nie zawsze robią to, co im mówisz, to szkolenie jest dla Ciebie.
Program szkolenia
PROGRAM MERYTORYCZNY WYDARZENIA
Proponowane działanie rozwojowe składa się z następujących elementów:
- Określenie celów szkolenia
- Zadanie przedszkoleniowe – przygotowanie uczestników
- Warsztat
1. OKREŚLENIE CELÓW SZKOLENIA
Celem warsztatu jest:
- Przygotowanie do zarządzania grupą dotychczasowych kolegów
- Zdobycie wiedzy dotyczącej zarządzania kolegami i przełożenie tej wiedzy na realia firmy
- Nauczenie komunikowania się językiem korzyści i rozwiązań ważnych z punktu widzenia firmy i jednocześnie z punktu widzenia podwładnego/kolegi
- Uświadomienie roli nastawienia na poszukiwanie rozwiązań w kontaktach ze współpracownikami.
- Nauczenie skutecznego delegowania i egzekwowania w sytuacji gdy pracownik jest długoletnim kolegą.
Generalnie:
Jak być dobrym szefem i nie przestać mieć przyjaciół.
Na poziomie wiedzy, po warsztacie, Uczestnik będzie:
- Rozumiał odmienne podejścia do postrzegania roli kierownika/lidera prezentowane przez współpracowników
- Będzie znał język komunikacji wg modelu: Pozytywnie, po Partnersku, podkreślając Korzyści.
- Rozumiał, jaki typ transakcji przyczynia się do powstawania konfliktów ze współpracownikami i wywołuje ich niezadowolenie.
Na poziomie umiejętności, po warsztacie, Uczestnik będzie:
- Umiał określić swoją rolę w zespole i ją konsekwentnie umacniać
- Radził sobie z manipulacją i presją stosowana przez kolegów
- Umiał zawrzeć skuteczny kontrakt społeczny
- Umiał skutecznie delegować, zlecać i egzekwować zadania (nawet przyjaciołom)
- Potrafił przenieść komunikację ze współpracownikiem na poziom Dorosły-Dorosły
2. ZADANIE PRZEDSZKOLENIOWE – PRZYGOTOWANIE UCZESTNIKÓW
- Będzie to propozycja przeczytania artykułu lub obejrzenia filmu wprowadzającego w zagadnienie. Ten etap nie ma za zadanie pobudzić do myślenia, co jest możliwe do zmiany, a co nie.
- Zaplanowane jest również krótkie spotkanie techniczne PRZED właściwym szkolenIiem, aby sprawdzić czy wszyscy mają skonfigurowane urządzenia
3. WARSZTAT – PROPONOWANE ZAGADNIENIA
Technicznie będzie realizowany na platformie livewebinar. W trakcie szkolenia będą stosowane następujące metody pracy zdalnej:
- Pokazy trenerskie – krótkie demonstracje (np.: w postaci przykładu lub anty-przykładu) będące ilustracją kluczowych dla sukcesu zachowań.
- Ankiety, kwestionariusze – indywidualne metody pracy pozwalające poznawać własne preferencje związane z tematem szkolenia oraz planować pracę po szkoleniu.
- Praca indywidualna, w grupach, w parach itp. – ćwiczenia, które uczestnicy wykonują w różnych „zespołach projektowych”, poznając inne punkty widzenia, ucząc się wybierania najlepszych pomysłów spośród wielu propozycji oraz porozumiewania z innymi osobami w organizacji.
- Informacja zwrotna połączona z doradztwem – dawana w różny sposób (werbalny, pokazowy, w postaci nagrań filmowych itp.) informacja o zewnętrznym odbiorze zachowań uczestnika szkolenia, będąca wzmacnianiem mocnych stron i przygotowaniem („co?” i „jak?”) do rozwijania obszarów wymagających poprawy.
- Sesje Q&A – pytania i wspólnie wypracowywane odpowiedzi dotyczące kwestii potencjalnie trudnych dla uczestników zajęć.
Jakim szefem chcę być?
- Moje obawy – 3 razy M
- Ekologia bycia szefem – równowaga pomiędzy rolami społecznymi i zawodowymi
- Zostałem szefem – moje expose
Kontrakt społeczny:
- Zostałem kierownikiem swoich kolegów – i co dalej?
- Sytuacja się zmieniła – etapy tworzenia zespołu na nowo
- Sposoby uzgadniania oczekiwań
- Wzajemne zobowiązania – czy przyjaźń działa w jedną stronę
W co grają ludzie – czyli transakcje Dorosły-Dorosły w komunikacji ze współpracownikami:
- Stany „Ja” (Analiza Transakcyjna) i ich praktyczne zastosowanie w kontaktach ze współpracownikami.
- Identyfikowanie stanów „Ja” własnych i współpracowników/kolegów.
- Typy transakcji w relacjach i ich konsekwencje.
- Techniki przenoszenia transakcji krzyżowych na transakcję Dorosły-Dorosły w komunikacji ze współpracownikami/kolegami.
Asertywność szefa na co dzień:
- Rama problemu a rama celu czyli jak ma pracować mój zespół
- Informacja zwrotna – kiedy działa
- Drabina przekonań – czyli jak się tworzą schematy myślowe – dlaczego nie mogę się dogadać z kolegą
Kuferek menadżera – co się przyda każdemu szefowi:
- Delegowanie zadań – jak to zrobić gdy podwładny jest moim kolegą
- Egzekwowanie założonych celów i zadań od kolegów i przyjaciół
- Rozliczanie zadań z elementami rozwijania pracowników i ich umiejętności zawodowych.
- Rozliczanie zadań z elementami dyscyplinowania – sytuacje trudne w zarządzaniu grupą kolegów
W trakcie zajęć każdy z Uczestników wypełni indywidualny Plan Działań Wdrożeniowych, zgodnych z założonymi celami szkoleniowymi.
Cena zawiera:
- 14 godzin dydaktycznych warsztatów.
- Dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia.
- Autorskie materiały szkoleniowe (w formie PDF – przesłane przed rozpoczęciem szkolenia).
- Zaświadczenia o przebytym szkoleniu dla każdego uczestnika.
Minimalne wymagania sprzętowe dla uczestników:
- komputer stacjonarny lub laptop wyposażony w: mikrofon, głośniki i kamerkę internetową
- monitor o zalecanej rozdzielności FullHD, jednak możliwe jest używanie monitorów o mniejszej rozdzielczości
- zainstalowana przeglądarka internetowa z obsługą HTML 5 oraz WebRTC – zalecana przeglądarka internetowa: Google Chrome w wersji 29 lub wyższej
- szerokopasmowy dostęp do sieci Internet, w przypadku połączenia przez WiFi zalecane jest używanie sieci WiFi działających w paśmie 5GHz w celu wyeliminowania mikro przerw jakie mogą wystąpić podczas szkolenia przy zwykłym WiFi
Prowadzący
-
Dorota JurzystaDoświadczony coach ICC, trener biznesu, praktyk i konsultant z zakresu zarządzania. Menadżer wysokiego szczebla z ponad 15-letnim doświadczeniem w kierowaniu spółkami prawa handlowego. W latach 90-tych związana z grupa PPI-ETC, jako dyrektor zarządzający i wiceprezes zarządu RR SERWIS. Poza zarządzaniem zespołami pracowniczymi odpowiadała m.in. za planowanie strategiczne oraz organizację oddziałów zagranicznych w Europie Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry). Przekazuje wiedzę w sposób interesujący, dowcipny, maksymalnie wykorzystując zdobyte doświadczenie. Jej ulubione tematy to zarządzanie strategiczne, finanse dla kadr zarządzających, myślenie analityczne, wnioskowanie, podejmowanie decyzji.