Konwencja CMR i Prawo przewozowe

Program szkolenia

Wykładowca

Adresaci

Informacje organizacyjne

  1. 1
    UMOWA SPEDYCJI
    • podstawy prawne umowy spedycji
    • zlecenie spedycyjne, podstawowe błędy - jak to robić poprawnie
    • odpowiedzialność spedytora za nieprawidłowe wykonanie zlecenia oraz za utratę, ubytek lub uszkodzenie towaru oraz za opóźnienie w dostawie
    • kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik chociaż przewoźnikiem nie jest i nie miał takiego zamiaru
    • składanie reklamacji do spedytora - kto, kiedy i w jakiej formie
  2. 2
    UBEZPIECZENIA
    • ubezpieczenie OC Spedytora - co daje a czego nie daje takie ubezpieczenie
    • ubezpieczenie OC Przewoźnika
    • ubezpieczenie CARGO - argumenty za i przeciw, na co zwracać uwagę „pułapki” w ubezpieczeniach – co musisz wiedzieć aby w ogóle skorzystać z ubezpieczenia
    • przykłady praktyczne
  3. 3
    UMOWA PRZEWOZU (Konwencja CMR i Prawo przewozowe)
    • nowelizacja ustaw od 1 stycznia 2012 r.: odpowiedzialność nadawcy, załadowcy i spedytora za nieprawidłowe załadowanie towaru (nacisk osi, przekroczenie masy całkowitej pojazdu), wypełnienie listu przewozowego, czy udzielenie zlecenia, w którym nie uwzględnia się czasu pracy kierowców
    • podstawy prawne
    • przykłady poprawnych i złych klauzul umownych – dobra umowa to podstawa skutecznej reklamacji
    • list przewozowy i jego funkcje: dowodowa, legitymacyjna, instrukcyjna, informacyjna, a także konstytutywna
    • obowiązki stron umowy przewozu: nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
    • jaką rolę spełnia spedytor w procesie przewozu
    • jak się zachować gdy dochodzi do utraty, ubytku czy uszkodzenia towaru
    • protokół o stanie przesyłki – jak go robić prawidłowo. Przykłady błędów i skutków źle sporządzonych protokołów
    • składanie reklamacji do przewoźnika: poprawna forma, terminy, kto jest upoważniony
    • formularze reklamacyjne

Andrzej Sikorski

Praktyk, konsultant i trener, specjalista w dziedzinie spedycji międzynarodowej i transportu. Doświadczenie zdobył pracując w Zarządzie Portu Gdynia, C.Hartwig Warszawa, również jako przedstawiciel na Polskę koncernu logistycznego Geologistics Corp. Odpowiedzialny za obronę interesów korporacji oraz za szkolenia.

W czasie zajęć:

  • dowiesz się jaka jest różnica między spedytorem a przewoźnikiem
  • poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu i konsekwencje mylenia spedytora z przewoźnikiem
  • omówimy zasady i odpowiedzialność przewoźnika w drogowych przewozach międzynarodowych (Konwencja CMR) i krajowych (Prawo przewozowe)
  • omówimy (bardzo ważną!) rolę listu przewozowego oraz zasady jego wypełniania
  • dowiesz się czym różni się „zastrzeżenie” od „reklamacji” – terminy i forma ich składania

W czasie zajęć:

  • dowiesz się jaka jest różnica między spedytorem a przewoźnikiem
  • poznasz różnice pomiędzy umową spedycji a umową przewozu i konsekwencje mylenia spedytora z przewoźnikiem
  • omówimy zasady i odpowiedzialność przewoźnika w drogowych przewozach międzynarodowych (Konwencja CMR) i krajowych (Prawo przewozowe)
  • omówimy (bardzo ważną!) rolę listu przewozowego oraz zasady jego wypełniania
  • dowiesz się czym różni się „zastrzeżenie” od „reklamacji” – terminy i forma ich składania

Program szkolenia

I.     UMOWA SPEDYCJI

  • podstawy prawne umowy spedycji
  • zlecenie spedycyjne, podstawowe błędy – jak to robić poprawnie
  • odpowiedzialność spedytora za nieprawidłowe wykonanie zlecenia oraz za utratę, ubytek lub uszkodzenie towaru oraz za opóźnienie w dostawie
  • kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik chociaż przewoźnikiem nie jest i nie miał takiego zamiaru
  • składanie reklamacji do spedytora – kto, kiedy i w jakiej formie

II.     UBEZPIECZENIA

  • ubezpieczenie OC Spedytora – co daje a czego nie daje takie ubezpieczenie
  • ubezpieczenie OC Przewoźnika
  • ubezpieczenie CARGO – argumenty za i przeciw, na co zwracać uwagę „pułapki”
    w ubezpieczeniach – co musisz wiedzieć aby w ogóle skorzystać z ubezpieczenia
  • przykłady praktyczne

III.    UMOWA PRZEWOZU (Konwencja CMR i Prawo przewozowe)

  • nowelizacja ustaw od 1 stycznia 2012 r.: odpowiedzialność nadawcy, załadowcy
    i spedytora za nieprawidłowe załadowanie towaru (nacisk osi, przekroczenie masy całkowitej pojazdu), wypełnienie listu przewozowego, czy udzielenie zlecenia,
    w którym nie uwzględnia się czasu pracy kierowców
  • podstawy prawne
  • przykłady poprawnych i złych klauzul umownych – dobra umowa to podstawa skutecznej reklamacji
  • list przewozowy i jego funkcje: dowodowa, legitymacyjna, instrukcyjna, informacyjna,
    a także konstytutywna
  • obowiązki stron umowy przewozu: nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
  • jaką rolę spełnia spedytor w procesie przewozu
  • jak się zachować gdy dochodzi do utraty, ubytku czy uszkodzenia towaru
  • protokół o stanie przesyłki – jak go robić prawidłowo. Przykłady błędów i skutków źle sporządzonych protokołów
  • składanie reklamacji do przewoźnika: poprawna forma, terminy, kto jest upoważniony
  • formularze reklamacyjne